UCHWAŁA NR XXXII/164/2005 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie zatwierdzenia Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 r.
jakiego organu | Rady Miejskiej |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | zatwierdzenia Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 r. |
status uchwały | obowiązująca |
UCHWAŁA NR XXXII/164/2005
Rady Miejskiej w Mirosławcu
z dnia 31 marca 2005 r.
w sprawie zatwierdzenia Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 r.
Na podstawie art. 41 ust. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (jednolity tekst Dz.U. z 2002 r. nr 147 poz.1231 ze zmian) Rada Miejska w Mirosławcu uchwala co następuje:
§ 1. Uchwala się Miejsko-Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2005 zwany dalej "programem" stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2. Zobowiązuje się Burmistrza Gminy do przedłożenia Radzie Miejskiej rocznego sprawozdania z wykonania programu za rok 2005 do 31 marca 2006 r.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza sięBurmistrzowi Gminy i Miasta Mirosławiec.
§ 4. Traci moc uchwała nr XV/98/04 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 23 lutego 2004 r. w sprawie Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
§ 5. Uchwała obowiązuje z dniem podjęcia.
Załącznik do Uchwały Nr XXXII/164/2005
Rady Miejskiej w Mirosławcu
z dnia 31 marca 2005 r.
Miejsko-Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2005
Podstawą prawną podejmowania przez samorządy gmin wszelkich działań związanych z rozwiązywaniem problemów alkoholowych jest ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity Dz.U. nr 147 poz. 1231 ze zmian., zwanej dalej ustawą). Sposoby realizacji zadań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych określa się w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, uchwalonym corocznie przez radę gminy.
Ustawa w sposób jednoznaczny określa, iż środki uzyskane przez gminę z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych nie mogą być wykorzystane na żadne inne cele niż tr, które zostały określone w gminnych programach profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
Rada Miejska w Mirosławcu przyjmuje Miejsko-Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jako wytyczną wiążącą władze gminne i inne jednostki organizacyjne do podejmowania działań mających na celu wspieranie przedsięwzięć profilaktycznych, edukacyjnych, informacyjnych, terapeutycznych i rehabilitacyjnych związanych z problemem alkoholowym, udzielanie pomocy osobom uzależnionym, współuzależnionym oraz członkom ich rodzin, a także zapobieganie i przeciwdziałanie uzależnieniu od alkoholu mieszkańców Gminy Mirosławiec.
CELE PROGRAMU:
- zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych i zmniejszanie tych, które aktualnie występują na terenie naszej gminy oraz zwiększenie zasobów niezbędnych do radzenia sobie z już istniejącymi problemami alkoholowymi;
- realizacja ustawy z wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Powyższe cele realizowane są poprzez samodzielne działanie władz i jednostek organizacyjnych gminy i miasta oraz przy współpracy z instytucjami, osobami fizycznymi i wszelkimi podmiotami zainteresowanymi osiągnięciem cele programu.
ZADANIA DO REALIZACJI:
I Zwiększenie na terenie gminy i miasta Mirosławiec dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i współuzależnionych oraz udzielenie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przez przemocą w rodzinie poprzez:
1. Kontynuowanie Punktu Konsultacyjnego (NZOZ przy PZP) w Wałczu dla osób uzależnionych, współuzależnionych i ofiar przemocy w rodzinie.
Zadania punktu:
- udzielanie wsparcia psychospołecznego i porad terapeutycznych, socjalnych, prawnych;
- utrzymywanie kontaktów z osobami zagrożonymi - ofiarami przemocy, terapia wspierającą;
- "pilotowanie" problemów wymagających dalszego skierowania do właściwych instytucji (Policja, Prokuratura, MGOPS, Centrum Pomocy Rodzinie i innych);
- prowadzenie sesji rodzinnych;
- kierowanie dzieci z rodzin z problemem alkoholowym do świetlicy socjoterapeutycznej, innych zajęć pozalekcyjnych;
- kierowanie do poradni specjalistycznych (PZP, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna) osób wymagających szczególniej opieki;
- współpraca z kuratorami sądowymi, pedagogami szkolnymi, Centrum Pomocy Rodzinie, MGOPS - w zakresie koordynacji udzielania właściwej opieki i pomocy osobom i rodzinom;
- Psychoedukacja i motywowanie osób uzależnionych do zaprzestania picia i leczenia odwykowego.
