UCHWAŁA NR XXXVI/213/2009 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 30 marca 2009 r. w sprawie uchwalenia Miejsko Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy Mirosławiec na 2009 rok.
jakiego organu | Rady Miejskiej |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | uchwalenia Miejsko Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy Mirosławiec na 2009 rok. |
status uchwały | obowiązująca |
UCHWAŁA NR XXXVI/213/2009
Rady Miejskiej w Mirosławcu
z dnia 30 marca 2009 r.
w sprawie uchwalenia Miejsko Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy Mirosławiec na 2009 rok.
Na podstawie art. 4¹ ust. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (jednolity tekst Dz. U. z 2007 roku Nr 70 poz. 473 ze zm. ) Rada Miejska w Mirosławcu
§ 1. Uchwala Miejsko Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2009 - zwany dalej "„programem” stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2. Zobowiązuje się Burmistrza Mirosławca do przedłużenia Radzie Miejskiej rocznego sprawozdania z wykonywania programu za rok 2009 do 31 marca 2010 roku.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Mirosławca.
§ 4. Uchwała obowiązuje z dniem podjęcia.
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXXVI/213/2009
Rady Miejskiej w Mirosławcu
z dnia 30 marca 2009 r.
Miejsko Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2009
Podstawą prawną podejmowania przez samorządy gmin wszelkich działań związanych z rozwiązywaniem problemów alkoholowych jest ustawa z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tekst jednolity Dz. U. z 2007 roku Nr 70, poz. 473 z późniejszymi zmianami, zwanej dalej ustawą). Sposoby realizacji zadań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych określa się w gminnym programie , profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, uchwalanym corocznie przez radę miejską. Ustawa w sposób jednoznaczny określa, iż środki uzyskane przez gminę z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych nie mogą być wykorzystywane na żadne inne cele niż te, które zostały określone w gminnych programach profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
Rada miejska w Mirosławcu przyjmuje Miejsko Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jako wytyczną wiążącą władze gminne i inne jednostki organizacyjne do podejmowania działań mających na celu wspieranie przedsięwzięć profilaktycznych, edukacyjnych, informacyjnych, terapeutycznych i rehabilitacyjnych związanych z problemem alkoholowym, udzielanie pomocy osobom uzależnionym, współuzależnionym oraz członkom ich rodzin, a także zapobieganie i przeciwdziałanie uzależnieniu od alkoholu mieszkańców Gminy Mirosławiec.
Rozdział 1.
Cele programu
1. Zapobieganie powstaniu nowych problemów alkoholowych na terenie naszej gminy.
2. Zwiększenie zasobów niezbędnych do radzenia sobie z już istniejącymi problemami alkoholowymi.
3. Zmniejszenie rozmiarów aktualnie istniejących problemów alkoholowych.
4. Realizacja ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Powyższe cele realizowane są poprzez samodzielne działania władz i jednostek organizacyjnych gminy i miasta, oraz przy współpracy z instytucjami, osobami fizycznymi i wszelkimi podmiotami zainteresowanymi osiągnięciem celów programu.
Zadania do realizacji:
I. Zwiększenie na terenie gminy i miasta Mirosławiec dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i współuzależnionych oraz udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przez przemocą w rodzinie poprzez:
1. Kontynuowanie współpracy z Punktem Konsultacyjnym ( NZOZ przy PZP ) w Wałczu dla osób: uzależnionych, współuzależnionych i ofiar przemocy w rodzinie
Zadania punktu:
- udzielanie wsparcia psychospołecznego i porad terapeutycznych, socjalnych, prawnych,
- utrzymywanie kontaktów z osobami zagrożonymi - ofiarami przemocy, terapia wspierająca.
- „pilotowanie" problemów wymagających dalszego skierowania do właściwych instytucji ( Policja, Prokuratura, MGOPS, Centrum Pomocy Rodzinie i innych),
- prowadzenie sesji rodzinnych
- kierowanie dzieci z rodzin z problemem alkoholowym do świetlicy środowiskowej, innych zajęć pozalekcyjnych,
- kierowanie do poradni specjalistycznych (PZP, Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna) osób wymagających szczególnej opieki,
- współpraca z kuratorami sądowymi, pedagogami szkolnymi, Centrum Pomocy Rodzinie, MGOPS - w zakresie koordynacji udzielania właściwej opieki i pomocy osobom i rodzinom,
- psychoedukacja i motywowanie osób uzależnionych do zaprzestania picia i podjęcia leczenia nałogowego.
