W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski w Mirosławcu  
ul. Wolności 37
78-650 Mirosławiec
tel.: +48 (67) 259 50 42; fax: + 48 (67) 259 61 88  
NIP: 765 100 33 97 REGON:00124 15 40
Serwis www: miroslawiec.pl 
TERYT: 3217033
adres skrytki ePUAP: /3217033/skrytka  
email: urzad@miroslawiec.pl


Dane dla kontrahentów do wystawiania faktur:
GMINA MIROSŁAWIEC 
ul. Wolności 37, 78-650 Mirosławiec
NIP:  765 160 34 18 REGON: 570791508
Skrzynka PEPPOL: GMINA MIROSŁAWIEC
Nr PEPPOL: 7651603418 

UCHWAŁA NR VII/58/2003 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 30 maja 2003 r. w sprawie nadania statutu dla Zespołu Szkół z siedzibą w Mirosławcu ul. Wolności 21

Szczegóły
jakiego organu Rady Miejskiej
z dnia
w sprawie nadania statutu dla Zespołu Szkół z siedzibą w Mirosławcu ul. Wolności 21
status uchwały obowiązująca

UCHWAŁA NR VII/58/2003

Rady Miejskiej w Mirosławcu

z dnia 30 maja 2003 r.

w sprawie nadania statutu dla Zespołu Szkół z siedzibą w Mirosławcu ul. Wolności 21

Na podstawie art. 58 ust. 6 ustawy z dnia 7 września1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996 r. nr 67 poz. 329 ze zmian.) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2001 r. nr 142 po. 1591 ze zmian.) Rada Miejska w Mirosławcu uchwala co następuje:

§ 1. Z dniem 1 września 2003 r. nadaje się statut dla Zespołu Szkół z siedzibą w Mirosławcu, ul. Wolności 21. Statut stanowi załącznik do uchwały.

§ 2. Traci moc uchwała nr XI/72/2000 Rady Gminy i Miasta Mirosławiec z dnia 24 lutego 2000 r. w sprawie nadania statutu Gimnazjum w Mirosławcu.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta Mirosławiec.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Załącznik do Uchwały Nr VII/58/2003

Rady Miejskiej w Mirosławcu

z dnia 30 maja 2003 r.

STATUT ZESPOŁU SZKÓŁ w Mirosławcu

I. POSTANOWIENI OGÓLNE

§ 1. 

1. Szkoła nosi nazwę: Zespół Szkół w Mirosławcu.

2. Zespół Szkół jest szkołą publiczną.

3. W skład Zespołu Szkół w Mirosławcu zwanego dalej "zespołem szkół" wchodzą:

1)  Szkoła Podstawowa w Mirosławcu zwana dalej szkołą podstawową,

2)  Gimnazjum w Mirosławcu zwane dalej gimnazjum.

4. Siedzibą Zespołu Szkół jest budynek położony w Mirosławcu, ul. Wolności 21.

5. Na pieczęciach używane są nazwy:

1)  Zespół Szkół

Szkoła Podstawowa w Mirosławcu,

2)  Zespól Szkół

Gimnazjum w Mirosławcu,

na stemplu:

Zespół Szkół

w MIrosławcu

ul. Wolności 21

78-650 Mirosławiec

tel. 067 259 51 83

6. Cykl kształcenia trwa:

1)  w szkole podstawowej - 6 lat,

2)  w gimnazjum - 3 lata.

7. Czas rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych oraz przerw i ferii określa Minister Edukacji Narodowej i Sportu w drodze rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego.

8. Organem prowadzącym dla Zespołu Szkół jest Gmina Mirosławiec.

9. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Zachodniopomorski Kurator Oświaty w Szczecinie.

10. Szkoła działa jako jednostka budżetowa Gminy Mirosławiec.

II. CELE I ZADANIA ZESPOŁU SZKÓŁ

§ 2. Zespół Szkół realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a w szczególności:

1. Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectw:

1)  szkoły podstawowej

2)  gimnazjum.

