W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski w Mirosławcu  
ul. Wolności 37
78-650 Mirosławiec
tel.: +48 (67) 259 50 42; fax: + 48 (67) 259 61 88  
NIP: 765 100 33 97 REGON:00124 15 40
Serwis www: miroslawiec.pl 
TERYT: 3217033
adres skrytki ePUAP: /3217033/skrytka  
email: urzad@miroslawiec.pl


Dane dla kontrahentów do wystawiania faktur:
GMINA MIROSŁAWIEC 
ul. Wolności 37, 78-650 Mirosławiec
NIP:  765 160 34 18 REGON: 570791508
Skrzynka PEPPOL: GMINA MIROSŁAWIEC
Nr PEPPOL: 7651603418 

UCHWAŁA NR VIII/74/2024 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 30 grudnia 2024 r. w sprawie zamiaru połączenia samorządowych instytucji kultury

Szczegóły
jakiego organu Rady Miejskiej
z dnia
w sprawie zamiaru połączenia samorządowych instytucji kultury

 

 

UCHWAŁA NR VIII/74/2024

Rady Miejskiej w Mirosławcu

z dnia 30 grudnia 2024 r.

w sprawie zamiaru połączenia samorządowych instytucji kultury



Na podstawie art. 18 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 87) oraz art. 13 ust. 1, 2,7 i 8 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2393), Rada Miejska w Mirosławcu uchwala, co następuje:

§ 1. 

1. W celu efektywnego wykonywania zadań Gminy Mirosławiec zmierzających do zaspokajania potrzeb wspólnoty w zakresie czytelnictwa i kultury zamierza się połączyć samorządowe instytucje kultury: Bibliotekę Publiczną w Mirosławcu oraz Ośrodek Kultury w Mirosławcu, dla których organizatorem jest Gmina Mirosławiec. 

2. W wyniku połączenia instytucji, o których mowa w ust. 1 utworzona zostanie samorządowa instytucja kultury, działająca pod nazwą: Centrum Kultury i Biblioteka w Mirosławcu, dla której proponowany projekt statutu stanowi załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

3. Połączenie, o którym mowa w ust. 1, nie spowoduje uszczerbku w wykonywaniu dotychczasowych zadań Biblioteki Publicznej z siedzibą w Mirosławcu oraz Ośrodka Kultury w Mirosławcu.

4. Przedmiotem działalności nowo powstałej samorządowej instytucji kultury, o której mowa w ust. 2 będzie wykonywanie dotychczasowych zadań połączonych ze sobą samorządowych instytucji kultury, określonych w ust. 1.

§ 2. Niniejszą uchwałę wraz z uzasadnieniem przekazuje się w celu zasięgnięcia opinii:

1. Krajowej Radzie Bibliotecznej,

2. Książnicy Pomorskiej im. Stanisława Staszica w Szczecinie.

§ 3. Zobowiązuje się Burmistrza Mirosławca, po uzyskaniu opinii, o których mowa w § 2, do wystąpienia z wnioskiem do właściwego ministra do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, o wyrażenie zgody na połączenie samorządowych instytucji kultury, o których mowa w § 1 ust. 1.

§ 4. Treść uchwały wraz z uzasadnieniem podaje się do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Mirosławcu oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Mirosławcu.

§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Mirosławca.

§ 6. Traci moc uchwała Nr LXIV/527/2024 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 28 lutego 2024 r. w sprawie zamiaru połączenia samorządowych instytucji kultury.
§ 7. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

   
Przewodniczący Rady Miejskiej

Paweł Krawczyk
Załącznik do uchwały Nr VIII/74/2024

Rady Miejskiej w Mirosławcu

z dnia 30 grudnia 2024 r.

Projekt Statutu Centrum Kultury i Biblioteka w Mirosławcu

Rozdział 1. Wprowadzenie

§ 1. 

1. Centrum Kultury i Biblioteka w Mirosławcu, zwane dalej „CKB”, jest samorządową instytucją kultury, powstałą w wyniku połączenia samorządowych instytucji kultury: Ośrodka Kultury w Mirosławcu oraz Biblioteki Publicznej w Mirosławcu.

