UCHWAŁA NR XVIII/145/2025 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 30 października 2025 r. w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków
| jakiego organu | Rady Miejskiej |
|---|---|
| z dnia | |
| w sprawie | określenia zasad udzielania dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków |
Rady Miejskiej w Mirosławcu
z dnia 30 października 2025 r.
w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 9, art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153) oraz art. 71 ust. 2 i art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1292 i 1907) oraz art. 7 ust. 3, 3a, art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 468), Rada Miejska w Mirosławcu uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwała określa zasady udzielania dotacji z budżetu Gminy Mirosławic przeznaczonej na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków, położonych na terenie Gminy Mirosławiec.
§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1) zabytku - należy przez to rozumieć zabytek, o którym mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, wpisany do rejestru zabytków lub znajdujący się w gminnej ewidencji zabytków, położony na obszarze Gminy Mirosławiec,
2) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Mirosławiec,
3) Radzie - należy przez to rozumieć Radę Miejską w Mirosławcu,
4) Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Mirosławcu,
5) Burmistrzu- należy przez to rozumieć Burmistrza Mirosławca,
6) budżecie - należy przez to rozumieć budżet Gminy Mirosławiec,
7) dotacji - należy przez to rozumieć dotację celową na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków,
8) pracach - należy przez to rozumieć prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku,
9) pomocy de minimis – należy przez to rozumieć pomoc w rozumieniu art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej,
10) pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie – należy przez to rozumieć pomoc w rozumieniu art. 2 pkt 10a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
§ 3.
1. Z udzielonej dotacji sfinansowane mogą być nakłady konieczne określone w art. 77 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
2. O udzielenie dotacji mogą ubiegać się osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne posiadające tytuł prawny do zabytku wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego.
3. Dotacja, o której mowa w ust. 1 może być udzielona w wysokości do 100% nakładów koniecznych na wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku.
4. Łączna kwota dotacji udzielonej na zabytek, nie może przekraczać 100% nakładów koniecznych na wykonanie prac.
§ 4.
1. Dotacja na prace przy zabytku stanowi pomoc de minimis, gdy jest przyznana w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
2. W przypadku wnioskodawcy prowadzącego działalność gospodarczą, w tym działalność w rolnictwie, rybołówstwie i akwakulturze dotacja, jeżeli jej udzielenie jest związane z prowadzoną działalnością, stanowić będzie odpowiednio pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie, rybołówstwie i akwakulturze, a jej udzielenie następuje na zasadach określonych w:
1) Rozporządzeniu Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. U. UE Seria L z dnia 15 grudnia 2023 r.). W takim przypadku na podstawie niniejszej uchwały, pomoc de minimis może być udzielona do dnia 31 grudnia 2031 r.,
2) Rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L352 z 24.12.2013 r. str. 9, z późn. zm.). W takim przypadku, na podstawie niniejszej uchwały pomoc de minimis w rolnictwie może być udzielona do dnia 30 czerwca 2033 r.,
3) Rozporządzeniu Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE L 190 z 28.06.2014 str. 45, z późn. zm.). W takim przypadku na podstawie niniejszej uchwały, pomoc de minimis w rybołówstwie może być udzielona do dnia 30 czerwca 2030 r.
§ 5.
1. Podmioty ubiegające się o przyznanie dotacji na zabytek składają do Burmistrza wniosek o udzielenie dotacji, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszej uchwały wraz z oświadczeniem o prowadzonej działalności gospodarczej i pomocy de minimis, stanowiącym załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 można złożyć w każdym czasie.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1 należy dołączyć:
1) dokument potwierdzający wpis obiektu do rejestru zabytków lub oświadczenie, że zabytek, którego dotyczy wniosek znajduje się w gminnej ewidencji zabytków,
2) aktualny dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do zabytku (odpis z księgi wieczystej potwierdzony za zgodność ze stanem faktycznym, a w przypadku wnioskodawców niebędących właścicielami bądź użytkownikami wieczystymi zabytku - dokumenty potwierdzające prawo do dysponowania zabytkiem),
3) zgoda właściciela (współwłaścicieli) zabytku (w tym gruntów na których położony jest zbytek) na przeprowadzenie prac będących przedmiotem wniosku o udzielenie dotacji, w przypadku gdy wnioskodawca nie jest właścicielem lub jest współwłaścicielem,
4) pozwolenie od właściwego organu ochrony zabytków na przeprowadzenie planowanych prac lub robót, na które ma być udzielona dotacja lub uzyskane zalecenia/opinie,
5) projekt budowlany i obowiązujące pozwolenie na budowę, jeżeli prace wymagają uzyskania takiego pozwolenia lub pisemną informację, że nie są one wymagane przepisami prawa,
6) kosztorys inwestorski lub ofertowy prac lub robót określonych we wniosku (uwzględniający kwotę podatku VAT),
7) program prac konserwatorskich, jeśli jest wymagany prawem, lub specyfikację planowanych prac lub robót, na które ma być udzielona dotacja,
8) dokumentację fotograficzną przedstawiającą stan zachowania zabytku (nie dotyczy jeżeli fotografie są wkomponowane w program prac konserwatorskich, projekt budowlany czy inny dokument),
9) inne dokumenty dotyczące zabytku, które Wnioskodawca uzna za zasadne, a jest w ich posiadaniu np.: ekspertyzy, protokoły budowlane potwierdzające stan jego zachowania.
