UCHWAŁA NR VIII/48/2007 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 26 marca 2007 r. w sprawie przyjęcia "Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Mirosławiec na lata 2007-2011".
jakiego organu | Rady Miejskiej |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | przyjęcia "Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Mirosławiec na lata 2007-2011". |
status uchwały | unieważniona |
UCHWAŁA NR VIII/48/2007
Rady Miejskiej w Mirosławcu
z dnia 26 marca 2007 r.
w sprawie przyjęcia "Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Mirosławiec na lata 2007-2011".
Na podstawie art 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591, zm.: z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806, z 2003 r. Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568, z 2004 r. Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203, Nr 167 poz. 1759 Dz. U. z 2005 r. Nr 172 poz. 1441, Nr 175 poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337/ oraz art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego/t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 31 poz. 266; z 2006 r. Nr 86 poz. 602, Nr 94 poz. 657, Nr 167 poz. 1193, Nr 249 poz. 1833/ Rada Miejska Mirosławiec uchwala, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się „Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Mirosławiec na lata 2007-2011” w brzmieniu załącznika do niniejszej uchwały.
§ 2. Traci moc uchwała NR XXIX/171/2002 Rady Miejskiej Mirosławiec z dnia 25.04.2002 r. w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Mirosławiec.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Mirosławca.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Rozdział 1.
PROGNOZA DOTYCZĄCA WIELKOŚCI ORAZ STANU TECHNICZNEGO ZASOBU MIESZKANIOWEGO GMINY MIROSŁAWIEC W LATACH 2007-2011
§ 1. Określenie mieszkaniowego zasobu gminy, jego wielkości oraz struktury.
1. Mieszkaniowy zasób, objęty wieloletnim programem stanowią lokale będące własnością Gminy usytuowane w budynkach stanowiących współwłasność Gminy i innych podmiotów.
2. Wielkość zasobu mieszkaniowego Gminy wg stanu na 31 grudnia 2006 r. przedstawia się wg danych zawartych w tabeli nr 1 Tabela nr 1. Struktura zasobu mieszkalnego gminy
Lp |
Wyszczególnienie |
Stan na 31.12.2006 r. |
1. |
a) Liczba budynków stanowiących w całości własność Gminy |
21 szt |
|
|
|
kontynuować proces sprzedaży umożliwiający najemcom nabycie zajmowanych przez nich lokali na własność pomniejszając tym samym ponoszone przez Gminę koszty utrzymania tej części zasobu mieszkalnego. Tabela nr 2 Prognozowana struktura zasobu mieszkaniowego gminy
Lp |
Wyszczególnienie |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
1. |
Liczba budynków stanowiących w całości własności Gminy |
21 |
23 |
22 |
22 |
21 |
§ 2. Ocena stanu technicznego budynków stanowiących w całości własności Gminy. Stan techniczny oceniany jest przede wszystkim na podstawie posiadanych protokołów przeglądu technicznego dokonanego w ramach obowiązku ciążącego na zarządcy zgodnie z przepisami prawa budowlanego. Jest on zróżnicowany w zależności od wieku, konstrukcji, wyposażenia. Prawie wszystkie budynki stanowiące 100% własności gminy to budynki wybudowane w okresie przed 1939 r. Wyjątek stanowią 2 budynki wybudowane na lata 1965-74. Budynki przedstawiają różnorodny stan wyeksploatowania w dużym stopniu odbiegający od wymogów i norm obecnie obowiązujących. Budynki te obciążone są wieloma wadami budowlanymi szczegółowo określonymi w protokołach przeglądu technicznego. Usunięcie tych wad oraz skutków z nich wynikających wiąże się z ogromnymi kosztami. W latach 2007-2011 przewiduje się poprawę stanu technicznego budynków w miarę wygospodarowanych środków. Przewiduje się również rozbiórkę n/w budynków ze względu na zły stan techniczny. Tabela nr 3. Plan rozbiórki na lata 2007-2011
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
|
|
|
Wolności 9 |
Wolności 7 |
Rozdział 2.
PLAN REMONTÓW NA LATA 2007-2011 ZASOBU MIESZKANIOWEGO GMINY MIROSŁAWIEC ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W BUDYNKACH I W NIERUCHOMOŚCIACH WSPÓLNOT MIESZKANIOWYCH.