2. Umożliwia absolwentom poznanie wymaganych pojęć i zdobycie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym kontynuację nauki i na następnym etapie kształcenia.

3. Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad, stosownie do warunków zespołu szkół i wieku ucznia poprzez:

1)  zapewnienie odpowiedniej bazy dla ucznia,

2)  systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowania uczniów,

3)  realizowanie programu wychowawczego w każdej ze szkół zespołu.

4. Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb poprzez:

1)  organizowanie zajęć świetlicowych po zgłoszeniu takiej potrzeby przez rodziców,

2)  umożliwienie spożywania posiłków,

3) prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych i dodatkowo dla niektórych grup uczniów zajęć w celu wyrównywania wiedzy,

4) prowadzenie zajęć z gimnastyki korekcyjnej.

Zajęcia o których mowa wyżej, prowadzone są na podstawie diagnozy dokonanej przez nauczyciela lub Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Wałczu oraz w miarę posiadanych środków finansowych.

5. Wychowuje uczniów w duchu pełnej tolerancji światopoglądowej oraz zasad humanistycznych ideałów demokracji, wolności, równości i sprawiedliwości społecznej.

6. Umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez tworzenie kół przedmiotowych i kół zainteresowań.

§ 3. Cele i zadania określone w § 2 zespół szkół realizuje poprzez:

1. Umożliwienie podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej prowadząc:

1)  naukę w języku ojczystym,

2)  naukę religii i etyki na życzenie rodziców.

2. Zapewnienie uczniom wiedzy na odpowiednim poziomie poprzez:

1)  innowacje i nowatorstwo pedagogiczne,

2)  indywidualne programy nauczania dl uczniów wybitnie zdolnych,

3)  kontakty z pracownikami szkół ponadgimnazjalnych.

3. Zapewnienie możliwie optymalnych warunków umożliwiających rozwój fizyczny i zdrowie uczniów przez korzystanie z obiektów sportowych ( boiska, sali gimnastycznej).

4. Opracowanie strategii działań wychowawczych i zapobiegawczych oraz interwencyjnych wobec dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem zgodnie z przepisami szczegółowymi.

5. Kształtowanie właściwej patriotycznej postawy uczniów, poszanowania postępowych i trwałych wartości moralnych, kultury powszechnej i narodowej i przekonań religijnych.

6. Przygotowanie uczniów do prawidłowego kształtowania stosunków międzyludzkich poszanowania osobowości własnej i drugich, a w związku z tym do świadomego, samodzielnego, aktywnego i odpowiedzialnego spełnienia zadań w życiu osobistym, rodzinnym i kulturalnym.

III. ORGANY ZESPOŁU SZKÓŁ

§ 4. 

1. Organami zespołu szkół są:

1)  Dyrektor Zespołu Szkół

2) Rada Pedagogiczna Zespołu Szkół w skład której wchodzą nauczyciele szkoły podstawowej i gimnazjum. Rada Pedagogiczna może pracować w zespołach i podzespołach problemowych;

3) Rada Rodziców w skład której wchodzą rodzice uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum;

4) Samorząd uczniów zespołu szkół tworzą: Samorząd Uczniowski szkoły podstawowej i Samorząd Uczniowski gimnazjum. Samorządy uczniowskie zachowują swoją odrębność.

§ 5. Dyrektor Zespołu Szkół:

a) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą zespołu szkół i reprezentuje go na zewnątrz;

b) jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników zespołu szkół;

c) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne i profilaktyczne;

d) sprawuje kontrolę spełniania obowiązku szkolnego poprzez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły;

e) kieruje pracami rady pedagogicznej jako jej przewodniczący;

f) powierza stanowisko wicedyrektorów zespołu szkół i odwołuje z nich, zasięgając w tym względzie opinii organu prowadzącego i rady pedagogicznej;

g) powierza nauczycielom pełnienie funkcji przewodniczących komisji oraz zespołów przedmiotowych i odwołuje ich z tych funkcji;

h) dokonuje oceny pracy nauczycieli;

i) opracowuje projekt arkusza organizacyjnego zespołu;

j) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym zespołu i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;

k) organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę zespołu;

l) zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników zespołu;

m) przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe;

n) występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach nagród, oznaczań i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników;

o) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.

