UCHWAŁA NR XXXII/165/2005 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości na terenie Gminy i Miasta Mirosławiec udzielanych w ramach zasad de minimis
jakiego organu | Rady Miejskiej |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | zwolnień z podatku od nieruchomości na terenie Gminy i Miasta Mirosławiec udzielanych w ramach zasad de minimis |
status uchwały | obowiązująca |
UCHWAŁA NR XXXII/165/2005
Rady Miejskiej w Mirosławcu
z dnia 31 marca 2005 r.
w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości na terenie Gminy i Miasta Mirosławiec udzielanych w ramach zasad de minimis
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142 poz. 1591 ze zmian.) oraz art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2002r. nr 9 poz. 84 ze zmian.) także Rozporządzenia Komisji (WE) w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (Dz.Uzr WE L 10 z 13.01.2001 r) rada Miejska w Mirosławcu uchwala co następuje:
§ 1. Zwolnienia, o których mowa w niniejszej uchwale są pomocą de minimis w rozumieniu Rozporządzenia Komisji (WE) nr 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach de minimis..
§ 2. Przedsiębiorca może uzyskać pomoc, o której mowa w § , jeżeli wartość tej pomocy łącznie z wartością pomocy de minimis, otrzymanej przez niego w okresie 3 kolejnych lat poprzedzających dzień uzyskania planowanej pomocy, nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 100 tyś euro brutto.
§ 3.
1. Niniejsza uchwałę stosuje się do pomocy przyznanej przedsiębiorcom we wszystkich sektorach z wyjątkiem:
1) sektora przewozu rzeczy i osób oraz działalności związanej z produkcją, przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów wymienionych w załączniku 1 do traktatu;
2) pomocy udzielanej dla działalności związanej z wywozem, mianowicie pomocy związanej bezpośrednio z ilością wywożonych produktów, ustanowieniem i funkcjonowaniem sieci dystrybucyjnej lub wydatkami bieżącymi dotyczącymi prowadzenia działalności wywozowej;
3) pomocy uwarunkowanej użyciem towarów produkcji krajowej przed towarami przywożonymi.
2. 2. Prawo do zwolnień z podatku od nieruchomości, o których mowa w niniejszej uchwale, nie obejmuje gruntów, budynków, budowli lub ich części zajętych na: stacje paliw, obiekty handlowe o powierzchni powyżej 50 m², lombardy, zakłady jubilerskie, komisy samochodowe, działalność ubezpieczeniową, bankową, pośrednictwo finansowe, działalność prowadzoną przez przedsiębiorców korzystających z preferencji PFRON-u w związku z zatrudnieniem osób niepełnosprawnych oraz z refundacji wynagrodzeń z Powiatowego Urzędu Pracy w związku z zatrudnieniem pracowników w ramach prac publicznych, interwencyjnych i praktycznej nauki zawodu.
§ 4. Zwolnienia z podatku od nieruchomości przewidziane w niniejszej uchwale dotyczą gruntów, budynków, budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, należących do przedsiębiorców, którzy spełniają następujące warunki:
1) nie posiadają wpisów w dziale 4 rejestru przedsiębiorców, o których mowa w art. 41 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym rejestrze Sądowym (dz.U. z 2001 r. nr 17 poz. 209 ze zmian.);
2) nie figurują w rejestrze dłużników niewypłacanych, o którym mowa w art. 55 w/w ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym.
§ 5.
1. Zwalnia się z podatku od nieruchomości grunty, budynki, budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej należące do przedsiębiorcy prowadzącego te działalność, powstaje w wyniku dokonania przez tegoż przedsiębiorcę inwestycji w środki trwałe polegającej na:
1) wybudowaniu nowego przedsiębiorca,
2) zakupie istniejącego już przedsiębiorstwa, przy czym za takie nie uważa się przedsiębiorstwa powstałego w wyniku przekształcenia, podziału lub zmiany nazwy przedsiębiorstwa prowadzonego wcześniej,
3) rozbudowę istniejącego już przedsiębiorca.
2. Zwolnienie to obejmuje okres czterech lat i wynosi odpowiednio:
1) w pierwszym roku istnienia obowiązku podatkowego - 100% wymiaru podatku od nieruchomości,
2) w drugim roku istnienia obowiązku podatkowego - 80% wymiaru podatku od nieruchomości,
3) w trzecim roku istnienia obowiązku podatkowego - 50% wymiaru podatku od nieruchomości,
4) w czwartym roku istnienia obowiązku podatkowego 25% wymiaru podatku od nieruchomości.
3. W przypadku rozbudowy istniejącego już przedsiębiorstwa, procentowo określoną w pkt 2 kwotę zwolnienia liczy się od kwoty wymiaru podatku od nieruchomości przypisanego za nowo powstałą część przedsiębiorstwa.
§ 6.
1. Zwalnia się podatku od nieruchomości grunty, budynki i budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej należące do przedsiębiorcy prowadzącego tę działalność, który powiększa stan zatrudnienia.
