W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski w Mirosławcu  
ul. Wolności 37
78-650 Mirosławiec
tel.: +48 (67) 259 50 42; fax: + 48 (67) 259 61 88  
NIP: 765 100 33 97 REGON:00124 15 40
Serwis www: miroslawiec.pl 
TERYT: 3217033
adres skrytki ePUAP: /3217033/skrytka  
email: urzad@miroslawiec.pl


Dane dla kontrahentów do wystawiania faktur:
GMINA MIROSŁAWIEC 
ul. Wolności 37, 78-650 Mirosławiec
NIP:  765 160 34 18 REGON: 570791508
Skrzynka PEPPOL: GMINA MIROSŁAWIEC
Nr PEPPOL: 7651603418 

Zarządzenie nr 112

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
wydane przez Burmistrza Mirosławca
z dnia
w sprawie opracowania materiałów planistycznych do sporządzenia projektu budżetu na 2025 rok oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Mirosławiec
Status obowiązujące

ZARZĄDZENIE NR 112

Burmistrza Mirosławca

z dnia 29 sierpnia 2024 r.

w sprawie opracowania materiałów planistycznych do sporządzenia projektu budżetu na 2025 rok oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Mirosławiec

Na podstawie art 30 ust. 1, ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 i 721) , art. 233 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, 1273, 1407, 1429, 1641, 1693 i 1872 oraz z 2024 r. poz. 858 i 1089) i § 1 ust. 2 Uchwały Rady Miejskiej Nr LII/315/2010 z dnia 28 czerwca 2010 r. w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu zarządzam, co następuje:

§ 1. Projekt planu finansowego jednostki budżetowej, winien zawierać:

1. Prognozowane dochody sporządzane w szczegółowości dział, rozdział, paragraf klasyfikacji budżetowej z podziałem na:

1) dochody bieżące, w tym z tytułu dotacji i środków na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5, ust. 1, pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,

2) dochody majątkowe w szczegółowości do działu, rozdziału i paragrafu klasyfikacji budżetowej.

2. Prognozowane wydatki sporządzane w szczegółowości do działu, rozdziału z podziałem na:

1) wydatki bieżące z podziałem na:

a) wydatki jednostek budżetowych, z tego na:

- wynagrodzenia i składki od nich naliczane,

- pozostałe wydatki bieżące związane z realizacją ich statutowych zadań,

b) dotacje na zadania bieżące,

c) świadczenia na rzecz osób fizycznych,

d) wydatki na programy realizowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5, ust. 1, pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, w części związanej z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego,

e) obsługę długu Gminy Mirosławiec,

2) wydatki majątkowe z podziałem na:

a) inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5, ust. 1, pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, w części związanej z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego,

b) wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego.

3. Wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi.

4. Plan przychodów i wydatków środków ochrony środowiska.

5. Wysokość dotacji dla samorządowych instytucji kultury.

6. Zakres i kwoty dotacji celowych planowanych do przekazania ze środków budżetowych.

7. Planowane wpływy z opłat czynszowych i innych opłat z tytułu zarządzania nieruchomościami komunalnymi wraz z kosztami ich zarządzania. Koszty zarządzania w zakresie przewyższającym wpływy z czynszów zgodnie z § 8, ust. 1 umowy zlecenia w sprawie zarządzania mieszkaniowym zasobem Gminy.

8. Planowane dochody z tytułu opłat za wydanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych należy
przeznaczyć w całości na realizację zadań określonych w Miejsko-Gminnym Programie Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Zwalczania Narkomanii.

§ 2. Do projektu planu finansowego należy dołączyć;

1. Objaśnienia do planowanych dochodów i wydatków.

2. Wykaz zadań inwestycyjnych finansowanych z budżetu gminy z uwzględnieniem następujących danych:

- nazwa i lokalizacja inwestycji,

- planowane nakłady na dany rok budżetowy.