2. Refundacja kosztów podróży osobom uzależnionym od alkoholu i członkom ich rodzin w celu uczestnictwa w grupie terapeutycznej, mitingu AA oraz pokrycia kosztów leczenia farmakologicznego. Akceptacja celowości dofinansowania po zaopiniowaniu przez Komisję.
3. Działalność świetlic środowiskowych:
1) dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym.
2) zatrudnienie dodatkowych osób ( pedagog, instruktor, opiekun świetlicy) do prowadzenia zajęć z dziećmi,
3) dopasowanie świetlic,
4) zasady funkcjonowania świetlic środowiskowych określa Regulamin Świetlic Środowiskowych.
II. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży poprzez:
1. Budowanie zintegrowanego systemu profilaktyki w Gminie Mirosławiec.
2. Realizację programów edukacyjno - profilaktycznych z zakresu profilaktyki uzależnień dla dzieci i młodzieży.
3. Organizowanie imprez profilaktycznych dla dzieci i młodzieży.
4. Rozszerzanie programów zajęć profilaktycznych o różnorodne formy zajęć sportowych.
5. Włączenie lokalnej prasy w działania promujące przedsięwzięcia o charakterze profilaktycznym.
III. Wspomaganie działalności szkół, instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych poprzez:
1. Współpracę i wspieranie działalności Kościoła w zakresie prowadzenia profilaktyki uzależnień.
2. Współpracę i wspieranie szkół w zakresie prowadzenia profilaktyki i uzależnień.
3. Promowanie zdrowego stylu życia i aktywności społecznej dzieci i młodzieży poprzez wspieranie działalności rekreacyjno - sportowej.
4. Współpracę i wspieranie instytucji zajmujących się terapią uzależnień, pomocą terapeutyczną dla członków rodzin osób uzależnionych.
5. Organizowanie szkoleń dla realizatorów Programu.
IV. Działalność Miejsko Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
1) Zadania Komisji:
- podejmowanie czynności zmierzających do ustalenia zastosowania wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego tj. przeprowadzenie rozmów z wnioskodawcami i uczestnikami postępowania, przeprowadzanie wywiadów środowiskowych, przeprowadzanie interwencji środowiskowych, kierowanie na badania w przedmiocie uzależnienia od alkoholu , kierowanie wniosków do Sądu,
- składanie do Burmistrza Mirosławca wniosków o cofnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu w przypadku sprzedaży alkoholu osobom nieletnim, nietrzeźwym lub w przypadku zakłócenia porządku publicznego w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy,
- prowadzenie wspólnie ze Strażą Miejską lub Policją kontroli punktów sprzedaży alkoholu w zakresie przestrzegania zasad i warunków sprzedaży określonych w posiadanym zezwoleniu (szczegółowy zakres i tryb kontroli określa załącznik NR 1 do Programu),
- opiniowanie wniosków o wydanie zezwolenia na sprzedaż alkoholu w placówkach handlowych i gastronomicznych w zakresie zgodności lokalizacji punktów sprzedaży alkoholu z uchwałą Rady Miejskiej,
- opiniowanie wniosków o cofnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu,
- przeprowadzanie kontroli realizowanych Programów i innych zadań,
- podejmowanie inicjatyw w zakresie ograniczania dostępności do alkoholu.
2) Działalność Komisji finansowania jest ze środków przeznaczonych na realizację Miejsko Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwinięcia Problemów Alkoholowych. Za każde posiedzenie robocze i pracę w Komisji członkowie otrzymują wynagrodzenie na podstawie umowy zlecenia wynoszące 10% aktualnie obowiązującego minimalnego wynagrodzenia.
Rozdział 2.
Regulamin Świetlic Środowiskowych
§ 1.
1. Świetlica Środowiskowa, zwana dalej "„Świetlicą” wchodzi w skład struktury organizacyjnej Ośrodka Kultury w Mirosławcu.
2. Świetlica została utworzona w celu realizacji zadań wynikających z Miejsko Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych .
3. Świetlice funkcjonują w miejscowościach: Łowicz Wałecki, Piecnik, Jabłonowo, Bronikowo i Mirosławiec.
§ 2. Do zadań Świetlicy należy w szczególności:
1) zapewnienie opieki dzieciom w godzinach pozalekcyjnych,
2) pomoc dzieciom w odrabianiu lekcji,
3) łagodzenie niedostatku wychowawczego w rodzinie i eliminowanie zaburzeń zachowania,
4) pomoc w rozwiązywaniu problemów szkolnych, rodzinnych i rówieśniczych,
5) współpraca z rodzicami/opiekunami/dzieci uczęszczających do Świetlicy,
6) wdrażanie dzieci do codziennych obowiązków (kształtowanie postaw prospołecznych, wspólne obchodzenie świąt),
7) rozwój zainteresowań i uzdolnień dzieci,
8) dożywianie dzieci poprzez prowadzenie zajęć kulinarnych.
§ 3.
1. Zajęcia w Świetlicy prowadzi instruktor zatrudniony przez Dyrektora Ośrodka Kultury w Mirosławcu.
2. Instruktor odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie Świetlicy a w szczególności za:
1) realizację zadań wymienionych w §2,
2) planowanie i organizowanie pracy Świetlicy.
3. Nadzór merytoryczny nad działalnością Świetlic sprawuje pracownik Urzędu Gminy i Miasta Mirosławiec zajmujący się zdrowiem i rozwiązywaniem problemów alkoholowych.
§ 4.
1. Do Świetlic uczęszczać mogą dzieci w wieku szkolnym, które przyjmowane są na wniosek rodziców, szkoły, Ośrodek Pomocy Społecznej, Policji i itp.
2. Świetlice czynne są od poniedziałku do piątku według harmonogramu ustalonego przez instruktora Ośrodka Kultury.
§ 5.
1. Instruktor Świetlicy składa Burmistrzowi Mirosławca sprawozdanie z półrocznej i rocznej działalności Świetlicy.
2. Działalność Świetlic finansowana jest z budżetem Gminy ze środków przeciwdziałania alkoholizmowi poprzez refundowanie wynagrodzenia,, nagrody rocznej, kosztów przejazdu instruktora oraz dokonywanych przez instruktora zakupów materiałów i usług niezbędnych do prowadzenia świetlic, w terminie 14 dni po przedłużeniu rachunku.
Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr XXXVI/213/2009
Rady Miejskiej w Mirosławcu
z dnia 30 marca 2009 r.
Szczegółowy zakres kontroli podmiotów gospodarczych prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych.
1. Kontroli podlegają wszystkie podmioty gospodarcze prowadzące sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży.
2. Kontrolę przeprowadzają:
Straż Miejska, członkowie Miejsko Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Policja w zakresie:
- zgodności prowadzonej sprzedaży napojów alkoholowych z aktualnie ważnym zezwoleniem ( zezwoleniami)
- przestrzegania realizacji ustaw o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi,
- przestrzegania zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych określających w uchwale Rady Miejskiej w Mirosławcu,
- przestrzegania porządku publicznego wokół miejsca sprzedaży napojów alkoholowych,
- przestrzegania ustawowego zakazu sprzedaży napojów alkoholowych osobom nieletnim i nietrzeźwym,
- przestrzegania ustawowego zakazu reklamowania napojów alkoholowych.
3. Osoby upoważnione do dokonywania kontroli mają prawo do:
a) wstępu na teren nieruchomości, obiektu lokalu lub ich części, gdzie przeprowadzona jest sprzedaż napojów alkoholowych,
b) żądania pisemnych lub ustnych wyjaśnień oraz okazania zezwoleń
4. Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego, osoby zastępującej kontrolowanego lub przez osoby upoważnionej.
5. Podmiot kontrolowany jest zobowiązany zapewnić warunki i środki niezbędne do przeprowadzenia kontroli.
6. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, który wraz z wnioskami niezwłocznie przekazuje do organu wydającego zezwolenia, a kopię pozostawia się w placówce kontrolowanej.
7. Na podstawie wyników kontroli, organ wydający zezwolenia wzywa podmiot gospodarczy do usunięcia stwierdzonych uchybień w wyznaczonym terminie, o ile nie są one podstawą do cofnięcia zezwolenia lub podejmuje inne działania przewidziane prawem.
8. Jednostka kontrolowana w terminie 7 dni od otrzymania wezwania do usunięcia stwierdzonych uchybień przesyła do organu wydającego zezwolenia informacje o wykonaniu zaleceń.
9. Sprawdzenie wykonania zaleceń pokontrolnych stanowi odrębne zadanie kontrolne.
10. Rada Miejska w Mirosławcu otrzymuje informację o wynikach kontroli, zgodności handlu napojami alkoholowymi zgodnie z wymogami ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.