§ 6. W zespole szkół działa Rada pedagogiczna zespołu szkół:

1. W jej skład wchodzą wszyscy nauczyciele zespołu szkół.

2. Jej przewodniczącym jest dyrektor zespołu szkół.

3. Do podstawowych zadań Rady Pedagogicznej należy zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów, podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w zespole szkól. Szczegółowe kompetencje Rady Pedagogicznej oraz sposób podejmowania przez nią uchwał zawiera wewnętrzny "Regulamin Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół w Mirosławcu".

§ 7. Rada Rodziców Zespołu Szkół stanowi reprezentację rodziców uczniów zespołu szkół. Radę rodziców tworzą tzw. "trójki klasowe", które są wybierane są przez ogół rodziców uczniów wszystkich klas szkoły podstawowej i gimnazjum. Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej zespołu szkół i dyrektora zespołu szkół. Może wspierać działalność statutową zespołu szkół gromadząc fundusze dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności w którym m. in. zawarte są zasady wydatkowania funduszy.

§ 8. Samorząd uczniowski szkoły podstawowej i Samorząd uczniowski gimnazjum tworzą wszyscy uczniowie zespołu szkół. Zasady wybierania i działania organów samorządu uczniowskiego określa regulamin uchwalony przez uczniów w glosowaniu tajnym i powszechny. Regulamin samorządu uczniowskiego zawiera szczegółowe kompetencje i uprawnienia samorządu uczniowskiego.

§ 9. Zasady rozwiązywania konfliktów:

1) dyrektor jest przewodniczącym rady pedagogicznej zespołu w związku z tym wykonuje uchwały o ile są zgodne z prawem oświatowym;

2) wstrzymuje wykonanie uchwał sprzecznych z prawem powiadamiając o tym fakcie organ prowadzący;

3) rozstrzyga sprawy sporne wśród członków rady jeżeli w regulaminie je pominięto;

4) reprezentuje interesy rady pedagogicznej na zewnątrz i dba o ich autorytet;

5) bezpośrednio współpracuje ze społecznymi organami zespołu szkół tj. radą rodziców;

6) przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych;

7) dba o przestrzeganie postanowień zawartych w statucie zespołu szkół; w swojej działalności kieruje się zasadą partnerstwa i obiektywizmu;

8) wnoszone sprawy rozstrzyga z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego, w związku z tym wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom szkoły, jeżeli działalność tych organów narusza interesy zespołu szkół i nie służy rozwojowi jego wychowanków;

9) jeżeli uchwała rady rodziców jest sprzeczna z prawem lub ważnym interesem szkoły, dyrektor zawiesza jej wykonanie i w terminie określonym w regulaminie rady uzgadnia z nią sposób postępowania w sprawie będącej przedmiotem uchwały; w przypadku braku uzgodnienia, o którym mowa , dyrektor zespołu szkół przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi prowadzącemu;

10

) w sprawach spornych dotyczących uczniów ustala się co następuje:

a)  uczeń może zgłaszać swoje zastrzeżenia do przewodniczącego samorządu uczniowskiego;

b) przewodniczący samorządu uczniowskiego w uzgodnieniu z nauczycielem - opiekunem przedstawia sprawę nauczycielowi lub wychowawcy, który wraz z przedstawicielem samorządu uczniowskiego rozstrzyga sporne kwestie;

c) sprawy nierozstrzygnięte kierowane są do dyrektora, którego decyzje są ostateczne.

IV. ORGANIZACJA ZESPOŁU SZKÓŁ

§ 10. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

§ 11. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora. Arkusz organizacji zespołu szkół zatwierdza organ prowadzący po uzyskaniu pozytywnej opinii organu nadzoru pedagogicznego.