2. Organizatorem dla CKB jest Gmina Mirosławiec, zwana dalej "Gminą".

3. CKB posiada osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Organizatora i prowadzi samodzielną gospodarkę finansową.

4. Centrum Kultury i Biblioteka w Mirosławcu może używać nazwy skróconej: „CKB”.

§ 2. CKB działa w oparciu o przepisy prawa powszechnie obowiązującego, Aktu o utworzeniu Centrum Kultury i Biblioteki oraz postanowień niniejszego statutu.

Rozdział 2. Postanowienia ogólne

§ 3. 

1. Terenem działania CKB jest Gmina.

2. Określony w ust. 1 teren działania nie stoi na przeszkodzie świadczenia zadań na rzecz osób i instytucji znajdujących się poza tym terenem, a także poza granicami kraju.

3. Siedziba CKB mieści się w Mirosławcu, przy ul. Parkowej 1.

§ 4. 

1. CKB tworzą:

1) Biblioteka Publiczna w Mirosławcu,

2) Ośrodek Kultury w Mirosławcu,

3) świetlice wiejskie na terenie Gminy, przekazane w administrowanie dla CKB.

2. W ramach struktury organizacyjnej CKB funkcjonuje dział wystawienniczy o nazwie: „Muzeum Walk o Wał Pomorski” oraz „Regionalne Centrum Żubra”.

3. W ramach Biblioteki działają następujące komórki organizacyjne:

1) wypożyczalnia i czytelnia dla dorosłych,

2) wypożyczalnia i czytelnia dla dzieci.

§ 5. 

1. W zakresie działalności bibliotecznej nadzór nad CKB sprawuje Książnica Pomorska im. Stanisława Staszica w Szczecinie.

§ 6. Przy CKB mogą działać stowarzyszenia, koła przyjaciół, towarzystwa, kluby i inne organizacje, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

§ 7. 

1. CKB używa pieczęci z pełną nazwą i adresem siedziby według poniższego wzoru:

Centrum Kultury i Biblioteka w Mirosławcu

ul. Parkowa 1, 78-650 Mirosławiec.

2. W pieczęci nagłówkowej CKB może również używać numer telefonu oraz numer identyfikacji podatkowej i REGON.
§ 8. CKB jest administratorem danych osobowych przetwarzanych w ramach prowadzonej przez siebie działalności.

Rozdział 3. Cele i zadania

§ 9. 

1. Celem CKB w działalności bibliotecznej jest rozwijanie i zaspokajanie potrzeb czytelniczych, oświatowych i informacyjnych oraz upowszechnianie wiedzy i nauki.

2. Podstawowe zadania CKB w zakresie działalności bibliotecznej to:

1) rozpoznawanie i rozwijanie zainteresowań, potrzeb mieszkańców w dziedzinie czytelnictwa i kultury oraz tworzenie warunków do ich zaspokajania,

2) gromadzenie, opracowanie i przechowywanie materiałów bibliotecznych ze szczególnym uwzględnieniem materiałów dotyczących własnego regionu,

3) udostępnianie zbiorów bibliotecznych na miejscu, wypożyczanie do domu oraz prowadzenie wypożyczeń międzybibliotecznych,

4) organizowanie czytelnictwa i udostępnianie materiałów bibliotecznych osobom ze szczególnymi potrzebami,

5) prowadzenie działalności informacyjnej, edukacyjnej i bibliograficznej,

6) popularyzacja książki i czytelnictwa, zachęcanie mieszkańców gminy do czytania książek i korzystania z usług bibliotecznych,

7) współdziałanie z bibliotekami innych sieci i innymi instytucjami związanymi z upowszechnianiem czytelnictwa i kultury,

8) współpraca z bibliotekami szkolnymi, zwłaszcza w zakresie prowadzenia wspólnej polityki gromadzenia zbiorów bibliotecznych,

9) doskonalenie form i metod pracy bibliotecznej,

10) tworzenie i udostępnianie komputerowych baz danych zbiorów bibliotecznych,

11) zapewnienie czytelnikom dostępu do światowych zbiorów bibliotecznych za pośrednictwem internetu,

12) organizowanie i prowadzenie różnych form pracy z czytelnikiem, służących popularyzacji książki, sztuki i nauki oraz upowszechnianiu dorobku kulturalnego Gminy,

13) prowadzenie działalności wydawniczej,

14) organizowanie kół zainteresowań, klubów ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci i młodzieży oraz zapewnienie im warunków lokalowych, a także wyposażenia technicznego,

15) organizowanie spotkań autorskich, wieczorów literackich, wystaw, promocji nowych publikacji,

16) udział w szkoleniach, kursach i innych spotkaniach służących doskonaleniu i podnoszeniu kwalifikacji kadry bibliotecznej,

17) pozyskiwanie jak największej liczby odbiorców,

18) umożliwianie czytelnikom dostępu do książek elektronicznych poprzez specjalistyczne platformy.