2. Zwolnienie przysługuje na okres trzech lat począwszy od roku podatkowego następującego po roku, w którym wystąpiła okoliczność uprawniająca do korzystania ze zwolnienia.
3. Kwota zwolnienia wynosi 10% najniższego wynagrodzenia brutto na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o udzielenie zwolnienia, od każdego nowo zatrudnionego pracownika w pełnym wymiarze czasu pracy, pod warunkiem, że są to osoby bezrobotne, zameldowane na terenie gminy i miasta Mirosławiec.
4. W przypadku zatrudnienia pracowników w niepełnym wymiarze czasu pracy wysokość zwolnienia przelicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy nowo zatrudnionych pracowników.
5. Kwota zwolnienia nie może przekroczyć:
1) w pierwszym roku korzystania ze zwolnienia - 50% wymiaru podatku od nieruchomości,
2) w drugim roku korzystania ze zwolnienia - 60% wymiaru podatku od nieruchomości,
3) w trzecim roku korzystania ze zwolnienia - 70% wymiaru podatku od nieruchomości.
§ 7.
1. Zwalnia się od podatku od nieruchomości grunty, budynki, budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej należące do przedsiębiorcy rozpoczynającego tę działalność po wejście w życie niniejszej uchwały, a posiadającego przed jej rozpoczęciem statut osoby bezrobotnej.
2. Zwolnienie, o którym mowa w pkt 1 przysługuje na okres jednego roku i wynosi 100% wymiaru podatku od nieruchomości na dany rok podatkowy, przy czym można z niego skorzystać tylko jeden raz.
§ 8. Zwolnienie określone w § 6 i 7 niniejszej uchwały mają zastosowanie również w przypadku gdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą wydzierżawia w tym celu nieruchomości od innego przedsiębiorcy bądź od osoby nie będącej przedsiębiorcą, pod warunkiem zamieszczenia w umowie dzierżawy klauzuli pomniejszenia wysokości czynszu dzierżawnego o kwotę udzielonego zwolnienia.
§ 9.
1. Przedsiębiorca ubiegający się o zwolnienie z podatku od nieruchomości zobowiązany jest do złożenia wniosku w tej sprawie wraz z dokumentami potwierdzającymi uprawnienie do korzystania z niego.
2. Okres zwolnienia, o którym mowa w § 5 pkt 1 ppkt 2 i w § 7 liczy się od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym została wydana decyzja o przyznaniu wnioskowanego zwolnienia.
3. Okres zwolnienia, o którym mowa w § 5 pkt 1 ppkt 1 i 3 oraz § 6 liczy się od początku roku następującego po roku wydania decyzji o przyznaniu zwolnienia.
§ 11.
1. W przypadku utraty warunków uprawniających do zwolnienia, przedsiębiorca zobowiązany jest w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności powodujących utratę prawa do tego zwolnienia, pisemnie powiadomić o tym fakcie organ podatkowy.
2. Przedsiębiorca, o którym mowa w pkt 1 oraz przedsiębiorca, który nie dopełnił obowiązku określonego w § 10 pkt 1 traci prawo zwolnienia od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wystąpiły okoliczności powodujące utratę tego prawa bądź w którym powinien złożyć właściwe dokumenty, oraz ma obowiązek zwrotu udzielonej pomocy w wysokości 50% wykorzystanego zwolnienia wraz z należnymi odsetkami.
3. Przedsiębiorca, który wprowadził w błąd organ podatkowy co do spełnienia warunków uprawniających go do korzystania ze zwolnienia oraz przedsiębiorca korzystający ze zwolnienia określonego w § 5 i § 6, który w okresie 12 miesięcy od dnia zakończenia korzystania ze zwolnienia zaprzestał wykonywania działalności gospodarczej na terenie gminy i miasta Mirosławiec, traci prawo do zwolnienia za cały okres na jaki zwolnienie zostało przyznane, oraz ma obowiązek zwrotu udzielonej pomocy wraz z należnymi odsetkami.
4. Zwrot pomocy następuje wraz z odsetkami, w wysokości ustalonej jak dla zaległości podatkowej, w terminie 14 dni od dnia otrzymania przez przedsiębiorcę decyzji określającej wysokość zwrotu udzielonej pomocy. W przypadku nie dotrzymania terminu zwrotu udzielonej pomocy, wobec przedsiębiorcy zostaną zastosowane środki egzekucyjne.
§ 12. Zasady rozpatrywania wniosków, udzielania i cofania zwolnienia z podatku od nieruchomości określa regulamin stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 13. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta Mirosławiec.
§ 14. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.
Załącznik do Uchwały Nr XXXII/165/2005
Rady Miejskiej w Mirosławcu
z dnia 31 marca 2005 r.