§ 3. Analiza potrzeb remontowych i plan remontów zasobu. Źródłem pozyskania środków finansowych na utrzymanie mieszkalnego zasobu Gminy i poprawę jego stanu technicznego są przychody z czynszów za lokale mieszkalne i użytkowe. Zostaną one jednak pomniejszone ze względu na objęcie od 2007 roku podatkiem dochodowym dochodów uzyskiwanych z czynszu za lokale użytkowe. Ogólny stan techniczny mieszkalnego zasobu Gminy będzie ulegać systematycznej poprawie w miarę dostosowania stawek czynszu do poziomu odzwierciedlającego rzeczywiste nakłady na utrzymanie budynków. Mając na uwadze bezpieczeństwo użytkowników lokali mieszkalnych, zarządzający nieruchomościami kieruje się priorytetami wynikającymi z okresowych przeglądów technicznych, ekspertyz oraz protokołów pokontrolnych i nakazów instytucji zewnętrznych (takich jak: Straż pożarna, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego i inne).
1. Założenie standardów, jakich powinien odpowiadać mieszkaniowy zasób gminy
1) Standard budynków:
a) instalacja gazowa o potwierdzonej szczelności
b) sprawna instalacja odgromowa
c) elementy konstrukcji budynków bez zagrożeń
d) elewacja bez ubytków tynku
e) sprawne przewody dymowe, spalinowe i wentylacyjne
f) malowanie klatek schodowych wraz ze stolarką okienną co najmniej co 10 lat
g) kompletne i zakonserwowane obróbki blacharskie
2) Standard lokalu mieszkalnego:
a) sprawne i odpowiednie do kubatury lokalu źródła ciepła
b) sprawna wentylacja w kuchni i łazience
c) sprawne instalacje gazowe i elektryczne
d) wyposażenie lokalu w pomieszczenia sanitarne
2. Plan remontów przedstawia się następująco: rok 2007
1) wymiana ½ pokrycia dachowego budynku ul. Sprzymierzonych 34
2) wymiana pokrycia dachowego budynku ul. Sprzymierzonych 13
3) wymiana pokrycia dachowego budynku przy ul. Wolności 28
4) wymiana ½ pokrycia dachowego budynku przy ul. Poznańskiej 7
5) wymiana pokrycia dachowego ul. Spokojna 13
6) spinka budynku mieszkalnego przy ul. Wolności 14 W razie wydatkowania kwot mniejszych niż zakładano, zakres zostanie poszerzony o zakres robót z 2008 roku. rok 2008
1) wymiana pokrycia dachowego budynku ul. Wolności 14
2) wymiana pokrycia dachowego (częściowo eternit) budynku ul. Wolności 12
3) wymiana pokrycia dachowego (eternit) budynku Toporzyk 5
4) wymiana stropów w budynku ul. Wolności 14
5) wymiana pokrycia dachowego ul. Sprzymierzonych 37 rok 2009
1) wymiana pokrycia dachowego budynku Łowicz Wałecki 34
2) wymiana pokrycia dachowego budynku Toporzyk 2
3) wymiana pokrycia dachowego budynku ul. Zamkowa 31 rok 2010
1) wymiana pokrycia dachowego budynku ul. Kościuszki 15
2) wymiana pokrycia dachowego budynku ul. Orla 6
3) wymiana pokrycia dachowego ul. Wolności 5
4) rozpoczęcie termomodernizacji budynków przy ul. Wolności 14, 12, 28 rok 2011
1) wymiana pokrycia dachowego ul. Spokojna 7
2) wymiana pokrycia dachowego ul. Orla 1
3) wymiana pokrycia dachowego ul. Wałecka 16
4) wymiana pokrycia dachowego ul. Wałecka 14
W związku z faktem iż gro wspólnot mieszkaniowych nie określiło się co do partycypacji w kosztach remontu na dzień dzisiejszy nie są ujęte w planie remontowym.