§ 10. 

1. Celem CKB w zakresie upowszechniania kultury jest prowadzenie urozmaiconej 
działalności rozwijającej i zaspokajającej potrzeby kulturalne mieszkańców, promocja kultury 
lokalnej oraz stymulowanie aktywności społeczności lokalnej, promowanie aktywnego 
i kreatywnego uczestnictwa w kulturze oraz działalności artystycznej i kulturalnej na terenie 
swojego działania.

2. Podstawowe zadania CKB w zakresie upowszechniania kultury to:

1) tworzenie warunków do rozwoju i upowszechniania kultury, kultywowania tradycji i postaw patriotycznych,

2) edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży, osób ze szczególnymi potrzebami a także działalność służąca aktywizacji kulturalnej osób starszych,

3) prezentacje dorobku i sylwetek regionalnych i ogólnopolskich twórców,

4) prowadzenie, wspieranie i organizowanie oraz promocja amatorskiej twórczości artystycznej, promocja gminnej kultury i sztuki, tworzenie warunków do rozwoju działalności ruchu artystycznego oraz zainteresowania sztuką,

5) kształtowanie wzorców i nawyków aktywnego uczestnictwa w kulturze,

6) współpraca z placówkami oświatowo – wychowawczymi, organizacjami społecznymi działającymi na terenie gminy oraz z innymi instytucjami, organizacjami, domami kultury i bibliotekami w zakresie upowszechniania kultury i czytelnictwa,

7) pozyskiwanie jak największej liczby odbiorców oferowanych propozycji kulturalnych,

8) organizowanie różnych form edukacji kulturalnej, w tym wychowania przez sztukę i szeroko pojętą edukację kulturalną, z tym związaną z ochroną środowiska,

9) współpraca z instytucjami, stowarzyszeniami i związkami twórczymi oraz twórcami indywidualnymi oraz organami władz publicznych,

10) współpraca i wymiana kulturalna krajowa i zagraniczna,

11) organizowanie imprez kulturalnych, artystycznych, rekreacyjnych, festiwali, konkursów, przeglądów, koncertów, itp.,

12) tworzenie warunków dla rozwoju rękodzieła artystycznego,

13) popularyzowanie i promocja twórczości artystycznej m.in.: teatralnej, filmowej, muzycznej, sztuk plastycznych, komputerowej i innych form artystycznych,

14) prowadzenie działalności wystawienniczej oraz wydawniczej,

15) budowanie tożsamości kulturowej mieszkańców w oparciu o historię Mirosławca i regionu,

16) prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie dziedzictwa kulturowo – społecznego Gminy i regionu,

17) prowadzenie informacji turystycznej ze szczególnym naciskiem na promocję dziedzictwa kulturowego Gminy i regionu,

18) podejmowanie innych zadań, w celu zaspokajania społecznych potrzeb kulturalnych mieszkańców Gminy,

19) gromadzenie, dokumentowanie, tworzenie, katalogowanie, ochrona i udostępnianie dóbr kultury,

20) prowadzenie edukacji kulturalnej, artystycznej oraz z zakresu ekologii i ochrony przyrody, szczególnie wśród dzieci i młodzieży z uwzględnieniem wychowania przez sztukę,

Rozdział 4. Zarządzanie

§ 11. 

1. Organem zarządzającym CKB jest dyrektor, który kieruje instytucją, reprezentuje 
ją na zewnątrz, a także odpowiada za prawidłową realizację działalności statutowej, właściwe 
gospodarowanie mieniem oraz odpowiada za gospodarkę finansową.