§ 3. Pracownicy merytoryczni oraz kierownicy jednostek budżetowych, instytucji kultury, spółki przygotowują plany finansowe na drukach według wzorów stanowiących załączniki do zarządzenia (odpowiednio od nr 1 do nr 11) wraz z objaśnieniami do planowanych dochodów i wydatków ujętych w zestawieniach tabelarycznych odnosząc się w nich do zasadności i celowości proponowanych kwot. Złożone materiały planistyczne będą stanowić propozycje, które w toku dalszych prac nad projektem budżetu, mogą ulec zmianom.

§ 4. Założenia ogólne do projektu budżetu.

1. Podstawą konstrukcji projektu budżetu Gminy Mirosławiec na rok 2025 będą:

- obowiązujące przepisy prawne, w tym w szczególności ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 1270, z późn.zm.),

- wieloletnia prognoza finansowa gminy oraz proponowany projekt jej zmian,

- bieżąca analiza sytuacji finansowej gminy na podstawie danych o realizacji budżetu,

- założenia makroekonomiczne kraju dla 2025 roku, określone przez Ministerstwo Finansów, wg których inflacja wyniesie 4,1%, PKB 3,7%,

- informacje uzyskane z Ministerstwa Finansów, Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego, Delegatury Biura Wyborczego w zakresie wielkości wstępnych kwot subwencji, udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych oraz dotacji celowych.

- informacje o stanie zobowiązań i należności wynikających z zawartych umów, porozumień oraz podjętych uchwał Rady Miejskiej w Mirosławcu.

2. Przy planowaniu dochodów i wydatków budżetowych należy kierować się zasadami:

- optymalizacji dochodów tj. wykorzystania wszystkich możliwych źródeł dochodów niezbędnych do finansowania swej działalności, zwiększenia ściągalności należności budżetowych, prowadzenia racjonalnej gospodarki w zakresie gromadzenia dochodów ze sprzedaży majątku, rzeczy, praw oraz świadczonych usług,

- racjonalizacji wydatków tj. dokonywania wydatków w sposób oszczędny i celowy, finansowania w pierwszej kolejności zadań obligatoryjnych, których realizacja wynika z obowiązujących przepisów prawa oraz zadań kontynuowanych.

3. Wysokość środków przekazywanych, jak i otrzymywanych z tytułu pomocy finansowej udzielanej pomiędzy j.s.t. oraz dotacji celowych, określana będzie na podstawie zawartych umów, porozumień i wniosków.

4. Wysokość środków zaplanowanych na realizację projektów współfinansowanych z budżetu UE oraz innych środków zagranicznych niepodlegających zwrotowi zaplanowana będzie na podstawie zawartych umów, bądź złożonych wniosków aplikacyjnych.

§ 5. Założenia dotyczące dochodów i przychodów Gminy Mirosławiec.

1. Wysokość dochodów z tytułu udziału gminy w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa, dotacji celowych, subwencji i pomocy finansowej uwzględniona zostanie na podstawie zawartych umów z jednostkami samorządu terytorialnego, kalkulacji Ministerstwa Finansów oraz informacji przekazanych od poszczególnych dysponentów budżetowych.

2. Środki ze źródeł zewnętrznych - w szczególności pochodzące z funduszy strukturalnych UE należy zaplanować zgodnie z przewidywanymi terminami ich otrzymania.
3. Szacując dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych należy uwzględnić w szczególności poziom realizacji tych dochodów w latach ubiegłych, przewidywane zmiany w wysokości stawek podatkowych, podstawy opodatkowania, skutki planowanych ulg i zwolnień wynikających z ustaw oraz Uchwał Rady Miejskiej. Wzrost dochodów z tytułu podatków i opłat lokalnych poprzez bieżące ich urealnienie, w tym wprowadzenie indeksacji podatków i opłat lokalnych o wskaźnik wyższy niż poziom inflacji (4,1% - prognozowana inflacja średnioroczna). 

4. Dochody z podatków i opłat pobieranych przez urzędy skarbowe należy przyjąć z uwzględnieniem planowanych skutków nowych rozwiązań w systemie podatkowym oraz z uwzględnieniem bieżącej sytuacji gospodarczej kraju i przyjętych założeń Ministra Finansów.

