UCHWAŁA NR VII/57/2024 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 28 listopada 2024 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Mirosławiec na lata 2025-2027
jakiego organu | Rady Miejskiej |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Mirosławiec na lata 2025-2027 |
UCHWAŁA NR VII/57/2024
Rady Miejskiej w Mirosławcu
z dnia 28 listopada 2024 r.
w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Mirosławiec na lata 2025-2027
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465) oraz art. 176 pkt 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 177, 742, 743, 858 i 1572) Rada Miejska w Mirosławcu uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala się „Gminny Program Wspierania Rodziny w Gminie Mirosławiec na lata 2025-2027” stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Mirosławca.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Paweł Krawczyk
Załącznik do uchwały Nr VII/57/2024
Rady Miejskiej w Mirosławcu
z dnia 28 listopada 2024 r.
Program Wspierania Rodziny w Gminie Mirosławiec na lata 2025-2027
Wprowadzenie
„Dla dobra dzieci, które potrzebują szczególnej ochrony i pomocy ze strony dorosłych, środowiska rodzinnego, atmosfery szczęścia, miłości i zrozumienia, w trosce o ich harmonijny rozwój i przyszłą samodzielność życiową, dla zapewnienia ochrony przysługujących im praw i wolności, dla dobra rodziny, która jest podstawową komórką społeczeństwa oraz naturalnym środowiskiem rozwoju, i dobra wszystkich jej członków, a w szczególności dzieci, w przekonaniu, że skuteczna pomoc dla rodziny przeżywającej trudności w opiekowaniu się i wychowywaniu dzieci oraz skuteczna ochrona dzieci i pomoc dla nich może być osiągnięta przez współpracę wszystkich osób, instytucji i organizacji pracujących z dziećmi i rodzicami uchwala się, co następuje:” - preambuła ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Jak wskazuje powyższa preambuła, u podstaw regulacji ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej leży dobro dziecka oraz dobro rodziny jako podstawowej komórki społecznej, przy czym dobro dziecka powinno być stawiane zawsze na pierwszym miejscu. W preambule wskazano także na potrzebę współpracy osób, instytucji publicznych i społecznych pracujących z dziećmi i rodziną. W razie wątpliwości przy interpretacji ustawy, w przypadku gdy nie będzie możliwe zastosowanie wykładni językowej konkretnego przepisu, należy mieć na względzie główny cel jaki przyświeca ustawie tj. pomoc dziecku.
Dlatego też podstawowym założeniem Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Mirosławiec na lata 2025-2027 jest nadal tworzenie spójnego systemu wsparcia rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych w celu przywrócenia im zdolności do wypełniania tych funkcji oraz zapewnienie pomocy w opiece i wychowaniu dzieci. Podejmowane w Programie działania koncentrować się będą na całej rodzinie, również w sytuacjach umieszczenia dzieci poza rodziną biologiczną. Nadrzędną zasadą przy realizacji Programu jest współpraca wszystkich podmiotów świadczących pomoc rodzinie.
Założenia Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Mirosławiec na lata 2025-2027 są spójne z następującymi dokumentami:
1) Wojewódzkim Programem Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej na lata 2021-2027,
2) Strategią Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Mirosławiec na lata 2021-2026” - obszar wsparcia rodzin został zapisany w części: „Cel strategiczny 2: Praca na rzecz rodziny – przeciwdziałanie uzależnieniom i przemocy w rodzinie, cel operacyjny 1: Wzmacnianie potencjału rodzin , cel operacyjny 2: Wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży,
3) Miejsko-Gminnym Programem Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Mirosławiec na rok 2024.
4) Programem przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie dla Gminy Mirosławiec na lata 2021-2024.
Podstawę prawną opracowania i realizacji niniejszego Programu stanowi art. 176 pkt 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 177 z późn. zm.).
Rozdział 1.
1. Diagnoza
Punktem wyjścia do określenia zadań Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Mirosławiec na lata 2025-2027 jest diagnoza, która została oparta o dane Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mirosławcu, Urzędu Miejskiego w Mirosławcu, Miejsko-Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Mirosławcu, Posterunku Policji w Mirosławcu i Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Wałczu za 2023 rok.