4. W przypadku, gdy wnioskodawcą jest przedsiębiorca dla którego dotacja stanowi pomoc de minimis, de minimis w rolnictwie, do wniosku o przyznanie dotacji dołącza się odpowiednio:
1) wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie i akwakulturze obejmujące okres minionych 3 lat albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
2) informacje określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2010 r. nr 53, poz. 311 z późn. zm.) albo informacje określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie i rybołówstwie (Dz. U. nr 121 poz. 810).
5. W przypadku, gdy wnioskodawcą jest przedsiębiorca, dla którego dotacja stanowi pomoc de minimis w rybołówstwie i akwakulturze, do wniosku o przyznanie dotacji dołącza się odpowiednio dokumenty określone w art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 702) oraz informacje określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 121, poz. 810).
§ 6.
1. W przypadku stwierdzenia, iż złożony wniosek jest niekompletny lub nie zostały dołączone wszystkie dokumenty, wzywa się wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 14 dni od otrzymania wezwania przez wnioskodawcę.
2. Nieuzupełnienie wniosku przez wnioskodawcę w wyznaczonym terminie skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
3. Złożenie poprawnego pod względem formalnym wniosku o dotację nie jest równoznaczne z jej przyznaniem i nie gwarantuje przyznania dotacji we wnioskowanej wysokości.
4. Wnioski poprawne pod względem formalnym podlegają ocenie merytorycznej.
5. Ustala się następujące kryteria oceny wniosków:
1) możliwości finansowe gminy,
2) stan zachowania i stopień zagrożenia zabytku,
3) wartość historyczną, artystyczną, bądź naukową zabytku,
4) dostępność zabytku dla ogółu społeczności lokalnej i turystów.
§ 7.
1. Dotacje będą przyznawane w wysokości środków zabezpieczonych na ten cel w budżecie.
2. O przyznaniu dotacji oraz jej wysokości decyduje Rada w drodze uchwały, w której określa się:
1) nazwę wnioskodawcy,
2) nazwę zabytku, którego dotyczy dotacja wraz ze wskazaniem numeru z rejestru bądź ewidencji,
3) nazwę zadania,
4) cel udzielonej dotacji,
5) kwotę przyznanej dotacji oraz jej procentowy udział w całkowitych kosztach zadania.
3. Jeżeli przyznana kwota dotacji jest niższa od wnioskowanej i Wnioskodawca podejmie się realizacji zadania, jest zobowiązany do aktualizacji złożonego wniosku, zakresu oraz kosztorysu prac lub robót budowlanych w ciągu 14 dni od daty otrzymania informacji o przyznaniu dotacji.
§ 8.
1. Uchwała, o której mowa w § 7 ust. 2 stanowi podstawę do zawarcia przez Burmistrza umowy z wnioskodawcą, w której zostaną określone warunki otrzymania, wykorzystania i rozliczenia udzielonej dotacji.
2. Dotację przekazuje się wnioskodawcy na rachunek bankowy wskazany we wniosku o udzielenie dotacji, po zakończeniu wszystkich prac lub robót, na wykonanie których została przyznana dotacja oraz przyjęciu ich rozliczenia lub w transzach po zakończeniu każdego etapu robót określonego w umowie, o której mowa w ust. 1.
3. Rozliczenie, zwrot niewykorzystanej lub wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem dotacji następuje w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
§ 9.
1. W przypadku pojawienia się możliwości pozyskania przez Gminę środków zewnętrznych na udzielenie dotacji, dopuszcza się ogłoszenie odrębnego naboru wniosków o udzielenie dotacji, na zasadach zgodnych z wytycznymi danego projektu lub programu, w terminie określonym odpowiednio dla danego programu lub projektu. Ogłoszenie odrębnego naboru wniosków będzie podlegało publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu, na stronie internetowej Gminy oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu.
2. W przypadku pozyskania środków zewnętrznych, o których mowa w ust. 1, dodatkowo zastosowanie mają szczegółowe zasady i tryb udzielania dofinansowania przewidziane w odrębnych aktach regulujących przyznawanie i wykorzystywanie ww. środków.
§ 10. Traci moc Uchwała nr VI/42/2007 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 26 lutego 2007 r. w sprawie zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków.
§ 11. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Mirosławca.
§ 12. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.
Paweł Krawczyk
Załącznik nr 1 do uchwały nr XVIII/145/2025
Rady Miejskiej w Mirosławcu
z dnia 30 października 2025 r.
Rady Miejskiej w Mirosławcu
z dnia 30 października 2025 r.