1. Analizując potrzeby finansowe na lata 2007-2011 w zakresie remontów i podstawowych prac modernizacyjnych wynikających ze stanu technicznego budynków, powinno się przeznaczyć następująca wielkość środków.
lp |
zakres |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
1. |
Dachy, elewacja , termomodernizacja |
184 |
190 |
190 |
190 |
190 |
2. |
Remonty kapitalne budynków |
70 |
150 |
150 |
100 |
100 |
3. |
Wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, bramy |
23 |
25 |
25 |
25 |
25 |
4. |
Remonty instalacji wodno - kanalizacyjnej |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
5. |
Remonty instalacji centralnego ogrzewania |
5 |
10 |
10 |
10 |
10 |
6. |
Remonty instalacji elektrycznej |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
7. |
Roboty zduńskie |
7 |
5 |
5 |
5 |
5 |
8. |
Remonty bieżące - pozostałe branże |
40 |
40 |
40 |
40 |
40 |
9. |
Przeglądy techniczne, dokumentacje, ekspertyzy |
44 |
20 |
20 |
20 |
20 |
10. |
Rozbiórki |
- |
- |
- |
20 |
20 |
RAZEM |
394 |
461 |
461 |
431 |
431 |
|
OGÓŁEM2178 |
Rozdział 3.
PLANOWANA SPRZEDAŻ LOKALI MIESZKALNYCH W LATACH 2007 -2011 STANOWIĄCYCH WŁASNOŚĆ GMINY MIROSŁAWIEC
§ 4. Sprzedaż lokali komunalnych.
1. Celem sprzedaży lokali mieszkalnych stanowiących własność Gminy jest:
- racjonalne gospodarowanie mieszkaniowym zasobem,
- prywatyzacja zasobu mieszkaniowego,
- pozyskanie środków na rzecz mieszkalnictwa.
2. Obowiązujące obecnie przepisy gminy umożliwiają najemcy lokalu nabycie na własność zajmowanego lokalu po preferencyjnej cenie.
§ 5. Prognoza sprzedaży lokali mieszkalnych.
1. Analizując dotychczasową sprzedaż lokali mieszkalnych (w latach 2002-2006 sprywatyzowano 70 lokali) należy założyć, że w latach 2007-2011 zostanie sprzedanych 37 lokali. Realizując plan rozbiórki budynków zakłada się, że w 2011 Gmina będzie posiadała ok. 154 lokali mieszkalnych. Tabela nr 5. Planowana sprzedaż
Rok |
Sprzedaż lokali |
Powierzchnia użytkowa m² |
Łączna powierzchnia lokali sprzedanych narastająco w latach |
2007 |
8 |
410 |
410 |
2008 |
8 |
410 |
820 |
2009 |
8 |
410 |
1230 |
2010 |
6 |
309 |
1539 |
2011 |
7 |
360 |
1899 |
2. Przewiduje się sprzedaż lokali mieszkalnych głównie w nieruchomościach, w których nastąpiło już wyodrębnienie lokali i powstały wspólnoty mieszkaniowe.
1) W nieruchomościach wspólnot mieszkaniowych gdzie własnością Gminy jest niewielka ilość lokali (do 5) należy najemcom nie wyrażającym woli wykupienia lokalu proponować do zasiedlenia lokal w innym budynku, a zwolniony w ten sposób lokal proponować osobom oczekującym na zabezpieczenie potrzeb mieszkaniowych, którzy wyrażą chęć kupna po powstaniu stosunku najmu, albo dokonać sprzedaży lokalu na wolnym rynku.
2) Nieruchomości stanowiące w całości własność Gminy z wyłączeniem tych nie przewidzianych do prywatyzacji przeznaczyć do sprzedaży pod warunkiem, że nastąpi ona jednocześnie dla wszystkich najemców lokali mieszkalnych.
3. Oprócz sprzedaży opierając się na ocenie stanu technicznego i zbyt wysokich kosztach remontów, planuje się umniejszenie zasobu mieszkalnego w poszczególnych latach poprzez rozbiórki budynków. Tabela nr 6. Budynki przeznaczone do rozbiórki w poszczególnych latach
Rok |
Liczba budynków |
Liczba lokali ogółem |
Powierzchnia użytkowa m² ogółem |
2007 |
- |
- |
- |
RAZEM |
2 |
3 |
181 |
4. Wyłącza się ze sprzedaży niżej wymienione nieruchomości stanowiące w całości własności Gminy w celu swobodnego gospodarowania lokali w nich się znajdującym, a także w celu realizacji rozbiórki na potrzeby urbanistyczne lub ze względu na zły stan techniczny.
