UCHWAŁA NR IV/31/2024 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 30 sierpnia 2024 r. w sprawie określenia zasad i trybu postępowania przy udzielaniu dotacji celowej ze środków budżetu Gminy Mirosławiec na realizację inwestycji polegających na usunięciu i unieszkodliwieniu wyrobów/odpadów zawierających azbest z terenu Gminy Mirosławiec
jakiego organu | Rady Miejskiej |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | określenia zasad i trybu postępowania przy udzielaniu dotacji celowej ze środków budżetu Gminy Mirosławiec na realizację inwestycji polegających na usunięciu i unieszkodliwieniu wyrobów/odpadów zawierających azbest z terenu Gminy Mirosławiec |
Dz.U.Woj.Zachpom. 2024 r. poz. 4119
UCHWAŁA NR IV/31/2024
Rady Miejskiej w Mirosławcu
z dnia 30 sierpnia 2024 r.
w sprawie określenia zasad i trybu postępowania przy udzielaniu dotacji celowej ze środków budżetu Gminy Mirosławiec na realizację inwestycji polegających na usunięciu i unieszkodliwieniu wyrobów/odpadów zawierających azbest z terenu Gminy Mirosławiec
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024r. poz. 609) oraz art. 400a ust. 1 pkt. 8, art. 403 ust. 2, 4, 5 i 6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54), Rada Miejska w Mirosławcu uchwala, co następuje:
§ 1. Ustala się regulamin określający zasady udzielania dotacji celowych ze środków budżetu Gminy Mirosławiec na finansowanie kosztów inwestycji polegających na usuwaniu i unieszkodliwianiu wyrobów zawierających azbest z obiektów zlokalizowanych na nieruchomościach położonych na terenie Gminy Mirosławiec stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Jeżeli o finansowanie ubiega się podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu unijnego prawa konkurencji, dotacja - w zakresie w jakim dotyczy tej działalności - stanowi pomoc de minimis, a jej udzielenie następuje z uwzględnieniem warunków dopuszczalności tej pomocy określonych odpowiednio w:
1) rozporządzeniu Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r., w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023.2831 z 15.12.2023),
2) rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r., w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013 r., str. 9 z późn. zm.),
3) rozporządzeniu Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r., w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE L 190 z 28.06.2014 r., str. 45 z późn. zm.).
§ 3.
1. Na podstawie niniejszej uchwały pomoc de minimis udzielana będzie w okresie obowiązywania rozporządzenia Komisji (UE) nr 2023/2831 tj. do dnia 30 czerwca 2031 r.
2. Na podstawie niniejszej uchwały pomoc de minimis w rolnictwie udzielana będzie w okresie obowiązywania rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013 tj. do dnia 30 czerwca 2028 r.
3. Na podstawie niniejszej uchwały pomoc de minimis w rybołówstwie i akwakulturze udzielana będzie w okresie obowiązywania rozporządzenia Komisji (UE) nr 717/2014 tj. do dnia 30 czerwca 2030 r.
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Mirosławca.
§ 5. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Paweł Krawczyk
Załącznik do uchwały Nr IV/31/2024
Rady Miejskiej w Mirosławcu
z dnia 30 sierpnia 2024 r.
Regulamin określający zasady udzielania dotacji celowej ze środków budżetu Gminy Mirosławiec na realizację inwestycji polegających na usuwaniu i unieszkodliwianiu wyrobów/odpadów zawierających azbest z nieruchomości położonych na terenie Gminy Mirosławiec
Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Określa się zasady udzielania dotacji celowej na realizację przedsięwzięć związanych z usuwaniem azbestu i wyrobów zawierających azbest z obiektów zlokalizowanych na nieruchomościach położonych na terenie Gminy Mirosławiec, zwanej dalej "dotacją" oraz tryb postępowania w sprawie udzielania i sposobu rozliczania dotacji.
§ 2.
1. Do przedsięwzięć związanych z usuwaniem azbestu i wyrobów zawierających azbest, zwanych dalej "przedsięwzięciami", należą:
1) dla materiałów budowlanych w obiektach budowlanych:
a) demontaż wyrobów zawierających azbest;
b) transport wyrobów zawierających azbest z miejsca rozbiórki do miejsca unieszkodliwienia;
c) unieszkodliwienie odpadów zawierających azbest przez uprawniony podmiot;
2) dla materiałów zalegających na terenie nieruchomości:
a) transport wyrobów zawierających azbest z miejsca rozbiórki do miejsca unieszkodliwienia;
b) unieszkodliwienie odpadów zawierających azbest przez uprawniony podmiot.
§ 3.
1. Źródłem finansowania przedsięwzięć określonych w §2 będą środki z budżetu Gminy Mirosławiec.
2. Wysokość dotacji uzależniona będzie od zabezpieczonych w budżecie gminy środków na dany rok budżetowy.
3. Kwota dofinansowania zadania wynosi 100 % kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia.
4. Dotacja nie obejmuje kosztów nowego pokrycia dachowego.
§ 4.
1. Podmiotami uprawnionymi do otrzymania dotacji są:
1) podmioty niezaliczone do sektora finansów publicznych, w szczególności:
a) osoby fizyczne,
b) wspólnoty mieszkaniowe,
c) osoby prawne,
d) przedsiębiorcy,
e) podmioty prowadzące działalność gospodarczą w rolnictwie lub rybołówstwie i akwakulturze, które wykorzystują inwestycje dokonane przy udzieleniu dotacji do prowadzenia działalności wytwórczej w rolnictwie lub rybołówstwie i akwakulturze
2) jednostki sektora finansów publicznych, będące gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.