§ 12. 

1. Podstawową jednostką organizacyjną zespołu szkół jest oddział. Liczba uczniów w oddziale, w zasadzie nie powinna być większa niż 28. Uczniowie ci w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, przewidzianych planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego. Przy podziale na oddziały decyduje liczba uczniów z obwodu ustalonego dla zespołu szkół, o ile nie zostały przyjęte odrębne porozumienia w powyższej sprawie.

2. Podział uczniów na grupy uzależniony jest od możliwości finansowych szkół oraz wielkości sal i pomieszczeń dydaktycznych.

3. Za zgodą organu prowadzącego, zespól może prowadzić oddziały integracyjne według odrębnych przepisów.

§ 13. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora zespołu szkół na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad zdrowia i higieny pracy oraz możliwości lokalowych zespołu szkół.

§ 14. 

1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.

2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

3. Rada pedagogiczna zespołu może podjąć chwałę w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej ( nie dłuższy niż 1 godzina zegarowa), zachowując ogólny tygodniowy czas, obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.

4. Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, w porozumieniu z dyrektorem, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć, o którym mowa w ust. 1

§ 15. 

1. Podziału oddziału na grupy dokonuje się na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa z uwzględnieniem zasad określonych w rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania i możliwości zespołu szkół.

2. Oddziały należy dzielić na grupy w nauczaniu:

1)  języków obcych ( w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów);

2)  wychowania fizycznego ( grupa nie może liczyć mniej niż 12 uczniów i nie więcej niż 26)

3)  elementów informatyki ( w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów),

4)  wychowania do życia w rodzinie

5) w innych przypadkach określonych w przepisach szczegółowych.

§ 16. Organizacja zajęć dodatkowych:

1. Zajęcia dodatkowe prowadzone są w grupach międzyklasowych i międzyoddziałowych poza systemem klasowo-lekcyjnym.

2. Zajęcia dodatkowe organizowane są w ramach posiadanych przez zespół środków finansowych.

3. Liczbę uczestników zajęć nadobowiązkowych ustalają odpowiednie zarządzenia MENiS.

§ 17. 

1. Uczniów nierokujących ukończenia gimnazjum w normalnym trybie po pierwszym roku nauki można kierować do klas przysposabiających do pracy zawodowej.

2. Dyrektor kieruje ucznia do klasy, o której mowa w ust. 1 na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po dokładnym zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia, uwzględniając wynik sprawdzianu osiągnięć edukacyjnych ucznia, opinię lekarską, opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, zgodę rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.

§ 18. 

1. Bibliotek szkolna jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych zespołu szkół, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.

2. Do zadań biblioteki należy:

1)  opracowanie projektu regulaminu korzystania z biblioteki i czytelni;

2)  prowadzenie katalogu rzeczowego i alfabetycznego;

3) określenie godzin wypożyczania książek przy zachowaniu zasad dostępności do biblioteki dla uczniów w czasie przerw lekcyjnych i po lekcjach;

4) organizowanie konkursów czytelniczych;

5) przedstawianie radzie pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa poszczególnych klas;

6) współpraca z nauczycielami zespołu szkół;

7) prowadzenie zajęć z przysposobienia czytelniczego;

8) wykonywania innych zadań, zgodnie z przyjętym regulaminem i przepisami szczegółowymi.

§ 19. 

1. W szkole funkcjonują świetlice szkolne dla uczniów klas I-IV szkoły podstawowej. Świetlica prowadzi zajęcia w grupach wychowawczych. Wychowawcy świetlicy zapewniają bezpieczeństwo dzieciom powierzonym ich opiece, prowadzą zajęcia tematyczne, utrzymują stały kontakt z wychowawcami klas i rodzicami.