2. Istnieje możliwość okresowej refundacji kosztów podróży osobom uzależnionym od alkoholu w celu uczestnictwa w grupie terapeutycznej lub mitingu AA. Akceptacja celowości dofinansowania po zaopiniowaniu przez Komisję.
3. Działalność świetlic socjoterapeutycznych dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym:
- zatrudnienie dodatkowych osób (pedagog, instruktor) do prowadzenia zajęć z dziećmi;
- korzystanie z konsultacji psychologicznych w konkretnych uzasadnionych przypadkach;
- doposażenie świetlic.
II. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej szczególnie dla dzieci i młodzieży ( art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy) poprzez:
1. Szkolenie nauczycieli szkół w zakresie prowadzenia profilaktyki uzależnień wśród dzieci i młodzieży.
2. Realizacja programów edukacyjno-profilaktycznych z zakresu profilaktyki uzależnień dla dzieci i młodzieży.
III. Wspomaganie działalności szkół, instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych (art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy) poprzez m. in.:
1. Współpracę i wspieranie działalności Kościoła w zakresie prowadzenia profilaktyki uzależnień.
2. Współpraca i wspieranie działalności szkół w zakresie prowadzenia profilaktyki uzależnień.
3. Promowanie zdrowego stylu życia i aktywności społecznej dzieci i młodzieży poprzez wspieranie działalności rekreacyjno-sportowej na terenie Gminy i Miasta Mirosławiec.
4. Współpraca i wspieranie instytucji zajmujących się terapią uzależnienia i pomocą terapeutyczną dla członków rodzin osób uzależnionych.
IV. Szkolenia dla pracowników różnych służb i zawodów kontaktujących się w swojej pracy z osobami uzależnionymi ich rodzinami.
V. DziałalnośćMiejsko-Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Zadania komisji:
- podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego tj. przeprowadzenie rozmów z wnioskodawcami i uczestnikami postępowania, przeprowadzenie wywiadów środowiskowych, przeprowadzenie interwencji środowiskowych, kierowanie na badania w przedmiocie uzależnienia od alkoholu, kierowanie wniosków do sądu;
- składnie do Burmistrza Gminy i Miasta wniosków o cofnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu w przypadku sprzedaży alkoholu nieletnim, nietrzeźwym lub zakłócaniu porządku publicznego w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy;
- prowadzenie wspólnie ze Strażą Miejską lub Policją kontroli punktów sprzedaży alkoholu w zakresie przestrzegania zasad i warunków sprzedaży określonych w posiadanym zezwoleniu; szczegółowy zakresie i tryb kontroli określa załącznik nr 1 do niniejszej uchwały wraz z wzorem upoważnienia do kontroli członków Komisji;
- opiniowanie wniosków o wydanie zezwolenia na sprzedaż alkoholu w placówkach handlowych i gastronomicznych w zakresie zgodności lokalizacji punktów sprzedaży alkoholu z uchwałą Rady Miejskiej;
- opiniowanie wniosków o cofnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu;
- przeprowadzenie kontroli dotyczących realizatorów programów i innych;
- podejmowanie inicjatyw w zakresie potrzeb ograniczania dostępności alkoholu - określono w załączniku nr 2 do niniejszej uchwały.
Za posiedzenie Komisji członkowie otrzymują wynagrodzenie (umowa zlecenie) wynoszące 10% minimalnego wynagrodzenia.
Załącznik Nr 1 do Załącznika Nr 1
Zasady funcjonowania i zadania świetlicy środowiskowej
§ 1.
1. Świetlica środowiskowa zwana dalej "świetlicą" jest komórką organizacyjną Ośrodka Kultury w Mirosławcu, utworzoną w celu realizacji zadań wynikających z Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Mirosławcu.
