W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski w Mirosławcu  
ul. Wolności 37
78-650 Mirosławiec
tel.: +48 (67) 259 50 42; fax: + 48 (67) 259 61 88  
NIP: 765 100 33 97 REGON:00124 15 40
Serwis www: miroslawiec.pl 
TERYT: 3217033
adres skrytki ePUAP: /3217033/skrytka  
email: urzad@miroslawiec.pl


Dane dla kontrahentów do wystawiania faktur:
GMINA MIROSŁAWIEC 
ul. Wolności 37, 78-650 Mirosławiec
NIP:  765 160 34 18 REGON: 570791508
Skrzynka PEPPOL: GMINA MIROSŁAWIEC
Nr PEPPOL: 7651603418 

Zarządzenie nr 73/2012

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
wydane przez Burmistrza Mirosławca Piotr Pawlik
z dnia
w sprawie ustalenia Polityki Szkoleniowej Urzędu Gminy i Miasta w Mirosławcu
Status obowiązujące

ZARZĄDZENIE NR 73

Burmistrza Mirosławca

z dnia 1 sierpnia 2012 r.

w sprawie ustalenia Polityki Szkoleniowej Urzędu Gminy i Miasta w Mirosławcu

Na podstawie art. 33 ust.3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm) oraz art.29 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r o pracownikach samorządowych ( Dz. U. 2008 r. Nr 223, poz.1458 z późn. zm.) w związku z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych ( Dz. U. Nr 103 poz. 472 z późn. zm) ustanawiam Politykę szkoleniową Urzędu Gminy i Miasta w Mirosławcu w brzmieniu określonym poniżej :

Rozdział 1.


CEL POLITYKI SZKOLENIOWEJ URZĘDU GMINY I MIASTA W MIROSŁAWCU

§ 1. 

1. Celem polityki szkoleniowej prowadzonej przez Urząd Gminy i Miasta w Mirosławcu, zwanym dalej „Urzędem” jest podnoszenie kwalifikacji oraz wiedzy i kompetencji pracowników.

2. Tworzenie sprzyjających warunków i wspieranie działań w kierunku rozwoju zawodowego pracowników Urzędu pozwala na efektywniejsze wykorzystanie zasobów ludzkich, wpływając na jakość świadczonej pracy oraz zwiększenie efektywności i sprawności realizowanych przez pracowników zadań.

3. Doskonalenie umiejętności i poszerzanie wiedzy przez pracowników Urzędu jest powiązane z ciągłym doskonaleniem i rozwojem Urzędu jako organizacji. Działania podejmowane w ramach tych obszarów są spójne oraz wzajemnie wspierają się i uzupełniają z innymi dokumentami, tj. Regulaminem okresowych ocen pracowników samorządowych zatrudnionych w Urzędzie Gminy i Miasta w Mirosławcu oraz Regulaminem wynagradzania pracowników Urzędu Gminy i Miasta w Mirosławcu jak również z polityką kadrową Urzędu.

4. Polityka szkoleniowa obejmuje swym zasięgiem ogół pracowników Urzędu – wszyscy pracownicy Urzędu powinni mieć jednakowy dostęp do szkoleń i możliwość podwyższania kwalifikacji.

§ 2. Polityka szkoleniowa Urzędu obejmuje:

1. Identyfikację potrzeb szkoleniowych.

2. Procedurę planowania szkoleń.

3. Zasady realizacji szkoleń.

4. Procedurę oceny skuteczności szkoleń.

5. Zasady finansowania szkoleń.

Rozdział 2.


IDENTYFIKACJA POTRZEB SZKOLENIOWYCH

§ 3. 

1. Proces rozwoju pracowników jest pochodną potrzeb Urzędu - jego misji, celów, relacji między sytuacją na rynku pracy a potrzebami kadrowymi.

2. Szkolenia są działaniami przygotowującymi pracownika w okresie zatrudnienia do wykonywania pracy i zajmowania określonego stanowiska.

3. Osiąganiu przez Urząd celów wymienionych w § 1, sprzyjać ma prawidłowe zdiagnozowanie potrzeb szkoleniowych zarówno bieżących jak i przyszłych.

4. W identyfikacji potrzeb szkoleniowych biorą udział:

1) kierownictwo Urzędu,

2) kierownicy komórek organizacyjnych,

3) pracownicy.

5. Analiza potrzeb szkoleniowych musi uwzględniać:

1) potrzeby związane z realizowanymi zadaniami na stanowisku, m.in. zmiana przepisów prawnych,

2) konieczność przygotowania pracownika do przyjęcia nowych obowiązków, m.in. awans na wyższe stanowisko,

3) priorytety szkoleniowe Urzędu,

4) rozwój indywidualny pracownika.

Rozdział 3.


PROCEDURA TWORZENIA ROCZNEGO PLANU SZKOLEŃ

§ 4. Opracowywany w Urzędzie na każdy rok kalendarzowy „Roczny plan szkoleń” pracowników, ma na celu wskazanie priorytetów szkoleniowych mających znaczenie w danym roku kalendarzowym oraz zapewnienie środków finansowych niezbędnych do ich realizacji.