2. Liczba uczniów w grupie nie powinna być wyższa niż 28.

§ 20. Dla realizacji celów statutowych zespól szkół posiada następującą bazę:

1)  sale dydaktyczne, które umożliwiają naukę na dwie zmiany;

2)  salę gimnastyczną wraz z zapleczem;

3)  sale gimnastyczną korekcyjno-wyrównawczą

4)  boisko sportowe wielofunkcyjne;

5) pomieszczenie biblioteczne i świetlicowe;

6) stołówkę szkolną wraz z zapleczem;

7) archiwum;

8) sekretariat;

9) gabinet dla dyrektora i wicedyrektorów;

10) gabinet pedagoga;

11) gabinet higieny szkolnej;

12) inne zgodnie ze statutową działalnością i możliwościami finansowymi szkoły.

V. NAUCZYCIELE I INNYNI PRACOWNICY ZESPOŁU SZKÓŁ

§ 21. 

1. W zespole szkół zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i obsługi.

2. Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.

3. Szczegółowy zakres czynności dla pracowników sporządza dyrektor. Dokument ten stanowi załącznik do umowy o pracę.

§ 22. 

1. Nauczyciel prowadzi prace dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość tej pracy i powierzonych mu opiece uczniów.

2. Do obowiązków nauczyciela należy:

1) kontrolować systematycznie miejsca prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy;

2) uczestniczyć w szkoleniach w zakresie BHP organizowanych przez zakład pracy;

3) przestrzegać zapisów statutowych;

4) zapoznawać się z aktualnym stanem prawnym w oświacie;

5) usuwać drobne usterki względnie zgłaszać ich występowanie konserwatorowi szkoły;

6) w pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadkowości egzekwować przestrzeganie regulaminów;

7) w salach gimnastycznych i na boisku sportowym używać tylko sprawnego sprzętu;

8) na każdej lekcji kontrolować obecność uczniów;

9) pełnić dyżur zgodnie z opracowanym harmonogramem;

10) przygotować się do zajęć dydaktycznych i wychowawczych;

11) dbać o poprawność językową uczniów i własną;

12) stosować zasady oceniania zgodnie z przyjętymi przez szkołę kryteriami;

13) podnosić i aktualizować wiedzę i umiejętności pedagogiczne;

14) służyć pomocą nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną;

15) wzbogacić warsztat pracy i dbać o powierzone pomoce i sprzęt;

16) aktywnie uczestniczyć w szkoleniach, posiedzeniach Rady Pedagogicznej;

17) stosować nowatorskie metody pracy i programy nauczania;

18) wspomagać rozwój psychofizyczny ucznia poprzez prowadzenie różnorodnych form oddziaływań w ramach zajęć pozalekcyjnych;

19) współpracować ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc pedagogiczno-psychologiczną, zdrowotną i inną;

20) zapewnić ciągłość procesu wychowawczo-dydaktycznego poprzez stałą współpracę z domem rodzinnym dziecka, w tym rzetelnie informować rodziców, opiekunów o rozwoju dziecka z zachowanie zasad bezstronności, obiektywizmu w stosunku do dziecka i rodziców.

§ 23. 

1. Nauczyciele danego przedmiotu, bloku przedmiotów lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych, wychowawcy klas mogą tworzyć zespoły przedmiotowe, którymi kieruje przewodniczący.

2. Przewodniczący powoływany jest przez dyrektora na wniosek zespołu.

3. Do zadań zespołu należy m. in.:

1)  wybór programów nauczania i współdziałanie w ich realizacji;

2)  wybór podręczników;

3) opracowanie kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania osiągnięć, stymulowanie rozwoju uczniów;

4) opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania;

5) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli;

6) stwarzanie warunków do dzielenia się doświadczeniami;

7) współtworzenie programów rozwoju.

§ 24. 

1. Dyrektor zespołu szkół powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej "wychowawcą".

2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest by wychowawca opiekował się tymi samymi uczniami przez cały okres na danym etapie edukacyjnym.

3. Obowiązki wychowawcy danej klasy powierza dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Zmiana wychowawcy może nastąpić w każdym czasie z inicjatywy dyrektora, na uzasadniony wniosek rady rodziców lub prośbę nauczyciela, po poinformowaniu rady pedagogicznej. Ostateczną decyzję podejmuje dyrektor zespołu.

§ 25. 

1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniem, a w szczególności:

1)  tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia;

2)  przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie;

3)  rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów przez wychowanie.

2. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 winien:

1)  zdiagnozować warunki życia i nauki swoich wychowanków;

2) opracować wspólnie z rodzicami i uczniami program wychowawczy uwzględniający program wychowawczy szkoły;

3) utrzymywać systematycznie i częsty kontakt z innymi nauczycielami w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych;

4) współpracować z rodzicami, włączając ich do rozwiązywania problemów wychowawczych;

5) współpracować z pedagogiem szkolnym i Poradnią Psychoogiczno-Pedagogiczną w Wałczu;

6) śledzić postępy w nauce swoich wychowanków;

7) dbać o systematyczne uczęszczanie uczniów na zajęcia;

8) udzielać porad w zakresie możliwości dalszego kształcenia się, wyboru zawodu itp.

9) kształtować właściwe stosunki pomiędzy uczniami, opierając się na tolerancji i poszanowaniu godności osoby ludzkiej;

10) utrzymywać stały kontakt z rodzicami i opiekunami w sprawach postępu w nauce i zachowaniu się ucznia;

11) powiadomić pisemnie o przewidywanym dla ucznia stopniu niedostatecznym semestralnym ( rocznym) na miesiąc przed zakończeniem okresu ( roku);

12) na tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym powiadomić ucznia o przewidywanych dla niego stopniach semestralnych ( rocznych);

13) uczestniczyć w zebraniach rodziców.

3. Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno-wychowawczej ( dzienniki, arkusze ocen, świadectwa szkolne).

4. Wychowawca ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej strony poradni psychologiczno-pedagogicznej i pedagoga szkolnego.

§ 26. 

1. W zespole, który liczy co najmniej 12 oddziałów, dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i organu prowadzącego powołuje wicedyrektora.

2. Za zgodą organu prowadzącego, dyrektor zespołu może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze na każde następne 12 oddziałów.

3. Wicedyrektor:

a) jest bezpośrednim przełożonym z upoważnienia dyrektora zespołu nauczycieli, wychowawców świetlicy, pedagoga, bibliotekarza;

b) jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły podczas pełnienia swego bieżącego nadzoru nad szkołą;

c) decyduje w bieżących sprawach procesu pedagogicznego w całej szkole;

d) ma prawo formułowania projektu pracy podległym mu bezpośrednio nauczycieli, a także w sprawach oceny pracy opiekuńczo-wychowawczej wszystkich nauczycieli.

4. Wicedyrektor przyjmuje na siebie część zadań dyrektora, zgodnie z zakresem obowiązków.

VI. UCZNIOWIE

§ 27. 

1. Do zespołu szkół uczęszczają uczniowie w zasadzie w wieku od 7 do 16 lat. Podlegają oni obowiązkowi szkolnemu, który trwa do 18 roku życia. Dyrektor przyjmuje wszystkich uczniów zamieszkujących ustalony dla zespołu szkól obwód. Warunkiem przyjęcia do gimnazjum jest świadectwo ukończenia szkoły podstawowej oraz potwierdzenie zameldowania ucznia na danym terenie.

2. Dyrektor może przyjąć ucznia z innego obwodu, jeżeli warunki organizacyjne na to pozwolą.

3. Na wniosek rodziców ucznia oraz po zasięgnięciu opinii psychologiczno-pedagogicznej dyrektor może:

1)  zezwolić na pozaszkolną formę realizacji obowiązku szkolnego,

2)  odroczyć lub przyśpieszyć realizację obowiązku szkolnego.

§ 28. 