2. Siedziba świetlicy mieści się w Łowiczu Wałeckim, Piecniku, Jabłonowie i Mirosławcu.
§ 2. Do zadań świetlicy należy w szczególności:
1) zapewnienie opieki wychowankom w godzinach pozalekcyjnych, nie posiadającym w domu rodzinnym właściwych warunków do nauki i spędzania czasu wolnego;
2) organizowanie zespołowej nauki, wdrażanie wychowanków do samodzielnej pracy umysłowej i udzielanie indywidualnej pomocy uczniom mającym trudności z nauką;
3) prowadzenie pracy wychowawczej, zmierzającej do kształtowania u dzieci właściwek postawy etyczno-moralnej, wyrabianie osobowościowych cech charakteru takich jak: pracowitość, zdyscyplinowanie, posłuszeństwo itp.;
4) rozwijanie zainteresowań intelektualnych, artystycznych i technicznych dzieci;
5) przygotowanie do właściwego spędzania czasu - wyrabianie nawykow kulturalnej rozrywki, sportu i zabawy;
6) kształtowanienawyków kulturalnego zachowania się w domu i w swoim środowisku;
7) dożywianie dzieci poprzez prowadzenie zajęć kulinarnych.
§ 3.
1. Działalnością świetlicy kieruje instruktor zatrudniony przez Dyrektora Ośrodka Kultury w Mirosławcu.
2. Zakres czynności instruktora świetlicy ustalony jest w porozumieniu z pracownikiem ds. profilaktyki Urzędu Gminy i Miasta w Mirosławcu.
3. Instruktor odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie świetlicy a w szczególności za:
- realizację zadań wymienionych w § 2;
- planowanie i organizowanie pracy świetlicy.
§ 4.
1. Do świetlicy mogą uczęszczać dzieci w wieku szkolnym kierowane w szczególności przez rodziców, szkołe, ośrodek pomocy społecznej i policję.
2. Świetlica czynna jest od poniedziałku do piatku według ustalonego harmonogramu.
§ 5.
1. Dyrektor Ośrodka Kultury w Miroslawcu składa Burmistrzowi sprawozdanie z półrocznej i rocznej dzialalności świetlicy.
2. Działalność świetlic finansowana jest ze środków funduszu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych pochodzących z budżetu Gminy i Miasta Mirosławiec.
Załącznik Nr 1 do Załącznika Nr 1
Szczegółowy zakres kontroli podmiotów gospodarczych prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych
1. Kontroli podlegają wszystkie podmioty gospodarcze prowadzące sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem spożycia.
2. Kontrolę przeprowadzają Straż Miejska i Policja w zakresie:
- zgodności prowadzonej sprzedaży napojów alkoholowych z aktualnie ważnym zezwoleniem,
- przestrzeganie warunków ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
- przestrzeganie zasad i warunków sprzedaży napojów alkoholowych określonych w uchwałach gminy,
- przestrzeganie porządku publicznego wokół miejsca sprzedaży napojów alkoholowych,
- przestrzeganie ustawowego zakazu nie sprzedawania napojów alkoholowych osobom nieletnim i nietrzeźwym,
- przestrzegania ustawowego zakazu reklamowania napojów alkoholowych.
3. Kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych których zakres określono w punkcie 2 , przeprowadzane są co najmniej przez dwie osoby bez uprzedniego powiadomienia publicznego.
4. osoby upoważnione do dokonywania kontroli mają prawo:
a) wstępu na teren nieruchomości, obiektu, lokalu lub ich części, gdzie prowadzona jest sprzedaż napojów alkoholowych,
b) żądania pisemnych lub ustnych wyjaśnień oraz okazania zezwoleń.
5. Czynności kontrolnych w przypadkach o których mowa w pkt 3 dokonuje się w obecności kontrolowanego, osoby zastępującej kontrolowanego lub przez niego zatrudnionej.
6. Podmiot kontrolowany jest obowiązany zapewnić warunki i środki niezbędne do prowadzenia kontroli.
7. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, który wraz z wnioskami niezwłocznie przekazuje się do organu wydającego zezwolenia, a kopie pozostawia w placówce kontrolowanej.
8. Na podstawie wyników kontroli organ wydający zezwolenia wzywa podmiot gospodarczy do usunięcia stwierdzonych uchybień w wyznaczonym terminie, o ile nie są one podstawą do cofnięcia zezwolenia lub podejmuje inne działania przewidziane prawem.
9. Jednostka kontrolowana w terminie 7 dni od dnia otrzymanego wezwania do usunięcia stwierdzonych uchybień, przesyła do organu wydającego zezwolenia informację o wykonywaniu zaleceń.
10. Sprawdzenie wykonania zaleceń pokontrolnych stanowi odrębne zadania kontrolne.
11. Rada Gminy i Miasta Mirosławiec otrzymuje informację o wynikach kontroli zgodności obrotu napojami alkoholowymi zgodnie z wymogami ustawy zo wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi