UCHWAŁA NR ....................
RADY MIEJSKIEJ W MIROSŁAWCU
z dnia .................... 2019 r.
w sprawie zasięgnięcia opinii Komendanta Wojewódzkiego Policji w Szczecinie o zamiarze rozwiązania Straży Miejskiej w Mirosławcu
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 994, 1000, 1349, 1432 i 2500) i art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 928 z 2017 r. poz. 2405 oraz z 2018 r. i 2399) uchwala się, co następuje:
§ 1. W związku z zamiarem rozwiązania Straży Miejskiej w Mirosławcu, będącej komórką organizacyjną Urzędu Miejskiego w Mirosławcu, występuje się z wnioskiem do Komendanta Wojewódzkiego Policji w Szczecinie o wydanie opinii w sprawie rozwiązania Straży Miejskiej w Mirosławcu.
§ 2. Upoważnia się Burmistrza Mirosławca do poinformowania Wojewody Zachodniopomorskiego o wystąpieniu do Komendanta Wojewódzkiego Policji w Szczecinie o wydanie opinii w sprawie likwidacji Straży Miejskiej w Mirosławcu.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Mirosławca.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
Ustawowy obowiązek wystąpienia z wnioskiem o wyrażenie opinii przez właściwego miejscowo komendanta wojewódzkiego (stołecznego) policji o zamiarze likwidacji straży gminnej (miejskiej) wynika z dyspozycji przepisu art. 4 zd. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych, zgodnie z którym: „Rada gminy może rozwiązać straż po zasięgnięciu opinii właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego (Stołecznego) Policji, o czym zawiadamia wojewodę”.
Podjęcie uchwały w proponowanym brzmieniu jest zatem konieczne, by umożliwić realizację planowanej likwidacji Straży Miejskiej w Mirosławcu. Likwidacja ta może nastąpić na podstawie odrębnej uchwały w tej sprawie, podjętej nie wcześniej niż po otrzymaniu wnioskowanej opinii, a w przypadku jej nieotrzymania nie wcześniej, niż po upływie 14 dni od dnia przedstawienia wniosku o jej wyrażenie. Jak wynika bowiem z brzmienia art. 4 zd. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych: „W przypadku nieotrzymania opinii, rada gminy może rozwiązać straż po upływie 14 dni od dnia przedstawienia wniosku o wydanie opinii”. Na tej podstawie stwierdzić należy, iż brak inicjatywy w zakresie zasięgnięcia opinii Komendanta Wojewódzkiego Policji w Szczecinie uniemożliwiłby w praktyce rozpoczęcie procedury rozwiązania Straży Miejskiej w Mirosławcu. Rozpoczęcie procedury rozwiązania Straży Miejskiej jest obiektywnie uzasadnione. Straż Miejska w Mirosławcu, w której pracuje jedynie Komendant, nie spełnia należycie swojej funkcji i oczekiwań społecznych, co w zestawieniu z wysokimi kosztami jej utrzymania sprawia, że dalsze utrzymywanie tej służby jest niecelowe.
W związku z powyższym podjęcie uchwały jest celowe.