§ 5. Procedura tworzenia Rocznego planu szkoleń.

1. Uprawnieni pracownicy zgłaszają potrzeby szkoleniowe swojemu przełożonemu w formie ustnej.

2. Kierownicy komórek organizacyjnych oraz pracownicy na samodzielnych stanowiskach pracy przygotowują na tej podstawie „Zgłoszenie potrzeb szkoleniowych” wg wzoru zawartego w załączniku nr 1 do Zarządzenia w terminie do 15 stycznia każdego roku i przekazują pracownikowi ds. kadr.

3. Roczny plan szkoleń Urzędu przygotowuje pracownik ds. kadr w terminie do 31 stycznia każdego roku , wg wzoru zawartego w załączniku nr 2 do Zarządzenia.

4. Weryfikacja potrzeb szkoleniowych na dany rok jest przeprowadzana przez Sekretarza Gminy i Miasta i powinna uwzględniać:

1) potrzeby Urzędu,

2) potrzeby wynikające z realizacji zadań na merytorycznych stanowiskach,

3) możliwości finansowe Urzędu ( wysokość środków finansowych przyznanych w budżecie gminy na realizację Polityki szkoleniowej w danym roku budżetowym) .

5. Plan szkoleń po weryfikacji przedkładany jest do akceptacji Burmistrzowi.

6. Zatwierdzony przez Burmistrza plan szkoleń przekazywany jest przez pracownika ds. kadr wszystkim komórkom organizacyjnym Urzędu.

7. Plan szkoleń w uzasadnionych przypadkach może być modyfikowany w trakcie roku.

Rozdział 4.


ZASADY REALIZACJI SZKOLEŃ

§ 6. 

1. Realizacja szkoleń odbywa się w oparciu o "Roczny plan szkoleń".

2. Biuro Obsługi Interesanta przekazuje na bieżąco do poszczególnych komórek organizacyjnych oferty szkoleń przesłane drogą tradycyjną lub przez sekretariat celem zapoznania się z tematyką i warunkami szkoleń.

3. Kierownicy poszczególnych komórek organizacyjnych oraz pracownicy samodzielnych stanowisk dokonują analizy i wyboru ofert zgodnie z planem szkoleń- w szczególnych przypadkach ofert, których tematyka nie została ujęta w rocznym planie szkoleń.

4. Wybraną ofertę wraz ze zgłoszeniem na szkolenie pracownicy przekazują do akceptacji Burmistrza lub osób upoważnionych a następnie pracownikowi ds. kadr w terminie umożliwiającym dokonanie weryfikacji wniosku (zgłoszenia na szkolenie), który zgłasza udział pracownika do organizatora szkolenia.

5. Polecenie wyjazdu służbowego w celach szkoleniowych wymaga akceptacji Burmistrza lub osób upoważnionych.

6. Ewidencję wraz z dokumentacją związaną z realizowaną przez Urząd polityką szkoleniową prowadzi pracownik ds. kadr.

§ 7. Forma szkoleń obejmuje :

1. Szkolenia zewnętrzne w formach pozaszkolnych typu: kursy, warsztaty, seminaria, konferencje.

2. Szkolenia zewnętrzne w formach szkolnych: studia wyższe, studia podyplomowe.

3. Szkolenia wewnętrzne organizowane i prowadzone przez pracowników Urzędu:

1) organizowane dla wszystkich pracowników ,

2) wewnątrz poszczególnych referatów,

3) na stanowisku pracy, tj. samokształcenie,

4) służba przygotowawcza (wg odrębnie ustalonych zasad).

§ 8. Zasady udziału w szkoleniach:

1. W szkoleniach zewnętrznych w formach pozaszkolnych, które obejmują szkolenia wyjazdowe oraz szkolenia przeprowadzane w siedzibie Urzędu organizowanych przez firmy szkoleniowe prawo udziału mają wszyscy pracownicy.

2. W przyadku szkoleń zewnętrznych w formach szkolnych, Burmistrz podejmuje decyzję w sprawie dokształcania indywidualnie na wniosek pracownika poprzez:

1) wyrażenie zgody na skierowanie pracownika na studia wyższe lub podyplomowe, jeżeli kierunek studiów jest niezbędny dla realizacji zadań gminy lub wynika z potrzeb Urzędu - z pracownikiem skierowanym zawierana jest wówczas umowa zapewniająca świadczenia wg obowiązujących w tym zakresie przepisów oraz możliwości finansowych Urzędu.

2) wyrażenie zgody na podwyższenie kwalifikacji bez skierowania, jeżeli kierunek studiów wyższych, podyplomowych jest zbieżny z zadaniami Urzędu - z pracownikiem zawierana jest wówczas umowa przy udzieleniu tylko niektórych świadczeń wg indywidualnej oceny Burmistrza i możliwości Urzędu.