5. Wysokość dochodów z majątku gminy powinna zostać zaplanowana na podstawie wykazu mienia komunalnego przeznaczonego do sprzedaży w roku 2025, zawartych umów najmu, dzierżawy, użytkowania wieczystego z uwzględnieniem stopnia realizacji tych dochodów w latach poprzednich.

6. Podstawą kalkulacji dochodów z opłaty za wywóz odpadów komunalnych z terenu gminy będzie wymiar należności na rok 2024 z uwzględnieniem planowanych zmian ilości osób oraz stawki opłaty w roku 2025.

7. Wysokość planowanych dochodów z opłaty adiacenckiej oraz zajęcia pasa drogowego, powinna uwzględnić przewidywane wpływy z wydanych decyzji wymiarowych.

8. Przy kalkulacji pozostałych dochodów przewidzianych w projekcie budżetu na 2025 rok należy uwzględnić poziom ich wykonania w latach ubiegłych oraz planowane bądź przewidywane zmiany, które mogą nastąpić do końca 2024 roku.

9. Przychody budżetu zaplanowane zostaną zgodnie z aktualną wieloletnią prognozą finansową (WPF). W 2025 roku należy ująć przychody z uwzględnieniem możliwości finansowych Gminy pozwalających spełnić relację określoną w art. 243 ustawy o finansach publicznych.

§ 6. Zgodnie z art. 242 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych planowane wydatki bieżące nie mogą być wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o przychody, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 5, 7 i 8.

1. Zachować należy, zarówno na etapie planowania, jak i realizacji budżetu odpowiednie relacje między dochodami a wydatkami bieżącymi, tak aby w latach 2022-2025 suma przekroczeń tej relacji w poszczególnych latach nie była wyższa niż suma nadwyżek wynikających z tej relacji co jest, zgodnie z ustawą z dnia 14 października 2021r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw, warunkiem koniecznym do uchwalenia budżetu gminy i wieloletniej prognozy finansowej.

2. Utrzymać należy na poziomie bezpiecznym wynik operacyjny w horyzoncie kilkuletnim, który kształtuje w istotny sposób poziom wiarygodności kredytowej gminy oraz wyznacza maksymalny poziom zadłużenia gminy, bowiem jego wielkość wpływa bezpośrednio na zdolność do finansowania wydatków o charakterze majątkowym oraz jest podstawą do ustalania indywidualnego wskaźnika zadłużenia i tym samym wyznacza maksymalny poziom do zaciągania zobowiązań wieloletnich.

§ 7. Założenia, dotyczące wydatków Gminy Mirosławiec.

1. W celu zachowania równowagi budżetowej wprowadza się maksymalne ograniczenia po stronie wydatków bieżących, w tym wydatków o charakterze uznaniowym. Poziom wydatków bieżących nie może przekroczyć poziomu dochodów bieżących, zgodnie z wymogami art. 242 ustawy o finansach publicznych. Wydatki bieżące planuje się na poziomie nieprzekraczającym przewidywanego wykonania w roku 2024. Przewidywane wykonanie wydatków bieżących za 2024 rok podaje się pomniejszone o wydatki o charakterze jednorazowym, mające miejsce w 2024r. Wskazane jest skoncentrowanie środków na realizację rzeczywistych i niezbędnych zadań. Wydatki powinny być projektowane w sposób celowy, oszczędny i realny mając na uwadze ograniczenie wydatków do niezbędnych. Przy planowaniu wydatków bieżących w pierwszej kolejności finansowo zostaną zabezpieczone zadania, do których wykonywania Gmina jest zobligowana przez ustawy, w tym zadania z zakresu opieki społecznej, oświaty, gospodarki odpadami, zarządzania kryzysowego oraz utrzymania czystości i porządku w gminie. Wydatki statutowe podstawowe tzw. rzeczowe (m.in. zakup materiałów usług pozostałych, usług remontowych, usług telekomunikacyjnych, szkolenia) należy planować na poziomie przewidywanego wykonania w roku 2024r. po wyłączeniu wydatków o charakterze jednorazowym oraz kończących się umów w roku 2024.
2. Wzrost wydatków uzależniony jest od sytuacji ekonomicznej Gminy Mirosławiec i zaplanowanej w budżecie państwa inflacji na 2025 rok (5% wzrostu zgodnie ze wskaźnikiem inflacji). Podane w założeniach wskaźniki makroekonomiczne nie są miernikami wzrostu wydatków lecz wskaźnikami maksymalnego ich wzrostu w uzasadnionych sytuacjach.