2. Do zakresu działania dyrektora należy w szczególności:

1) zarządzanie i organizowanie działalności CKB,

2) reprezentowanie CKB na zewnątrz,

3) zarządzanie majątkiem CKB,

4) zatrudnianie i zwalnianie pracowników,

5) ustanawianie i odwoływanie pełnomocników instytucji,

6) wydawanie zarządzeń, instrukcji i poleceń służbowych,

7) ustalanie rocznego planu finansowego,

8) sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego oraz rocznego sprawozdania z działalności,

9) pozyskiwanie środków zewnętrznych,

10) ewentualnie inne działania ujęte w odrębnych regulaminach i aktach wewnętrznych.

§ 12. 

1. Dyrektora powołuje i odwołuje Organizator w trybie przewidzianym ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

2. Dyrektor może powołać swojego zastępcę.

3. Dyrektor CKB powołuje Kierownika Biblioteki, który kieruje jej pracą i pełni funkcję bibliotekarza.

4. Wynagrodzenie dyrektora ustala Burmistrz Mirosławca.

5. Dyrektor może ustanawiać i powoływać pełnomocników, którzy działają w granicach udzielonego pełnomocnictwa.

§ 13. 

1. Organizację wewnętrzną CKB określa regulamin organizacyjny nadany przez dyrektora, po zasięgnięciu opinii Organizatora, a w części dotyczącej zasad i warunków korzystania z Biblioteki, również po konsultacji z Kierownikiem Biblioteki.

§ 14. 

1. Dyrektor może powołać zespół konsultacyjny jako organ doradczy i opiniodawczy dyrektora.

2. Zasady i tryb pracy zespołu konsultacyjnego określi regulamin organizacyjny CKB.

§ 15. CKB zatrudnia pracowników działalności podstawowej, administracji i obsługi.

§ 16. 

1. CKB może korzystać z usług świadczonych przez wolontariuszy.

2. Zatrudnianie wolontariuszy odbywać się będzie na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Rozdział 5. Gospodarka finansowa i mienie

§ 17. 

1. CKB prowadzi samodzielną gospodarkę finansową zgodnie z ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, ustawą o bibliotekach, ustawą o rachunkowości, ustawą o finansach publicznych oraz ustawą prawo zamówień publicznych z uwzględnieniem dotacji podmiotowej przyznanej przez organizatora.

2. CKB gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania.
3. CKB tworzy fundusz instytucji kultury i posiada odrębny rachunek bankowy.

4. Podstawą gospodarki finansowej CKB jest roczny plan finansowy (zawierający plan przychodów i rozchodów) zatwierdzony przez dyrektora, z zachowaniem wysokości dotacji organizatora, która w trakcie roku kalendarzowego może ulec zmianie.

5. Organizator zapewnia środki w formie dotacji, niezbędne do prowadzenia statutowej działalności CKB.

6. Organizator ustalając wysokość rocznej dotacji na działalność CKB, zapewnia odpowiednie warunki działalności kulturalnej i rozwoju bibliotek, odpowiadające ich ustawowym zadaniom, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności zagwarantowania środków na uzupełnianie zbiorów bibliotecznych.

8. Roczne sprawozdanie finansowe CKB zatwierdza Organizator.

9. Otrzymywanie i rozliczanie dotacji podmiotowej i celowej otrzymywanej od Organizatora określają odrębne przepisy.

§ 18. 

1. CKB finansuje swoją działalność z przychodów z:

1) dotacji podmiotowych i celowych z budżetu państwa, budżetu gminy lub innej jednostki samorządu terytorialnego,

2) prowadzonej działalności statutowej i działalności gospodarczej,

3) najmu składników majątkowych,

4) środków otrzymanych od osób fizycznych i prawnych,

5) darowizn, spadków, zapisów,

6) kredytów bankowych, odsetek z lokat,

7) innych źródeł dozwolonych prawem.

2. W zakresie działalności bibliotecznej CKB może pobierać opłaty za:

1) wypożyczanie materiałów audiowizualnych,

2) usługi informacyjne, bibliograficzne, reprograficzne oraz wypożyczenia międzybiblioteczne,

3) kaucję za wypożyczone materiały biblioteczne,

4) niezwrócenie w terminie wypożyczonych materiałów bibliotecznych,

5) uszkodzenie, zniszczenie lub niezwrócenie materiałów bibliotecznych,

6) wynajem pomieszczeń, mienia,

6) wydruki komputerowe i usługi ksero.