3. Szkolenia wewnętrzne realizowane są wewnątrz Urzędu.

1) Szkolenia dla wszystkich pracowników i wewnątrz referatów m.in. poprzez system kaskadowania wiedzy (przekazanie zdobytej w procesie szkolenia zewnętrznego wiedzy szerszemu gronu pracowników Urzędu) lub wynikające z innych potrzeb,

2) Szkolenie na stanowisku pracy prowadzone jest w formie samokształcenia poprzez konsultację z przełożonymi, analizę przepisów prawnych, analizę literatury fachowej związanej z realizacją zadań na stanowisku.

3) Z przeprowadzonego szkolenia wewnętrznego należy sporządzić informację z wykazem osób uczestniczących w szkoleniu wewnętrznym, tematem szkolenia, terminem oraz jego cel.

4) Pracownik ds.kadr lub kierownik komórki organizacyjnej powiadamia zainteresowane osoby o terminie i temacie mającego się odbyć szkolenia wewnętrznego.

Rozdział 5.


PROCEDURA OCENY SKUTECZNOŚCI SZKOLEŃ

§ 9. 

1. Urząd prowadzi ocenę przebiegu i skuteczności szkoleń w celu potwierdzenia nabytych przez pracownika Urzędu w trakcie szkolenia umiejętności poprzez Ankietę indywidualnej oceny szkolenia wypełnianą obligatoryjnie przez pracowników każdorazowo po odbytym szkoleniu i przedkładaną wraz z poleceniem wyjazdu słuzbowego Burmistrzowi lub osobom upoważnionym w terminie 7 dni roboczych od daty szkolenia -wzór Ankiety stanowi załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia.

2. Ankieta indywidualnej oceny szkolenia służy zbiorczej ocenie jakości i skuteczności przeprowadzanego szkolenia z punktu widzenia potrzeb pracownika, jednostki i celów kontroli zarządczej.

3. Ankieta wraz z poleceniem wyjazdu służbowego oraz zaświadczenie o odbyciu szkolenia powinny indywidualnie bądź za pośrednictwem pracownika sekretariatu zostać przekazane pracownikowi ds. kadr celem udokumentowania szkolenia.

4. Pracownik ds. kadr ma obowiązek przekazać polecenie wyjazdu służbowego do Referatu Finansowego celem rozliczenia.

§ 10. Ocenie nie podlegają szkolenia:

1. Nieodpłatne, odbywające się w siedzibie Urzędu.

2. Prowadzone przez pracowników Urzędu.

3. Organizowane we współpracy z Gminą Mirosławiec lub Urzędem.

4. Z zakresu działania systemów informatycznych lub wynikające z umów wdrożeniowych.

§ 11. Pracownik ds. kadr w porozumieniu z Sekretarzem sporządza corocznie sprawozdanie z realizacji Polityki szkoleniowej Urzędu, które przedstawia Burmistrzowi do zatwierdzenia.

§ 11. Urząd monitoruje rozwój zawodowy pracowników uwzględniając ich udział w szkoleniach w oparciu o bazę danych umożliwiającą gromadzenie odpowiednich informacji o ilości oraz tematach odbytych szkoleń ( indywidualne karty szkoleń pracowników prowadzone w zbiorczym rejestrze wg wzoru zawartego w załączniku nr 4 do niniejszego zarządzenia).

Rozdział 6.


ZASADY FINANSOWANIA SZKOLEŃ

§ 10. 

1. Środki finansowe na realizację Polityki szkoleniowej Urzędu zabezpieczone są w budżecie gminy .

2. Wysokość środków finansowych planowana jest corocznie w wysokości adekwatnej do aktualnych możliwości finansowych Urzędu przez pracownika ds. kadr w porozumieniu z Sekretarzem Gminy i Miasta.

3. Pracownik ds. kadr prowadzi monitoring wykorzystania środków budżetowych na cele szkoleniowe.

§ 2. Wykonanie Zarządzenia powierza się Sekretarzowi Gminy i Miasta Mirosławiec oraz pracownikowi ds. kadr.

§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 73

Burmistrza Mirosławca

z dnia 1 sierpnia 2012 r.

ZGŁOSZENIE POTRZEB SZKOLENIOWYCH

Zalacznik1.pdf

Załącznik Nr 2 do Zarządzenia Nr 73

Burmistrza Mirosławca

z dnia 1 sierpnia 2012 r.

PLAN SZKOLEŃ NA ROK ...

Zalacznik2.pdf

Załącznik Nr 3 do Zarządzenia Nr 73

Burmistrza Mirosławca

z dnia 1 sierpnia 2012 r.

ANKIETA INDYWIDUALNEJ OCENY SZKOLENIA

Zalacznik3.pdf

Załącznik Nr 4 do Zarządzenia Nr 73

Burmistrza Mirosławca

z dnia 1 sierpnia 2012 r.

KARTA SZKOLEŃ PRACOWNIKA

Zalacznik4.pdf

Załączniki

73/2012 pdf, 296 kB

Powiadom znajomego