R E G U L A M I N rozpatrywania wniosków, udzielania i cofania zwolnień z podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców prowadzących działalność na terenie Gminy i Miasta Mirosławiec
1. Zwolnienie z podatku od nieruchomości przyznaje się na wniosek przedsiębiorcy. Wniosek winien zawierać informacje określające:
1) rodzaj wnioskowanego zwolnienia oraz wskazujące na spełnienie warunków uprawniających do jego otrzymania;
2) wielkość przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 54 i 55 ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności gospodarczej (Dz.U. z 1999 r. nr 101 poz. 1178 ze zmian.)
3) formę prawno - organizacyjną przedsiębiorstwa;
4) NIP przedsiębiorstwa;
5) klasę rodzaju działalności (4 pierwsze znaki PKD) zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie polskiej klasyfikacji działalności (PKD) (Dz.U. z 2004 r. nr 33 poz. 289). Zamiast oznaczenia pKD można wpisać oznaczenie EKD (4 pierwsze znaki);
6) stan prawny nieruchomości wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej;
7) liczbę osób zatrudnionych.
2. Do wniosku należy dołączyć następujące dokumenty:
1) zaświadczenie z Powiatowego Urzędu Pracy dotyczące osób, o których mowa w § 6 i § 7 niniejszej uchwały;
2) aktualny wypis z rejestru przedsiębiorców obejmujący dział 4 rejestru lub wypis z ewidencji działalności gospodarczej;
3) deklarację rozliczeniową (formularz ZUS DRA) za 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku, a dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego z okresu prowadzenia tej działalności do miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku, z potwierdzeniem jej złożenia w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.
4) kopie przelewów potwierdzających wpłatę należnych składek.
5) zgłoszenie do ubezpieczenia (formularz ZUS ZFA lub ZPA) z potwierdzeniem jego zgłoszenia w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych;
6) zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o nie zaleganiu w podatkach;
7) inne niezbędne do potwierdzenia uprawnień do korzystania z wnioskowanego zwolnienia;
8) informację o wielkości otrzymanej pomocy de minimis w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o udzielenie pomocy.
3. Rozpatrywane będą wyłącznie wnioski kompletne i spełniające warunki merytoryczne uchwały.
4. Decyzje o zwolnieniu lub cofnięciu zwolnienia wydaje Burmistrz Gminy i Miasta Mirosławiec.
5. Przedsiębiorca korzystający ze zwolnienia określonego w § 5 i w 6 zobowiązany jest do składania, najpóźniej do dnia 31 stycznia każdego roku , w którym korzysta ze zwolnienia, dokumentów potwierdzających utrzymanie stanu rzeczy, który uprawnia go do zwolnienia. W okresie korzystania ze zwolnienia nastąpi weryfikacja złożonych przez przedsiębiorcę dokumentów, potwierdzających stan rzeczy uprawniający go do korzystania ze zwolnienia. Weryfikację przeprowadzi upoważniony do tego pracownik Urzędu Gminy i Miasta Mirosławiec.
6. W przypadku utraty warunków uprawniających do zwolnienia, przedsiębiorca zobowiązany jest w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności powodujących utratę prawa do tego zwolnienia, pisemnie powiadomić o tym fakcie organ podatkowy.
7. W przypadku utraty przez przedsiębiorcę warunków uprawniających do zwolnienia jak również w przypadku gdy przedsiębiorca nie dopełnił obowiązku określonego w § 10 pkt 1 traci on prawo do zwolnienia do pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym wystąpiły okoliczności powodujące utratę tego prawa., bądź w którym powinien złożyć właściwe dokumenty, oraz ma obowiązek zwrotu udzielonej pomocy w wysokości 50% wykorzystanego zwolnienia wraz z należnymi odsetkami.
8. Przedsiębiorca, który wprowadził w błąd organ podatkowy co do spełnienia warunków uprawniających go do korzystania ze zwolnienia oraz przedsiębiorca korzystający ze zwolnienia określonego w § 5 i § 6, który w okresie 12 miesięcy od dnia zakończenia korzystania ze zwolnienia zaprzestał wykonywania działalności gospodarczej na terenie gminy i Miasta Mirosławiec, traci prawo do zwolnienia za cały okres na jaki zwolnienie zostało przyznane, oraz ma obowiązek zwrotu udzielonej pomocy wraz z należnym odsetkami.
9. Zwrot pomocy następuje wraz z odsetkami, w wysokości ustalone jak dla zaległości podatkowej, w terminie 14 dni od dnia otrzymania przez przedsiębiorcę decyzji określającej wysokość zwrotu udzielonej pomocy. W przypadku nie dotrzymania terminu zwrotu udzielonej pomocy, wobec przedsiębiorcy zostaną zastosowane środki egzekucyjne.
10. Przedsiębiorca, względem którego konieczne było zastosowanie środków egzekucyjnych celem uzyskania udzielonej pomocy, a także przedsiębiorca, o którym mowa w pkt 8 niniejszego regulaminu, nie może ubiegać się o kolejne zwolnienie.