W 2023 roku ze świadczeń pomocy społecznej korzystało 138 rodzin (342 osoby w rodzinach), z czego 48 to rodziny z dziećmi (220 osób w rodzinach). Z powodu trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych objętych było pomocą 18 rodzin ( 87 osób w rodzinach). Z powodu trudności 17 rodzin objętych było wsparciem asystenta rodziny. W rodzinach tych wychowuje się 54 dzieci.
Tabela 1. Struktura rodzin z dziećmi objętych pomocą
Rodziny
Liczba rodzin
z dziećmi ogółem
48
wielodzietne (troje i więcej dzieci)
17
niepełne
12
Źródło: dane własne MGOPS w Mirosławcu
Tabela 2. Rodziny objęte pomocą z podziałem na liczbę dzieci w rodzinie
Liczba dzieci w rodzinie
1 dziecko
2 dzieci
3 dzieci
4 dzieci
5 dzieci
6 dzieci
7 dzieci
Liczba
rodzin
7
24
7
7
0
0
3
Źródło: dane własne MGOPS w Mirosławcu
Najczęstszym powodem do korzystania z pomocy przez rodziny są niskie dochody (189 rodzin), bezrobocie, potrzeba ochrony macierzyństwa, niepełnosprawność, długotrwała choroba oraz bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych.
Profile działalności obecnie funkcjonujących na terenie gminy Mirosławiec zakładów pracy powodują, że zatrudnienie znajdują w nich przede wszystkim mężczyźni (Zakład Mechaniczny Metaltech Sp. z o.o., BBC Sp. z o.o., Żywiec Zdrój SA), istotnym pracodawcą jest również 12. Baza Bezzałogowych Statków Powietrznych. Zakłady pracy zatrudniające głównie kobiety to przede wszystkim placówki oświatowe (szkoły podstawowe, Przedszkole ,,Słoneczko”), sklepy (Biedronka, Dino, Lewiatan i inne). Powoduje to, że udział kobiet w strukturze zarejestrowanych osób bezrobotnych jest znacznie większy niż mężczyzn.
Powody trudnej sytuacji prezentuje tabela 3.
Tabela 3. Powody trudnej sytuacji życiowej
Wyszczególnienie
Liczba rodzin
ubóstwo
67
bezrobocie
62
potrzeba ochrony macierzyństwa
25
niepełnosprawność
53
długotrwała lub ciężka choroba
31
bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych
18
alkoholizm
8
bezdomność
7
trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu zakładu karnego
2
narkomania
2
przemoc domowa
1
Źródło: dane własne MGOPS w Mirosławcu
Ważnym instrumentem polityki edukacyjnej oraz wyrównywania szans rozwojowych jest edukacja przedszkolna. Dla dzieci, których rozwój przebiega nieharmonijnie lub z opóźnieniem, wychowanie przedszkolne jest szansą na wczesne wspieranie rozwoju w sferze poznawczej, funkcjonalnej i społecznej. Jest to rodzaj inwestycji, która przynosi wymierne korzyści całemu społeczeństwu. Wychowanie przedszkolne w Gminie Mirosławiec realizuje jedno przedszkole publiczne z oddziałem zamiejscowym, jeden oddział przedszkolny w szkole publicznej.
Tabela 4. Dzieci objęte wychowaniem przedszkolnym w roku 2022/2023
Wyszczególnienie
Liczba dzieci
Przedszkole „Słoneczko”
166
Oddział przedszkolny w Zespole Szkół w Piecniku
22
Razem:
188
Źródło: Urząd Miejski w Mirosławcu
Edukacja szkolna w gminie realizowana jest w dwóch szkołach podstawowych.
Tabela 5 prezentuje liczbę uczniów w poszczególnych szkołach w roku szkolnym 2022/2023.
Tabela 5. Uczniowie szkół podstawowych
Wyszczególnienie
Liczba uczniów
Szkoła Podstawowa w Mirosławcu
345
Szkoła Podstawowa w Piecniku
69
Razem:
414
Źródło: Urząd Miejski w Mirosławcu
Uczniowie Szkoły Podstawowej w Mirosławcu i w Piecniku korzystają również ze wsparcia w formie świetlicy szkolnej. W roku 2023 r. do świetlic szkolnych uczęszczało łącznie 156 dzieci, w tym 134 uczniów w Mirosławcu i 22 uczniów w Piecniku.