Rozdział 2.
WNIOSEK O UDZIELENIE DOTACJI
§ 5.
1. Warunkiem ubiegania się o dotację jest przedłożenie w Urzędzie Miejskim w Mirosławcu następujących dokumentów:
1) wniosku o udzielenie dotacji;
2) kopii dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości, przy czym w przypadku nieruchomości, do której prawo posiada kilka osób - do wniosku należy dołączyć zgodę wszystkich osób uprawnionych wraz z upoważnieniem dla wnioskodawcy do występowania w imieniu wszystkich uprawnionych osób oraz do podpisania umowy o dotację z gminą;
3) zgody właściciela lub użytkownika wieczystego na złożenie wniosku w przypadku posiadania innego niż własność lub użytkowanie wieczyste tytułu prawnego do nieruchomości;
4) uchwały współwłaścicieli w sprawie wyrażenia zgody na realizację przedsięwzięcia w przypadku wniosku składanego przez podmioty tworzące wspólnotę mieszkaniową w rozumieniu ustawy z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali;
5) oświadczenia o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych;
6) oświadczenia o wyrażeniu zgody na udostępnienie nieruchomości w celu realizacji przedsięwzięcia;
7) podmioty ubiegające się o pomoc de minimis:
- wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jakie otrzymały w ciągu minionych 3 lat albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis, jakie otrzymały w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
- inne niezbędne informacje, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawionych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2010 r. Nr 53, poz. 311 z późn. zm.);
8) podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie i akwakulturze:
- wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis w rolnictwie oraz pomocy de minimis w rybołówstwie i akwakulturze, jakie otrzymały w roku, w którym ubiegają się o pomoc oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat podatkowych albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis w rolnictwie oraz pomocy de minimis w rybołówstwie i akwakulturze, jakie otrzymały w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
- inne niezbędne informacje, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r. Nr 121, poz. 810).
Rozdział 3.
UDZIELENIE DOTACJI
§ 6.
1. Zawiadomienie o naborze wniosków o udzielnie dotacji przez gminę będzie ogłaszane na stronie internetowej www.miroslawiec.pl, w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim oraz na tablicach sołeckich. Zawiadomienie określa w szczególności miejsce i termin przyjmowania wniosków.
2. Na podstawie złożonych dokumentów oraz oględzin nieruchomości, na której zlokalizowane są wyroby zawierające azbest, wniosek będzie rozpatrywany i kwalifikowany do realizacji przez zespół powołany przez Burmistrza Mirosławca.
3. Wnioski będą rozpatrywane według kolejności ich wpływu do Urzędu Miejskiego w Mirosławcu.
4. Złożenie wniosku nie jest równoznaczne z przyznaniem dotacji. Wnioski będą rozpatrywane do wyczerpania środków finansowych w budżecie gminy przeznaczonych na realizację przedsięwzięć.
5. W przypadku braków formalnych we wniosku lub braku wymaganych załączników, wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
6. O zakwalifikowaniu wniosku Burmistrz Mirosławca zawiadamia wnioskodawcę na piśmie.
7. Pozytywne rozpatrzenie wniosku jest podstawą do zawarcia pomiędzy gminą a wnioskodawcą umowy o udzielenie dotacji, której wzór określi Burmistrz Mirosławca.
8. Kwota dotacji zostanie ustalona na podstawie iloczynu wagi wyrobów zawierających azbest usuniętych z danej nieruchomości oraz stawki wynikającej z umowy zawartej między gminą a wykonawcą przedsięwzięcia.
Rozdział 4.
REALIZOWANIE INWESTYCJI
§ 7.
1. Wykonawcą prac związanych z demontażem wyrobów zawierających azbest oraz transportem i unieszkodliwianiem wytworzonego odpadu azbestowego będzie podmiot wybrany przez gminę w trybie zapytania ofertowego pod warunkiem, że wartość zamówienia nie przekroczy wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30 000 euro.
2. Warunki i termin realizacji przedsięwzięcia, trybu odbioru wykonywanych prac zostaną określone w umowie pomiędzy gminą, a wykonawcą.
3. Środki finansowe przeznaczone na finansowanie przedsięwzięć, przekazane będą przez gminę bezpośrednio wykonawcy, po przedstawieniu przez niego faktury na 100 % kosztów przedsięwzięć, o których mowa w § 2 poniesionych na rzecz wnioskodawców wraz ze szczegółowym zestawieniem określającym: nazwę i adres wnioskodawcy, miejsce wykonywania prac, rodzaj wykonywanych prac, ilości Mg zdemontowanego i/lub unieszkodliwionego azbestu, wartość demontażu i/lub unieszkodliwienia.
4. Faktura może zostać wystawiona przez wykonawcę po dokonaniu wszystkich prac potwierdzonych protokołami podpisanymi przez przedstawiciela wykonawcy, wnioskodawcę i przedstawiciela gminy oraz po przedstawieniu kart przekazania odpadów (odrębnie dla każdej nieruchomości).
5. Burmistrz Mirosławca dokona rozliczenia zadania na podstawie faktury wystawionej przez wykonawcę wraz z protokołami odbioru robót, kartami przekazania odpadu oraz sporządzonym zestawieniem kosztów dla każdej nieruchomości odrębnie.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Paweł Krawczyk