1) ul. Sprzymierzonych 34 (obiekt użyteczności publicznej)
2) ul. Akacjowa 1 (niezadawalający stan techniczny)
3) ul. Akacjowa 3 (niezadawalajacy stan techniczny)
4) ul. Wolności 9 (budynek przeznaczony do rozbiórki)
5) ul. Wolności 7 (budynek przeznaczony do rozbiórki)
Rozdział 4.
SPOSÓB I ZASADY ZARZĄDZANIA LOKALAMI I BUDYNKAMI WCHODZĄCYMI W SKŁAD MIESZKANIOWEGO ZASOBU GMINY MIROSŁAWIEC
§ 6.
1. W latach 2007-2011 nie przewiduje się istotnych zmian w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem Gminy.
2. Zakłada się, że zarządzanie lokalami i budynkami stanowiącymi własność Gminy będzie spowodowane przez Zakład Energetyki Cieplnej Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o. o. w Mirosławcu na dotychczasowych zasadach, z założeniem dalszej poprawy obsługi lokatorów.
Rozdział 5.
PLANOWANE ŹRÓDŁA FINANSOWANIA GOSPODARKI MIESZKANIOWEJ W LATACH 2007-2011 GMINY MIROSŁAWIEC
§ 7. Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej.
1. Podstawowym źródłem finansowania gospodarki mieszkaniowej w latach 2007-2011 są wpływy z opłat czynszowych i budżetu Gminy Tabela nr 7 Przewidywane wpływy z czynszu na przestrzeni lat 2007-2011 i dopłaty z budżetu gminy. w tys. zł
lp |
Wyszczególnienie |
lata |
||||
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
||
1. |
Czynsz z: |
|
|
|
|
|
|
Ogółem wpłaty |
849 |
894 |
939 |
905 |
905 |
2. Dodatkowymi źródłami finansowania gospodarki mieszkaniowej mogą być:
a) fundusze Unii Europejskiej,
b) środki z budżetu państwa,
c) kredyty na remonty i termomodernizację,
Rozdział 6.
PLANOWANA WYSOKOŚĆ WYDATKÓW NA UTRZYMANIE MIESZKANIOWEGO ZASOBU KOMUNALNEGO GMINY MIROSŁAWIEC
§ 8. Koszty utrzymania zasobu mieszkaniowego.
1. Na koszty utrzymania składają się koszty eksploatacyjne, koszty utrzymania technicznego oraz koszty zarządu nieruchomościami. Tab. 9 Prognozowane wydatki na utrzymanie zasobu w latach 2007-2011
lp |
Wyszczególnienie |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
1. |
Koszty bieżącej eksploatacji |
280 |
280 |
294 |
276 |
265 |
|
Razem |
675 |
768 |
785 |
720 |
711 |
Rozdział 7.
OPIS INNYCH DZIAŁAŃ MAJĄCYCH NA CELU POPRAWĘ WYKORZYSTYWANIA I RACJONALIZACJĘ GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY MIROSŁAWIEC
§ 9. Działania w zakresie racjonalnego gospodarowania zasobem mieszkaniowym.
1. Dokonanie zmian lokali:
a) z przyczyn ekonomicznych,
b) ze względu na stan zdrowia lub stopień niepełnosprawności,
c) w celu uwolnienia lokalu socjalnego,
2. Przewiduje się sukcesywną likwidację lokali socjalnych w nieruchomościach w Łowiczu Wałeckim w celu adaptacji uwolnionych lokali na pełnostandardowe lokale mieszkalne.
§ 10. Dodatkowe działania dotyczące zaspokajania potrzeb mieszkaniowych.
1. Wynajem lokali mieszkalnych od podmiotów dysponujących mieszkaniami.
2. Współpraca z Wałecką Spółdzielnią Mieszkaniową polegająca na zabezpieczeniu przez Gminę lokali socjalnych celem realizacji wyroków sądowych dłużników Spółdzielni w zamian za możliwość zasiedlenia uwolnionych lokali osobami skierowanymi przez Gminę.
3. Współpraca z Zakładem Energetyki Cieplnej Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o.o. w Mirosławcu polegająca na partycypacji Gminy w kosztach budowy nowych budynków mieszkalnych, w zamian za prawo wielokrotnego kierowania osób, wobec których Gmina jest zobowiązana do zabezpieczenia ich potrzeb mieszkaniowych oraz na przeznaczaniu terenów na realizacje budownictwa czynszowego.