Zarządzenie nr 66
Wersja strony w formacie XMLwydane przez | Burmistrza |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | przygotowania materiałów do projektu budżetu na 2022 r. |
Status | obowiązujące |
ZARZĄDZENIE NR 66
Burmistrza Mirosławca
z dnia 30 sierpnia 2021 r.
w sprawie przygotowania materiałów do projektu budżetu na 2022 r.
Na podstawie art 30 ust. 1, ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 i 1378 oraz z 2021 r. poz. 1038), art. 233 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, 1622, 1649 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 284, 374, 568, 695, 1175 i 2320) i § 1 ust. 2 Uchwały Rady Miejskiej Nr LII/315/2010 z dnia 28 czerwca 2010 r. w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu zarządzam, co następuje:
§ 1. Projekt planu finansowego jednostki budżetowej, winien zawierać:
1. Prognozowane dochody sporządzane w szczegółowości dział, rozdział, paragraf klasyfikacji budżetowej z podziałem na:
1) dochody bieżące, w tym z tytułu dotacji i środków na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5, ust. 1, pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
2) dochody majątkowe w szczegółowości do działu, rozdziału i paragrafu klasyfikacji budżetowej.
2. Prognozowane wydatki sporządzane w szczegółowości do działu, rozdziału z podziałem na:
1) wydatki bieżące z podziałem na:
a) wydatki jednostek budżetowych, z tego na:
- wynagrodzenia i składki od nich naliczane,
- pozostałe wydatki bieżące związane z realizacją ich statutowych zadań,
b) dotacje na zadania bieżące,
c) świadczenia na rzecz osób fizycznych,
d) wydatki na programy realizowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5, ust. 1, pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, w części związanej z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego,
e) wypłaty z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Gminę, przypadające do spłaty w danym roku budżetowym,
f) obsługę długu Gminy i Miasta Mirosławiec,
2) wydatki majątkowe z podziałem na:
a) inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5, ust. 1, pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, w części związanej z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego,
b) wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego.
3. Wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi.
4. Plan przychodów i wydatków środków ochrony środowiska.
5. Wysokość dotacji dla samorządowych instytucji kultury.
6. Zakres i kwoty dotacji celowych planowanych do przekazania ze środków budżetowych.
7. Planowane wpływy z opłat czynszowych i innych opłat z tytułu zarządzania nieruchomościami komunalnymi wraz z kosztami ich zarządzania. Koszty zarządzania w zakresie przewyższającym wpływy z czynszów zgodnie z § 8, ust. 1 umowy zlecenia w sprawie zarządzania mieszkaniowym zasobem Gminy.
8. Planowane dochody z tytułu opłat za wydanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych należy przeznaczyć w całości na realizację zadań określonych w Miejsko-Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Zwalczania Narkomanii.
§ 2. Do projektu planu finansowego należy dołączyć;
1. Objaśnienia do planowanych dochodów i wydatków.
2. Wykaz zadań inwestycyjnych finansowanych z budżetu gminy i miasta z uwzględnieniem następujących danych:
- nazwa i lokalizacja inwestycji,
- planowane nakłady na dany rok budżetowy.
§ 3. Pracownicy merytoryczni oraz kierownicy jednostek budżetowych, instytucji kultury, spółki przygotowują plany finansowe na drukach według wzorów stanowiących załączniki do zarządzenia (odpowiednio od nr 1 do nr 11) wraz z objaśnieniami do planowanych dochodów i wydatków ujętych w zestawieniach tabelarycznych odnosząc się w nich do zasadności i celowości proponowanych kwot. Złożone materiały planistyczne będą stanowić propozycje, które w toku dalszych prac nad projektem budżetu, mogą ulec zmianom.
§ 4. Założenia ogólne do projektu budżetu.
1. Podstawą konstrukcji projektu budżetu Gminy i Miasta Mirosławiec na rok 2022 będą:
- obowiązujące przepisy prawne, w tym w szczególności ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.),
- wieloletnia prognoza finansowa gminy oraz proponowany projekt jej zmian,
- bieżąca analiza sytuacji finansowej gminy i miasta na podstawie danych o realizacji budżetu,
- założenia makroekonomiczne kraju dla 2022 roku, określone przez Ministerstwo Finansów,
- informacje uzyskane z Ministerstwa Finansów, Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego, Delegatury Biura Wyborczego w zakresie wielkości wstępnych kwot subwencji, udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz dotacji celowych.
- informacje o stanie zobowiązań i należności wynikających z zawartych umów, porozumień oraz podjętych uchwał Rady Miejskiej w Mirosławcu.
2. Przy planowaniu dochodów i wydatków budżetowych należy kierować się zasadami:
- optymalizacji dochodów tj. wykorzystania wszystkich możliwych źródeł dochodów niezbędnych do finansowania swej działalności, zwiększenia ściągalności należności budżetowych, prowadzenia racjonalnej gospodarki w zakresie gromadzenia dochodów ze sprzedaży majątku, rzeczy, praw oraz świadczonych usług,
- racjonalizacji wydatków tj. dokonywania wydatków w sposób oszczędny i celowy, finansowania w pierwszej kolejności zadań obligatoryjnych, których realizacja wynika z obowiązujących przepisów prawa oraz zadań kontynuowanych.
3. Wysokość środków przekazywanych, jak i otrzymywanych z tytułu pomocy finansowej udzielanej pomiędzy j.s.t. oraz dotacji celowych, określana będzie na podstawie zawartych umów, porozumień i wniosków.
4. Wysokość środków zaplanowanych na realizację projektów współfinansowanych z budżetu UE oraz innych środków zagranicznych niepodlegających zwrotowi zaplanowana będzie na podstawie zawartych umów, bądź złożonych wniosków aplikacyjnych.
§ 5. Założenia dotyczące dochodów i przychodów Gminy i Miasta Mirosławiec.
1. Wysokość dochodów z tytułu udziału gminy i miasta w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa, dotacji celowych, subwencji i pomocy finansowej uwzględniona zostanie na podstawie zawartych umów z jednostkami samorządu terytorialnego, kalkulacji Ministerstwa Finansów oraz informacji przekazanych od poszczególnych dysponentów budżetowych.
2. Środki ze źródeł zewnętrznych - w szczególności pochodzące z funduszy strukturalnych UE należy zaplanować zgodnie z przewidywanymi terminami ich otrzymania.
3. Szacując dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych należy uwzględnić w szczególności poziom realizacji tych dochodów w latach ubiegłych, przewidywane zmiany w wysokości stawek podatkowych, podstawy opodatkowania, skutki planowanych ulg i zwolnień wynikających z ustaw oraz Uchwał Rady Miejskiej.
4. Dochody z podatków i opłat pobieranych przez urzędy skarbowe należy przyjąć z uwzględnieniem planowanych skutków nowych rozwiązań w systemie podatkowym oraz z uwzględnieniem bieżącej sytuacji gospodarczej kraju i przyjętych założeń Ministra Finansów.
5. Wysokość dochodów z majątku gminy powinna zostać zaplanowana na podstawie wykazu mienia komunalnego przeznaczonego do sprzedaży w roku 2022, zawartych umów najmu, dzierżawy, użytkowania wieczystego z uwzględnieniem stopnia realizacji tych dochodów w latach poprzednich.
6. Podstawą kalkulacji dochodów z opłaty za wywóz odpadów komunalnych z terenu gminy będzie wymiar należności na rok 2021 z uwzględnieniem planowanych zmian ilości osób oraz stawki opłaty w roku 2022.
7. Wysokość planowanych dochodów z opłaty adiacenckiej oraz zajęcia pasa drogowego, powinna uwzględnić przewidywane wpływy z wydanych decyzji wymiarowych.
8. Przy kalkulacji pozostałych dochodów przewidzianych w projekcie budżetu na 2022 rok należy uwzględnić poziom ich wykonania w latach ubiegłych oraz planowane bądź przewidywane zmiany, które mogą nastąpić do końca 2021 roku.
9. Przychody budżetu zaplanowane zostaną zgodnie z aktualną wieloletnią prognozą finansową (WPF).
§ 6. Zgodnie z art. 242 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych planowane wydatki bieżące nie mogą być wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o przychody, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 5, 7 i 8.
§ 7. Założenia, dotyczące wydatków Gminy i Miasta Mirosławiec.