§ 19. 

1. CKB może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:

1) organizacji imprez, targów, szkoleń, konferencji, warsztatów,

2) organizacji rekreacji i rozrywki,

3) wypożyczania sprzętu,

4) wynajmu pomieszczeń,

5) świadczenia usług, reklamy, promocji i podobnych,

6) sprzedaż środków trwałych.
2. CKB może pobierać opłaty za prowadzenie płatnych zajęć, kursów, warsztatów oraz innych form kształcenia i doskonalenia.

§ 20. Przychody, o których mowa w § 18 i § 19 przeznaczane są wyłącznie na realizację celów statutowych CKB.

§ 21. 

1. Plan działalności CKB, budżet oraz sprawozdania finansowe podlegają przedstawieniu organizatorowi, zgodnie z przepisami powszechnie obowiązującymi.

2. Plan działalności obejmuje najważniejsze zamierzenia i przedsięwzięcia do zrealizowania w danym roku.

§ 22. 

1. Do składania w imieniu CKB oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych, niezbędne jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.

2. Osobami upoważnionymi są: dyrektor, główna księgowa oraz upoważnieni przez dyrektora pełnomocnicy, w zakresie udzielonego im pełnomocnictwa.

3. Ustanowienie i odwołanie pełnomocników wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności i podlega ujawnieniu w Rejestrze Instytucji Kultury. Nie dotyczy to pełnomocnictwa jednorazowego do dokonania poszczególnej czynności oraz ustanowienia pełnomocników procesowych.

Rozdział 6. Postanowienia końcowe

§ 23. Wszelkie zmiany niniejszego statutu odbywają się w trybie właściwym dla jego nadania.

§ 24. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Statucie mają zastosowanie odpowiednie przepisy powszechnie obowiązujące.

   
Przewodniczący Rady Miejskiej

Paweł Krawczyk
Uzasadnienie

Zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach "Biblioteka może stanowić samodzielną jednostkę organizacyjną albo wchodzić w skład innej jednostki". Artykuł 18 ust. 3 ww. ustawy stanowi, że "Biblioteka publiczna może stanowić samodzielną instytucję kultury albo wchodzić w skład innej instytucji kultury, w tym powstałej w wyniku połączenia, o którym mowa w art. 13 ust. 7." W art. 13 ust. 7 ww. ustawy określono możliwość połączenia biblioteki publicznej z innymi instytucjami kultury, "jeżeli połączenie nie spowoduje uszczerbku w wykonywaniu dotychczasowych zadań", zobowiązując jednocześnie samorządy podejmujące się procesu połączenia do zachowania odpowiedniej procedury, tj. na 6 miesięcy przed dniem wydania aktu o połączeniu, podać do publicznej wiadomości informację o swoim zamiarze wraz z uzasadnieniem (art. 13 ust. 2 ustawy o bibliotekach). Ponadto na organizatorze przy połączeniu biblioteki z inną instytucją kultury ciąży obowiązek zasięgnięcia opinii Krajowej Rady Bibliotecznej i Książnicy Pomorskiej im. Stanisława Staszica w Szczecinie oraz uzyskanie zgody w tym zakresie od ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Wskazać należy, że niniejsza uchwała w sprawie zamiaru połączenia samorządowych instytucji kultury podejmowana jest na ponad 6 miesięcy przed planowanym połączeniem instytucji kultury, dla których organizatorem jest Gmina Mirosławiec (planowany termin połączenia to: 01 stycznia 2026 r.).