Ważną rolę w systemie pomocy rodzinie odgrywają świetlice funkcjonujące przy Ośrodku Kultury i Urzędzie Miejskim w Mirosławcu (tabela 6). W godzinach popołudniowych dzieci i młodzież mają zapewnione warunki do nauki, zabawy i spędzania czasu wolnego. Łącznie wzięło w nich udział 264 dzieci.
Tabela 6. Dzieci objęte opieką świetlic
Wyszczególnienie
Liczba uczestników
Świetlica w Mirosławcu
150
Świetlica w Mirosławcu Górnym
60
Świetlica w Piecniku
10
Świetlica w Jabłonowie
12
Świetlica w Hankach
12
Świetlica w Jadwiżynie
0
Świetlica w Bronikowie
10
Świetlica w Łowiczu Wałeckim
10
Razem
264
Źródło: dane z Ośrodka Kultury w Mirosławcu
Miejsko - Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mirosławcu w okresie od 01.07.2022 – 31.10.2023 realizował projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego pn. ,,Silni w rodzinie”, w ramach którego sfinansowano utworzenie i funkcjonowanie placówki wsparcia dziennego.
Wsparcie realizowane było w następujących formach: pomoc w nauce, organizacja czasu wolnego, zajęcia sportowe i zabawy, zajęcia językowe, muzyczne, plastyczne, a także terapia psychologiczna, pedagogiczna, socjoterapia lub logopedia. W ramach projektu stworzone zostały także indywidualne plany wsparcia dla rodzin, zorganizowano szkolenia z kompetencji wychowawczych, treningi i wydarzenia środowiskowe. Wsparciem w Placówce Wsparcia Dziennego, działającej od września 2022 r., zostało objętych 36 rodzin, w tym 60 dzieci.
Placówka Wsparcia Dziennego "Lotnik" w Mirosławcu Górnym - do 30.11.2023 r. działała oraz finansowana była w ramach projektu "Silni w rodzinie", natomiast od 01.12.2023 r. jest to zadanie własne gminy finansowane z dochodów własnych gminy. W PWD „LOTNIK” w Mirosławcu Górnym ze wsparcia korzysta 40 dzieci.
Utworzona Placówka działa w formie opiekuńczej i specjalistycznej. Zgodnie z ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej placówka prowadzona w powyższej formie musi zapewnić dzieciom:
– opiekę i wychowanie,
– pomoc w nauce,
– organizację czasu wolnego, zabawę i zajęcia sportowe oraz rozwój zainteresowań,
– organizację zajęć socjoterapeutycznych, terapeutycznych, korekcyjnych, kompensacyjnych oraz logopedycznych,
– realizację indywidualnych programów korekcyjnych, programów psychokorekcyjnych lub psychoprofilaktycznych, w szczególności terapię pedagogiczną, psychologiczną i socjoterapię.
Istotną formą wspomagania rodziny mającej problemy w wypełnianiu obowiązków rodzicielskich jest praca z rodziną prowadzona przez asystenta rodziny. W 2023 roku tą formą wsparcia zostało objętych 17 rodzin, w których wychowuje się 54 dzieci.
Na bieżąco prowadzony jest monitoring sytuacji dzieci w rodzinach objętych pomocą tutejszego ośrodka pomocy społecznej. Monitoring prowadzony jest przez asystenta rodziny i przez pracowników socjalnych. W przypadku stwierdzenia bardzo niepokojącej sytuacji w rodzinie powiadamiany jest sąd rodzinny i nieletnich. W 2023 roku ośrodek pomocy społecznej złożył do sądu 16 wniosków o wgląd w sytuację dzieci oraz zapadło jedno orzeczenie w zakresie władzy rodzicielskiej z uwagi na stosowanie przemocy w rodzinie. Z danych ośrodka pomocy społecznej wynika, że w 22 rodzinach z powodu nienależytego wykonywania władzy rodzicielskiej sprawowany jest nadzór kuratora sądowego. Nadzorem kuratora sądowego objętych jest także 11 nieletnich.