1. W celu zachowania równowagi budżetowej wprowadza się maksymalne ograniczenia po stronie wydatków bieżących, w tym wydatków o charakterze uznaniowym. Poziom wydatków bieżących nie może przekroczyć poziomu dochodów bieżących, zgodnie z wymogami art. 242 ustawy o finansach publicznych. Wydatki bieżące planuje się na poziomie nieprzekraczającym przewidywanego wykonania w roku 2021. Przewidywane wykonanie wydatków bieżących za 2021 rok podaje się pomniejszone o wydatki o charakterze jednorazowym, mające miejsce w 2021r. Wskazane jest skoncentrowanie środków na realizację rzeczywistych i niezbędnych zadań. Wydatki powinny być projektowane w sposób celowy, oszczędny i realny mając na uwadze ograniczenie wydatków do niezbędnych. Przy planowaniu wydatków bieżących w pierwszej kolejności finansowo zostaną zabezpieczone zadania, do których wykonywania Gmina jest zobligowana przez ustawy, w tym zadania z zakresu opieki społecznej, oświaty, gospodarki odpadami, zarządzania kryzysowego oraz utrzymania czystości i porządku w gminie. Wydatki statutowe podstawowe tzw. rzeczowe (m.in. zakup materiałów usług pozostałych, usług remontowych, usług telekomunikacyjnych, szkolenia) należy planować na poziomie przewidywanego wykonania w roku 2021r. po wyłączeniu wydatków o charakterze jednorazowym oraz kończących się umów w roku 2021. Planowany wzrost wydatków za media o 4,3% . W przyjętych przez Radę Ministrów w dniu 8 czerwca br. "założeniach projektu budżetu państwa na rok 2022" przewidziano następujące prognozy;
- średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych - 102,8%,
- realny przyrost PKB -4,3%.
2. Wynagrodzenia nauczycieli - na poziomie wynagrodzeń z miesiąca września 2021r. (w projekcie budżetu państwa nie planuje się w 2021r. ustawowego wzrostu wynagrodzeń). Wynagrodzenia nauczycieli, od 2022 r., za godziny ponadwymiarowe, awans zawodowy, odprawy emerytalne i rentowe oraz nagrody jubileuszowe - szkoły i placówki oświatowe planują w rezerwie „Oświatowa" (rozdz. 75818 § 4810) - kalkulacja na podstawie załącznika 2a i 2b do projektu.
3. Odprawy emerytalne i rentowe oraz nagrody jubileuszowe, pozostałe jednostki, planują w rezerwie "Wynagrodzenia jednorazowe i składki od nich naliczane" (rozdz. 75818 § 4810).
4. Wynagrodzenia oraz pochodne od płac;
- kwotą bazową jest miesięczna kwota wynagrodzeń osobowych wynikających ze stosunku pracy przewidywana na dzień 31.12.2021r. pomnożona przez 12 miesięcy oraz powiększona o jednorazowe płatności (nagrody jubileuszowe, odprawy, itp.) oraz skutki finansowe planowanych zmian organizacyjnych,
- składki na ubezpieczenia społeczne, fundusz pracy i zakładowy fundusz świadczeń socjalnych planuje się zgodne z obowiązującymi przepisami,
- odpisy na ZFŚS - kwota bazowa na poziomie roku 2021,
- należy wziąć pod uwagę, że minimalne wynagrodzenie w roku 2022 będzie wynosić 3.000,00 zł,
- przewiduje się wzrost wynagrodzeń na poziomie 3,6%, od miesiąca kwietnia 2022r.
5. Wydatki na wynagrodzenia bezosobowe - zostaną zaprojektowane po uwzględnieniu rodzaju i zakresu planowanych umów oraz wskazaniu przewidywanych kwot na realizację każdej z nich.
6. Wydatki na dotacje dla organizacji pożytku publicznego - wg potrzeb, jednak na poziomie nie wyższym niż przewidywane wykonanie roku 2021.
7. Wydatki na dotacje dla Instytucji Kultury - wg potrzeb, jednak nie wyższym niż przewidywane wykonanie roku 2021.
8. Wydatki na realizację Gminnego Programu Profilaktyki Uzależnień - na poziomie prognozowanych dochodów z tytułu opłat za wydawanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu.
9. Wydatki na realizację zadań z zakresu ochrony środowiska - w wysokości nie mniejszej niż dochody z tytułu opłat i kar za korzystanie ze środowiska.