Gmina Mirosławiec jest organizatorem dwóch instytucji kultury: Biblioteki Publicznej
w Mirosławcu oraz Ośrodka Kultury w Mirosławcu. Zamiar połączenia tych dwóch instytucji
kultury związany jest z dążeniem do bardziej efektywnego wykonywania zadań gminy
w zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej w sferze biblioteczno - kulturalnej, a także
uproszczenia struktur zarządzania w instytucjach kultury, z uwzględnieniem potrzeb m.in.
czytelniczych i edukacyjnych mieszkańców, zgodnych z obecnym statutem biblioteki, jak
również ośrodka kultury. W wyniku połączenia obu instytucji nie ulegnie obniżeniu jakość
świadczonych usług, a pozwoli ono bardziej efektywnie wykonywać zadania gminy w sferze
czytelnictwa i jego upowszechniania oraz kultury. Współpraca obu instytucji jest prowadzona
od lat przy wielu wydarzeniach. Finansowanie działalności bibliotecznej zostanie na poziomie
nie niższym, jak dotychczas. Jednocześnie zostaną zagwarantowane wymagania organizacyjne
określone ustawą o bibliotekach, w powiązaniu z ustawą o organizowaniu i prowadzeniu
działalności kulturalnej. Nie ulegnie ograniczeniu obecna działalność statutowa biblioteki m.in.
gromadzenie i opracowywanie materiałów bibliotecznych służących rozwijaniu czytelnictwa oraz
zaspokajaniu potrzeb informacyjnych, edukacyjnych, udostępniania zbiorów na miejscu
i wypożyczania ich na zewnątrz. Zadania biblioteki będą realizowane na dotychczasowym
poziomie i nie ulegnie zmianie sposób dogodnego dostępu do materiałów bibliotecznych.
Nadmienić należy, iż połączenie nie spowoduje ujemnych konsekwencji dla dyrektora biblioteki.
Od 03.01.2024 r. funkcję Dyrektora Biblioteki Publicznej w Mirosławcu pełni osoba, będąca
jednocześnie Dyrektorem Ośrodka Kultury w Mirosławcu. Decyzja ta została podjęta w celu
skutecznej koordynacji spraw z zakresu biblioteki i czytelnictwa oraz powszechnej kultury,
mając przede wszystkim na względzie jak najlepsze wypełnianie zadań określonych przepisami
ustawy o bibliotekach. Planowane połączenie obu instytucji, nie spowoduje zmniejszenia ilości
pracowników biblioteki. Co więcej, w wyniku połączenia będzie możliwe racjonalne
wykorzystanie istniejącego jej potencjału ludzkiego i materialnego, m.in. sprawniejsza
organizacja zastępstw. Nowo powstała (jedna) instytucja umożliwi planowanie rocznej pracy,
jako jednego podmiotu, przy realizacji jednego budżetu, generującego niższe koszty
operacyjne. Personel oraz mienie obu instytucji zostaną połączone, co pozwoli na
funkcjonowanie jednej sprawnej obsługi finansowo - księgowej i kadrowo-organizacyjnej. Jest
to niejako wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom ustawodawcy, który nowelizacją przepisów
ustawy o samorządzie gminnym i niektórych innych ustaw (Dz.U.2015 poz. 1045 ze zm.),
z dniem 1 stycznia 2016 r. pozwolił jednostkom na wszystkich poziomach, w tym gminnym, tworzyć centra usług wspólnych po to, żeby zapewnić wspólną obsługę, w szczególności administracyjną, finansową i organizacyjną. Co prawda, poczynając kroki utworzenia jednej instytucji kultury, nie tworzy się centrum usług wspólnych, jednak działania te są centralizacją instytucji, aby zracjonalizować ich funkcjonowanie oraz obniżyć koszty funkcjonowania. Pozytywnym następstwem powyższych zmian, będzie także odciążenie biblioteki od sprawozdań m. in. z kontroli zarządczej, monitoringu sprawozdawczego z zakresu ochrony danych osobowych, co pozwoli na większe zaangażowanie w pracę z czytelnikami. Obecnie dwie instytucje zmuszone są do pokrywania osobno kosztów: BHP, PPOŻ, inspektora ochrony danych osobowych, obsługi księgowej a także opłat abonamentowych za: internet, telefon, usługi hostingowe, serwis finansowo - księgowy, obsługę informatyczną. Co więcej, z uwagi na fakt, że obie instytucje obecnie zajmują jeden budynek, część wymaganych prawem dokumentów, jak przegląd budowlany, ppoż, kominiarski nie jest możliwy do wykonania z podziałem na te dwie instytucje osobno. Ich zespolenie jest tym bardziej racjonalne, iż od wielu lat biblioteka korzysta z mediów (woda, ogrzewanie, prąd) a także usługi wywozu odpadów udostępnianych przez ośrodek kultury, co powoduje utrudnienia w rozliczeniach finansowych. Pozwoli także na uniknięcie powielania czynności i zmniejszeniu tym samym niepotrzebnych kosztów. Oszczędności mogą pojawić się również w obszarze stosowanych narzędzi informatycznych, gdyż wybór jednego rozwiązania obniży koszty zakupu produktów z tego samego zakresu, czy usług oprogramowania, systemów zabezpieczeń, obiegu dokumentów itp. Taka "centralizacja" usług pozwoli na racjonalne i przejrzyste zorganizowanie wszystkich procesów i procedur zarządczych.