W przypadku pojawiających się dysfunkcji, rodziny mają możliwość skorzystania ze specjalistycznego poradnictwa. W 2023 roku poradnictwo specjalistyczne świadczył m.in. Punkt Konsultacyjny i Interwencji Kryzysowej mieszczący się w Wałczu przy Alei Zdobywców Wału Pomorskiego 54. Zatrudnieni w nim specjaliści udzielili wsparcia 12 osobom uzależnionym i ich rodzinom, zrealizowano program terapeutyczny dla ofiar przemocy i sprawców przemocy domowej - z pomocy skorzystało 5 osób. Pomoc prawna dla rodzin z problemami przemocy domowej i znajdującej się w sytuacjach kryzysowych skorzystało 12 osób.
Osoby uzależnione, współuzależnione i ofiary przemocy domowej korzystały także z usług Punktu Konsultacyjnego dla osób uzależnionych, współuzależnionych i ofiar przemocy w rodzinie w Mirosławcu. W Punkcie tym udzielono 90 porad dla osób uzależnionych od alkoholu, 10 porad dla osób współuzależnionych oraz 10 porad dla sprawców przemocy domowej.
W sytuacji zagrożenia dobra dziecka sąd opiekuńczy może zarządzić środek zapobiegawczy w formie ustanowienia nad dzieckiem opieki zastępczej i umieszczeniu poza rodziną biologiczną. Na koniec 2023 roku w pieczy zastępczej przebywało 24 dzieci z Gminy Mirosławiec (z 15 rodzin), z czego 11 przebywało w rodzinnej pieczy zastępczej i 4 w instytucjonalnej pieczy zastępczej.
Tabela 7. Dzieci przebywające w pieczy zastępczej
Forma pieczy zastępczej
Liczba dzieci
Razem
Umieszczone w 2023 r.
Zawodowa rodzina zastępcza
2
0
Niezawodowa rodzina zastępcza
2
1
Spokrewniona rodzina zastępcza
2
0
Instytucjonalna piecza zastępcza ( placówka opiekuńczo – wychowawcza typu socjalizacyjnego)
4
0
Zawodowa specjalistyczna rodzina zastępcza
1
0
Placówka opiekuńczo – wychowawcza typu rodzinnego
4
0
Placówka opiekuńczo – wychowawcza
4
1
Rodzinny Dom dziecka
5
0
Razem:
24
2
Źródło: dane własne MGOPS w Mirosławcu
2. Analiza SWOT
W celu opracowania Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Mirosławiec na lata 2025-2027 dokonano analizy SWOT polegającej na usystematyzowaniu posiadanych informacji na cztery grupy: słabe i mocne strony oraz szanse i zagrożenia.
MOCNE STRONY
- samorząd przyjazny rodzinie,
- działania instytucji gminnych na rzecz rodzin,
SŁABE STRONY
- brak gotowości rodzin do zmiany stylu życia,
- niechęć do współpracy z asystentem rodziny i pracownikiem socjalnym,
- realizacja programów profilaktycznych
w placówkach oświatowych,
- szeroka oferta zajęć pozalekcyjnych (placówki oświatowe, biblioteka, ośrodek kultury),
- rozwój infrastruktury gminy (place zabaw, boiska),
- szkolenie kadry MGOPS,
- wsparcie asystenta rodziny,
- znajomość środowiska lokalnego przez
pracowników MGOPS.
- poradnictwo psychologiczne w instytucjach oświatowych,
- działania placówki wsparcia dziennego.
- ograniczony dostęp do bezpłatnego leczenia specjalistycznego (konieczność dojazdu),
- wysokie koszty utrzymania rodzin,
- niewystarczająca liczba mieszkań socjalnych,
- preferowanie nielegalnego zatrudnienia,
- niewystarczająca współpraca z Kościołem w zakresie działań pomocowych na rzecz rodziny.
SZANSE
- wzrost świadomości rodzin w zakresie bycia rodziną,
-budowa zintegrowanego systemu wsparcia rodziny w gminie,
- dostateczne rozpoznanie potrzeb rodzin,
- działania szkół, dla których rodzice są partnerami,
-propagowanie prawidłowych wzorców rodziny.