1. Uczeń ma prawo do:

a) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej w ramach możliwości szkoły;

b) opieki wychowawczej i takich warunków, które zapewnią bezpieczeństwo, chronią przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności;

c) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;

d) swobodnego wyrażania myśli i przekonań, a w szczególności dotyczących życia szkoły a także światopoglądowych i religijnych jeśli nie narusza tym dobra innych osób;

e) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów w ramach posiadanych środków finansowych;

f) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;

g) pomocy w przypadku trudności w nauce;

h) korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego;

i) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych;

j) wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszenia się w organizacjach działających w szkole;

k) do odpoczynku w przerwach międzylekcyjnych, do wycieczek, biwaków;

l) do odwoływania się od niesprawiedliwej jego zdaniem oceny na zasadach określonych odrębnymi przepisami.

2. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły i regulaminach wewnątrzszkolnych, a zwłaszcza dotyczących:

a)  systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły;

b) przestrzegania zasad kultury współżycia w stosunku do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły;

c) odpowiedzialności za własne życie i higienę oraz rozwój;

d) dbałość o wspólne dobro, ład i porządek w szkole, dbanie o piękno ojczystej mowy;

e) naprawianie wyrządzonej umyślnie przez siebie szkody w formie wskazanej przez nauczyciela;

f) podporządkowania się poleceniom i zarządzeniom dyrektora szkoły, rady pedagogicznej, samorządu klasowego lub szkolnego.

§ 29.  Nagrody i kary:

a)  nagrody:

- nagroda może być przyznana za wyróżniające i wzorowe wyniki w nauce, wzorową frekwencję, pracę społeczną, wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury i sportu;

- nagroda może być udzielona w następującej formie:

* pochwała wychowawcy udzielona indywidualnie lub na forum klasy;

* pochwała samorządu klasowego lub szkolnego udzielona indywidualnie, wobec całej klasy;

* pochwała dyrektora szkoły udzielona indywidualnie, wobec klasy lub na apelu szkolnym;

* nagroda rzeczowa, dyplom uznania lub puchar;

* list pochwalny dla rodziców;

* nagrody książkowe na koniec roku szkolnego;

* świadectwo z wyróżnieniem.

b) kara może być udzielona za:

- nieprzestrzeganie obowiązków ucznia;

- nieprzestrzeganie zarządzeń osób, organizacji lub instytucji upoważnionych do wydawania w/w;

- naruszania przepisów lub zarządzeń pozaszkolnych udokumentowanych faktami oraz odpowiednim orzeczeniem;

- kara może być udzielona w następującej formie:

* upomnienie albo nagana udzielona przez wychowawcę lub samorząd klasowy i szkolny indywidualnie bądź wobec całej klasy;

* upomnienie, nagana lub ostrzeżenie udzielone przez dyrektora szkoły, indywidualnie, wobec całek klasy lub na apelach szkolnych;

* zawieszenie przez dyrektora prawa udziału w zajęciach pozalekcyjnych, imprezach rozrywkowych organizowanych przez klasę lub szkołę;

* dyrektor szkoły może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły.

4. Wyżej wymienione formy kar mogą być anulowane przez radę pedagogiczną na wniosek samorządu klasowego lub uczniowskiego i rodziców.

5. Uczeń lub zespół, któremu została udzielona wyżej wymieniona kara ma prawo odwołania się do dyrektora szkoły, rady pedagogicznej lub do władzy nadzorującej szkołę.

6. Decyzja o udzieleniu kary przez radę pedagogiczną, jeżeli nie zostały naruszone przepisy formalne jest ostateczna.

7. Udzielona kara, o ile nie została darowana lub anulowana musi być uwzględniona przy ustaleniu oceny ze sprawowania.

8. Szkoła ma obowiązek informowania rodziców ( prawnych opiekunów) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowanej wobec niego kary.

§ 30. Szczegółowe zasady dotyczące promowania i klasyfikowania uczniów zawarto w wewnątrzszkolnym systemie oceniania.

§ 31. Organem kompetentnym do uchwalenia zmian w statucie zespołu szkół jest rada pedagogiczna.


Powiadom znajomego