Połączenie ww. instytucji jest w pełni uzasadnione merytorycznie. Stworzenie na bazie
istniejącej struktury jednej, silnej i prężnie działającej instytucji kultury pozwoli wypracować
wspólną politykę, realizującą cele statutowe biblioteki, ośrodka kultury oraz wspólny i spójny
roczny program działalności. Ponadto połączenie zapewni koordynację podejmowanych działań
w obszarze czytelnictwa, kultury i pamięci historycznej, przy pełnym wykorzystaniu potencjału
kadrowego i bazy obu tych instytucji. Takie działania pozwolą lepiej wykorzystać zasoby
kadrowe oraz skoncentrować się na realizacji statutowych działań merytorycznych, co
przyczyni się do poprawy jakości świadczonych usług. Nadmienić należy, iż od początku
funkcjonowania Biblioteka Publiczna w Mirosławcu wchodziła w skład Ośrodka Kultury.
Następnie, na podstawie obowiązujących przepisów prawa Gmina była zobligowana do ich
podziału, ponieważ biblioteka nie mogła wchodzić w skład innej instytucji. Z tego względu
27 lutego 2012 r. Rada Miejska w Mirosławcu podjęła Uchwałę nr XVI/129/12 Akt utworzenia
samorządowej instytucji kultury oraz nadania jej statutu, na podstawie której z dniem 1 marca
2012 r. została utworzona Biblioteka Publiczna w Mirosławcu - jako osobna instytucja kultury.
Reasumując biblioteka jest samodzielną instytucją kultury stosunkowo niedawno, a niewiele,
ponad 10 letnie jej samodzielne funkcjonowanie nie stworzyło fundamentalnej i znaczącej
"historii" jej samodzielnego istnienia. Co więcej, dla większości społeczeństwa jest to
instytucja, która utożsamiana jest przez zajmowaną siedzibę właśnie z Ośrodkiem Kultury,
a nie jako osobny podmiot na gruncie prawa. Tym bardziej uważa się za zasadne
usystematyzowanie organizacyjne, co jednocześnie wyjdzie na wprost oczekiwaniom
mieszkańców, wobec tych obu instytucji. Wspólne, perspektywiczne planowanie umożliwi
również podejmowanie działań rozwojowych, wdrażanie zmian, a także wprowadzenie
i wypracowanie jednego elementu komunikowania się jednej instytucji ze społecznością
i budowaniem jej wizerunku, w tym za pomocą np. mediów społecznościowych (dla przykładu
na platformie społecznościowej pn. Facebook profil Ośrodka Kultury w Mirosławcu obserwuje
2300 osób, natomiast Bibliotekę Publiczną w Mirosławcu 735 osób - stan na 16.12.2024 r.).
Usystematyzowanie działań i priorytetów pod kątem skutecznych narzędzi informacyjnych
a także marketingowych ułatwi pogodzenie oczekiwań wobec instytucji kultury względem
społeczności lokalnej, stając się na swój sposób konkurencyjną na rynku usług kulturalnych, a tym samym bardziej efektywną.

Mając na uwadze cel połączenia Biblioteki i Ośrodka Kultury, wymagania stawiane tym dwóm instytucjom, w tym bibliotekom publicznym, skutki prawne, finansowe i organizacyjne połączenia obu instytucji oraz ocenę wpływu na wykonywanie dotychczasowych zadań, podjęcie niniejszej uchwały przez Radę Miejską w Mirosławcu jest w pełni uzasadnione.

   
Przewodniczący Rady Miejskiej

Paweł Krawczyk

Załączniki

Powiadom znajomego