ZAGROŻENIA
- wzrost kosztów utrzymania rodzin,
-osłabienie więzi rodzinnych na skutek migracji zarobkowych i edukacyjnych,
- brak przygotowania do roli rodzica,
-wypalenie zawodowe pracowników pracujących z rodziną,
-zagrażające i aspołeczne formy spędzania czasu wolnego przez młodzież i dzieci,
- dostęp dzieci i młodzieży do środków
psychoaktywnych.
3. Odbiorcy Programu
Adresatami niniejszego Programu są rodziny przeżywające trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, zamieszkujące na terenie gminy Mirosławiec, które ze względu na trudności w funkcjonowaniu społecznym lub znajdowanie się w kryzysie wymagają wsparcia odpowiednich instytucji.
4. Zasoby instytucjonalne działające w obszarze wspierania rodziny:
1. Działające na terenie Gminy Mirosławiec:
1) Urząd Miejski w Mirosławcu;
2) Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mirosławcu;
3) Posterunek Policji w Mirosławcu;
4) Miejsko-Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Mirosławcu;
5) Szkoła Podstawowa w Mirosławcu;
6) Szkoła Podstawowa w Piecniku;
7) Przedszkole „Słoneczko” w Mirosławcu;
8) Biblioteka Publiczna w Mirosławcu;
9) Ośrodek Kultury w Mirosławcu;
10) Placówka Wsparcia Dziennego w Mirosławcu Górnym ”Lotnik”
11) Towarzystwo Przyjaciół Dzieci ,,Żuberek” Koło Terenowe w Mirosławcu;
12) Parafie;
13) Zakłady Opieki Zdrowotnej w Mirosławcu;
14) Zespół interdyscyplinarny do spraw przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
2. Działające poza terenem Gminy Mirosławiec:
1) Sąd Rejonowy w Wałczu;
2) Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Wałczu;
3) Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Wałczu,
4) Poradnia Zdrowia Psychicznego i Uzależnień w Wałczu;
5) Powiatowy Urząd Pracy w Wałczu.
5. Cele Programu
1. Cel główny:
Stworzenie warunków optymalnego funkcjonowania rodzin oraz uruchomienie mechanizmów
wyrównywania dysfunkcji.
2. Cele szczegółowe:
1. Rozwój systemu opieki nad rodziną i dzieckiem
L.p.
Zadanie
Działanie
Realizator
Partnerzy
Wskaźniki
1
Zapewnienie rodzinom
opieki i wsparcia asystenta rodziny
Wsparcie
rodzin pracą asystenta rodziny
Miejsko-Gminny
Ośrodek Pomocy Społecznej
w Mirosławcu
-
- Liczba rodzin objętych wsparciem asystenta rodziny.
2
Zapewnienie rodzinom pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Wsparcie rodzin pracą psychologa i pedagoga
Szkoła Podstawowa w MirosławcuSzkoła Podstawowa w Piecniku, Przedszkole „Słoneczko” w Mirosławcu
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Wałczu, Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
w Mirosławcu
- Liczba rodzin objętych wsparciem psychologiczno-pedagogicznym.
3
Zapewnienie rodzinom wsparcia przez rodziny wspierające
Szkolenie rodzin wspierających, podpisywanie umów i pokrywanie kosztów związanych z udzielaniem pomocy
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
w Mirosławcu
-
- Liczba rodzin wspierających, z którymi została zawarta umowa.
4
Zapewnienie dzieciom miejsc w placówkach wsparcia dziennego
Zapewnienie miejsc dla dzieci w wieku szkolnym od 6 do 18 lat
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
w Mirosławcu
Ośrodek Kultury w Mirosławcu
- Liczba placówek wsparcia dziennego;
- Liczba dzieci objętych opieką placówki wsparcia dziennego.
2. Wzmacnianie roli i funkcji rodziny
L.p.