3. Przewiduje się wzrost średnich wynagrodzeń nauczycieli, od 1 stycznia 2025 r., o 5 %. Wynagrodzenia nauczycieli, w 2025 r., za godziny ponadwymiarowe, awans zawodowy, odprawy emerytalne i rentowe oraz nagrody jubileuszowe - szkoły i placówki oświatowe planują w rezerwie „Oświatowa" (rozdz. 75818 § 4810) - kalkulacja na podstawie załącznika 2a i 2b do projektu.

4. Odprawy emerytalne i rentowe oraz nagrody jubileuszowe, pozostałe jednostki, planują w rezerwie "Wynagrodzenia jednorazowe i składki od nich naliczane" (rozdz. 75818 § 4810).

5. Wynagrodzenia pracowników administracji i obsługi oraz pochodne od płac;

- kwotą bazową jest miesięczna kwota wynagrodzeń osobowych wynikających ze stosunku pracy przewidywana na dzień 31.12.2024 r. pomnożona przez 12 miesięcy oraz powiększona o jednorazowe płatności (nagrody jubileuszowe, odprawy, itp.) oraz skutki finansowe planowanych zmian organizacyjnych,

- składki na ubezpieczenia społeczne, fundusz pracy i zakładowy fundusz świadczeń socjalnych planuje się zgodne z obowiązującymi przepisami,

- odpisy na ZFŚS - kwota bazowa na poziomie roku 2024,

- należy wziąć pod uwagę, że minimalne wynagrodzenie w roku 2025 będzie wynosić od 1.01. - 4.626,00 zł brutto,

- środki na podwyżki od wynagrodzeń, będą podlegały uruchomieniu pod warunkiem pełnej realizacji dochodów budżetu Gminy Mirosławiec. Przewiduje się wzrost wynagrodzeń na poziomie 5%.

6. Podwyżka wynagrodzeń zostanie wprowadzona w terminie i wysokości określonej przez Burmistrza Mirosławca, przy uwzględnieniu sytuacji finansowej Gminy.

7. Wydatki na wynagrodzenia bezosobowe - zostaną zaprojektowane po uwzględnieniu rodzaju i zakresu planowanych umów oraz wskazaniu przewidywanych kwot na realizację każdej z nich.

8. Wydatki na dotacje dla organizacji pożytku publicznego - wg potrzeb, jednak na poziomie nie wyższym niż przewidywane wykonanie roku 2024.

9. Wydatki na dotacje dla Instytucji Kultury - wg potrzeb, jednak nie wyższym niż przewidywane wykonanie roku 2024.

10. Wydatki na realizację Gminnego Programu Profilaktyki Uzależnień - na poziomie prognozowanych dochodów z tytułu opłat za wydawanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu.

11. Wydatki na realizację zadań z zakresu ochrony środowiska - w wysokości nie mniejszej niż dochody z tytułu opłat i kar za korzystanie ze środowiska.

12. Zobowiązuje się kierowników referatów i osoby zajmujące samodzielne stanowiska w Urzędzie Miejskim w Mirosławcu oraz kierowników/dyrektorów jednostek organizacyjnych gminy do opracowania materiałów planistycznych do projektu budżetu na 2025r. wg wytycznych zawartych w niniejszym Zarządzeniu. Materiały planistyczne przygotowywane są zgodnie z zakresem wykonywanych zadań.