10. Zobowiązuje się kierowników referatów i osoby zajmujące samodzielne stanowiska w Urzędzie Miejskim w Mirosławcu oraz kierowników/dyrektorów jednostek organizacyjnych gminy do opracowania materiałów planistycznych do projektu budżetu na 2022r. wg wytycznych zawartych w niniejszym Zarządzeniu. Materiały planistyczne przygotowywane są zgodnie z zakresem wykonywanych zadań.
11. Planowane wydatki na remonty i modernizacje należy podzielić na wydatki o charakterze bieżącym i majątkowym. Do WPF (zał. nr 1 i 2 do WPF - dotychczas stosowany) należy przyjąć planowane przedsięwzięcia wieloletnie, których realizacja zaplanowana będzie na okres wykraczający 2022r.
12. Harmonogram spłat pożyczek wraz z odsetkami, od realizowanych inwestycji w ZECWiK w Mirosławcu należy ustalić na prognozowane kwoty wniesienia wkładu pieniężnego w okresie od 2022r. do dnia spłaty.
§ 8. Projekty planów finansowych wraz z objaśnieniami należy przedłożyć Burmistrzowi, za pośrednictwem Skarbnika Gminy i Miasta Mirosławiec, w nieprzekraczalnym terminie do 30 września 2021r.
§ 9. Burmistrz weryfikuje zestawienia i ewentualnie wprowadza w nich zmiany. Wszelkie zmiany wprowadzone w trakcie prac nad projektem budżetu powodują konieczność niezwłocznej aktualizacji planów poprzez podległe jednostki i referaty Urzędu Miejskiego.
§ 10. Wykonanie zarządzenia powierza się dyrektorom/kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych oraz pracownikom Urzędu Miejskiego.
§ 11. Nadzór nad wykonaniem Zarządzenia powierza się Skarbnikowi Gminy.
§ 12. Zarządzenie obowiązuje z dniem podjęcia.
Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 66
Burmistrza Mirosławca
z dnia 30 sierpnia 2021 r.
Zalacznik1.pdf
Załącznik Nr 2 do Zarządzenia Nr 66
Burmistrza Mirosławca
z dnia 30 sierpnia 2021 r.
Zalacznik2.pdf
Załącznik Nr 2.1 do Zarządzenia Nr 66
Burmistrza Mirosławca
z dnia 30 sierpnia 2021 r.
Zalacznik2.1.pdf
Załącznik Nr 2.2 do Zarządzenia Nr 66
Burmistrza Mirosławca
z dnia 30 sierpnia 2021 r.
Zalacznik2.2.pdf
Załącznik Nr 3 do Zarządzenia Nr 66
Burmistrza Mirosławca
z dnia 30 sierpnia 2021 r.
Zalacznik3.pdf
Załącznik Nr 4 do Zarządzenia Nr 66
Burmistrza Mirosławca
z dnia 30 sierpnia 2021 r.
Zalacznik4.pdf
Załącznik Nr 5 do Zarządzenia Nr 66
Burmistrza Mirosławca
z dnia 30 sierpnia 2021 r.
Zalacznik5.pdf
Załącznik Nr 6 do Zarządzenia Nr 66
Burmistrza Mirosławca
z dnia 30 sierpnia 2021 r.
Zalacznik6.pdf
Załącznik Nr 7 do Zarządzenia Nr 66
Burmistrza Mirosławca
z dnia 30 sierpnia 2021 r.
Zalacznik7.pdf
Załącznik Nr 8 do Zarządzenia Nr 66
Burmistrza Mirosławca
z dnia 30 sierpnia 2021 r.
Zalacznik8.pdf
Załącznik Nr 9 do Zarządzenia Nr 66
Burmistrza Mirosławca
z dnia 30 sierpnia 2021 r.
Zalacznik9.pdf
Załącznik Nr 10 do Zarządzenia Nr 66
Burmistrza Mirosławca
z dnia 30 sierpnia 2021 r.
Zalacznik10.pdf
Załącznik Nr 11 do Zarządzenia Nr 66
Burmistrza Mirosławca
z dnia 30 sierpnia 2021 r.
Zalacznik11.pdf
Załącznik Nr 12 do Zarządzenia Nr 66
Burmistrza Mirosławca
z dnia 30 sierpnia 2021 r.
Zalacznik12.pdf
Załącznik Nr 13 do Zarządzenia Nr 66
Burmistrza Mirosławca
z dnia 30 sierpnia 2021 r.
Zalacznik13.pdf