Zadanie
Działanie
Realizator
Partnerzy
Wskaźniki
1
Wspieranie rodzin w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych
Organizowanie specjalistycznego poradnictwa, terapii rodzinnej i mediacji
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mirosławcu,
Szkoła Podstawowa w Piecniku, Szkoła Podstawowa w Mirosławcu, Przedszkole „Słoneczko” w Mirosławcu
Miejsko-Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Mirosławcu,
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Wałczu,
Punkt Konsultacyjny i Interwencji Kryzysowej w Wałczu,
Punkt Konsultacyjny dla osób uzależnionych, współuzależnionych i ofiar przemocy w rodzinie przy NZOZ Poradni Zdrowia Psychicznego i Uzależnień w Wałczu,
Punkt Konsultacyjny dla osób uzależnionych, współuzależnionych w Mirosławcu
- Liczba osób korzystających z porad;
- Liczba i rodzaj udzielonych porad.
Priorytetowe przyjmowanie do przedszkola dzieci zagrożonych umieszczeniem w pieczy zastępczej
Przedszkole „Słoneczko” w Mirosławcu
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mirosławcu
- Liczba dzieci priorytetowo przyjętych do przedszkola
2
Przeciwdziałanie
marginalizacji
i degradacji
Motywowanie
rodziców
do wspólnego
spędzania czasu
Miejsko-Gminny
Ośrodek
Pomocy
Społecznej
Ośrodek Kultury w Mirosławcu
- Liczba
dzieci
uczestni-
społecznej rodziny
wolnego z dziećmi
w Mirosławcu,
Szkoła
Podstawowa
czących w zajęciach
Motywowanie uczniów do udziału w zajęciach pozalekcyjnych
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mirosławcu, Szkoła Podstawowa w Mirosławcu, Szkoła Podstawowa w Piecniku, Przedszkole „Słoneczko” w Mirosławcu, kuratorzy sądowi
Ośrodek Kultury w Mirosławcu
- Liczba dzieci uczestni-czących w zajęciach
Motywowanie uczniów do udziału w zajęciach świetlicowych
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mirosławcu, Szkoła Podstawowa w Mirosławcu, Szkoła Podstawowa w Piecniku, Przedszkole „Słoneczko” w Mirosławcu,
kuratorzy sądowi
Ośrodek Kultury w Mirosławcu
- Liczba dzieci uczestni-czących w zajęciach
Działania na rzecz aktywizacji zawodowej członków rodzin
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mirosławcu
Powiatowy Urząd Pracy w Wałczu
- Liczba osób uczestni-czących w działaniach aktywizacji zawodowej
3. Podnoszenie jakości i efektywności usług świadczonych na rzecz wspierania rodziny
L.p.
Zadanie
Działanie
Realizator
Partnerzy
Wskaźniki
1
Doskonalenie zintegrowanego systemu wspierania rodziny
Monitorowanie rodzin objętych wsparciem asystenta rodziny
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mirosławcu
-
- Liczba rodzin, w których osiągnięto założone cele;
- Liczba rodzin,
które
zrezygnowały
ze współpracy
z asystentem rodziny.
Monitorowanie skuteczności podejmowanych działań na rzecz rodziny
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mirosławcu
Kuratorzy sądowi,
PCPR w Wałczu
- Liczba rodzin objętych nadzorem kuratora sądowego;
- Liczba nieletnich
2
Tworzenie warunków do podnoszenia kwalifikacji przez asystenta rodziny
Organizowanie szkoleń i superwizji dla asystenta rodziny
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mirosławcu
Organizacje szkolące
- Liczba szkoleń i superwizji.
6. Monitoring
Monitorowanie Programu odbywać się będzie poprzez przedkładanie przez Burmistrza Mirosławca w terminie do 31 marca każdego roku Radzie Miejskiej w Mirosławcu rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny, sporządzanego na podstawie informacji uzyskanych od podmiotów uczestniczących w jego realizacji.
Podmioty lokalnego wsparcia rodziny będą przekazywać sprawozdania z realizacji własnych zadań zawartych w niniejszym Programie w formie elektronicznej lub w formie pisemnej na adres Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mirosławcu, w terminie do 28 lutego każdego roku.
7. Finansowanie
Program Wspierania Rodziny w Gminie Mirosławiec na lata 2025-2027 finansowany będzie ze środków budżetu Gminy Mirosławiec, dotacji oraz innych źródeł.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Paweł Krawczyk