13. Planowane wydatki na remonty i modernizacje należy podzielić na wydatki o charakterze bieżącym i majątkowym. Do WPF (zał. nr 1 i 2 do WPF - dotychczas stosowany) należy przyjąć planowane przedsięwzięcia wieloletnie, których realizacja zaplanowana będzie na okres wykraczający 2025r.

§ 8. Projekty planów finansowych wraz z objaśnieniami należy przedłożyć Burmistrzowi, za pośrednictwem Skarbnika Gminy Mirosławiec, w nieprzekraczalnym terminie do 30 września 2024r.

§ 9. Burmistrz weryfikuje zestawienia i ewentualnie wprowadza w nich zmiany. Wszelkie zmiany wprowadzone w trakcie prac nad projektem budżetu powodują konieczność niezwłocznej aktualizacji planów poprzez podległe jednostki i referaty Urzędu Miejskiego.

§ 10. Wykonanie zarządzenia powierza się dyrektorom/kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych oraz pracownikom Urzędu Miejskiego.
§ 11. Nadzór nad wykonaniem Zarządzenia powierza się Skarbnikowi Gminy.

§ 12. Zarządzenie obowiązuje z dniem podjęcia.

Burmistrz Mirosławca

Piotr Pawlik
Załącznik Nr 1 do zarządzenia Nr 112

Burmistrza Mirosławca

z dnia 29 sierpnia 2024 r.

Zalacznik1.pdf

 

Załącznik Nr 2 do zarządzenia Nr 112

Burmistrza Mirosławca

z dnia 29 sierpnia 2024 r.

Zalacznik2.pdf

 

Załącznik Nr 2a do zarządzenia Nr 112

Burmistrza Mirosławca

z dnia 29 sierpnia 2024 r.

Zalacznik2a.pdf

 

Załącznik Nr 2b do zarządzenia Nr 112

Burmistrza Mirosławca

z dnia 29 sierpnia 2024 r.

Zalacznik2b.pdf

 

Załącznik Nr 3 do zarządzenia Nr 112

Burmistrza Mirosławca

z dnia 29 sierpnia 2024 r.

Zalacznik3.pdf

 

Załącznik Nr 4 do zarządzenia Nr 112

Burmistrza Mirosławca

z dnia 29 sierpnia 2024 r.

Zalacznik4.pdf

 

Załącznik Nr 5 do zarządzenia Nr 112

Burmistrza Mirosławca
z dnia 29 sierpnia 2024 r.

Zalacznik5.pdf

 

Załącznik Nr 6 do zarządzenia Nr 112

Burmistrza Mirosławca

z dnia 29 sierpnia 2024 r.

Zalacznik6.pdf

 

Załącznik Nr 7 do zarządzenia Nr 112

Burmistrza Mirosławca

z dnia 29 sierpnia 2024 r.

Zalacznik7.pdf

 

Załącznik Nr 8 do zarządzenia Nr 112

Burmistrza Mirosławca

z dnia 29 sierpnia 2024 r.

Zalacznik8.pdf

 

Załącznik Nr 9 do zarządzenia Nr 112

Burmistrza Mirosławca

z dnia 29 sierpnia 2024 r.

Zalacznik9.pdf

 

Załącznik Nr 10 do zarządzenia Nr 112

Burmistrza Mirosławca

z dnia 29 sierpnia 2024 r.

Zalacznik10.pdf

 

Załącznik Nr 11 do zarządzenia Nr 112

Burmistrza Mirosławca

z dnia 29 sierpnia 2024 r.

Zalacznik11.pdf
 

Załącznik Nr 12wpf do zarządzenia Nr 112

Burmistrza Mirosławca

z dnia 29 sierpnia 2024 r.

Zalacznik12wpf.pdf

 

Załącznik Nr 12wpf2 do zarządzenia Nr 112

Burmistrza Mirosławca

z dnia 29 sierpnia 2024 r.

Zalacznik12wpf2.pdf

Załączniki

Powiadom znajomego