W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski w Mirosławcu  
ul. Wolności 37
78-650 Mirosławiec
tel.: +48 (67) 259 50 42; fax: + 48 (67) 259 61 88  
NIP: 765 100 33 97 REGON:00124 15 40
Serwis www: miroslawiec.pl 
TERYT: 3217033
adres skrytki ePUAP: /3217033/skrytka  
email: urzad@miroslawiec.pl


Dane dla kontrahentów do wystawiania faktur:
GMINA MIROSŁAWIEC 
ul. Wolności 37, 78-650 Mirosławiec
NIP:  765 160 34 18 REGON: 570791508
Skrzynka PEPPOL: GMINA MIROSŁAWIEC
Nr PEPPOL: 7651603418 

UCHWAŁA NR XXIX/171/2002 Rady Gminy i Miasta Mirosławiec z dnia 25 kwietnia 2002 r. w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Mirosławiec

Szczegóły
jakiego organu Rady Miejskiej
z dnia
w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Mirosławiec
status uchwały obowiązująca

UCHWAŁA NR XXIX/171/2002

Rady Gminy i Miasta Mirosławiec

z dnia 25 kwietnia 2002 r.

w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Mirosławiec

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 2 pkt 3, art. 41 ust. 1, art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dz.U. z 1996 r. nr 13 poz. 74 ze zmian.) oraz art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U.nr 71 poz. 733) Rada Gminy i Miasta w Mirosławcu uchwala co następuje:

§ 1. Uchwala się wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Mirosławiec stanowiący załącznik do uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy i Miasta Mirosławiec.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dnie podjęcia.

Załącznik do Uchwały Nr XXIX/171/2002

Rady Gminy i Miasta Mirosławiec

z dnia 25 kwietnia 2002 r.

WIELOLETNI PROGRAM GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY MIROSŁAWIEC na lata 2002-2006

I. Prognoza dotycząca wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego Gminy Mirosławiec w latach 2002-2006.

1. Aktualna wielkość zasobów mieszkaniowych:

Lp

Treść

Rok 2001

1

Budynki w szt.

57

2

Powierzchnia ogółem (m²)

20 931

3

Powierzchnia lokali mieszkalnych ogółem w m² w tym:


własność gminy

13 941

lokale sprzedane

6 990

4

Lokale użytkowe w szt.

9

5

Powierzchnia lokali użytkowych ogółem w m²

374

6

Ilość lokali mieszkalnych w szt.

378

stanowiących własność gminy

224

lokale sprzedane

154

II. Prognoza dotycząca wielkości zasobów mieszkaniowych na lata 2002-2006 z podziałem na lokale mieszkalne i pozostałe.

Lp

Treść

Rok            2002

Rok            2003

Rok              2004

Rok                  2005

Rok                2006

1

Budynki w szt.

54

51

49

47

45

2

Powierzchnia ogółem (m²)

20 700

20 300

19 700

19 500

19 250

3

Powierzchnia lokali mieszkalnych ogółem w m² w tym:






własność gminy

11 700

11 100

10 200

9 500

8 250

lokale sprzedane

9 000

9 200

9 500

10 000

11 000

4

Ilość lokali mieszkalnych w szt.






stanowiących własność gminy

218

201

189

177

165

lokale sprzedane

160

177

189

201

213

5

Powierzchnia lokali użytkowych 

374

374

374

374

374

1. Ocena aktualnego stanu technicznego zasobu mieszkaniowego:

Urząd Gminy i Miasta w Mirosławcu sprawuje zarząd nad 57 budynkami mieskalnymi licząc ich ilość zgodnie z definicją budynku wg. ustawy Prawo budowlane. Stan techniczny budynków jest zróżnicowany, zależy od trzech poniższych czynników:

1)  wieku

2)  konstrukcji

3)  wyposażenia

ad. 1 wiek budynków - większość budynków stanowiących zasoby komunalne zrealizowana została w latach bezpośrednio przed i powojennych, a więc są to obiekty ponad 50-letnie i mocno wyeksploatowane;

ad. 2 konstrukcja budynków - zróżnicowane wiekowo budynki, a tym samym o różnym okresie realizacji, przedstawiają konstrukcyjnie różnorodny poziom wyeksploatowania, stanowią zarazem odzwierciedlenie trendów (wymogów i norm) ówcześnie obowiązujących; z tego tytułu budynki obciążone są wieloma wadami budowlanymi, których usuwanie wraz z ich skutkami rodzi powstawanie dodatkowych kosztów; do przykładowych można zaliczyć:

-  izolacje przeciwwilgociową pionową i poziomą,

-  izolacje termiczną przegród zewnętrznych i dachów,

-  stolarkę drzwiową i okienną,

-  instalację,

-  fundamenty wraz z drenażami.

ad. 3 wyposażenie budynków - wyposażenie to stanowi uzbrojenie w :

-  kanalizację,

-  wodę,

-  gaz,

-  prąd,

-  ogrzewanie;

Wszystkie budynki wyposażone są w odprowadzenie ścieków poprzez kanalizację miejską bądź zbiorniki bezodpływowe - szamba.

Instalacje wodne w większości budynków są w znacznym stopniu wyeksploatowane. Ze względów finansowych wykonuje się tylko drobne konserwacje i usuwa awarie.

Coroczne, obowiązkowe przeglądy instalacji gazowej nie wykazały żadnych uchybień.

Sytuacja energetyczna w budynkach komunalnych wygląda gorzej. Zły stan instalacji wewnętrznej spowodowany jest znacznym wyeksploatowaniem oraz wzrastającym zapotrzebowaniem energetycznym (dodatkowe urządzenia elektryczne w mieszkaniach) nieadekwatnym do projektowanego.

Wszystkie mieszkania na terenie Gminy Mirosławiec posiadają c.o. bądź zabezpieczone mają ogrzewanie poprzez piece kaflowe oraz ogrzewanie etażowe. Funkcjonowanie istniejącego centralnego ogrzewania ze względu na znaczny stopień wyeksploatowania i rodzaj materiału z którego zostało wykonane (grzejniki panelowe, rury stalowe, brak opomiarowania) stwarza również wiele problemów i powoduje powstanie kosztów usuwania awarii.

III. Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji budynków mieszkalnych gminy Mirosławiec w latach 2002-2006.

Stan techniczny budynków mieszkalnych gminy Mirosławiec jest zróżnicowany i zależy od wieku budynków, ich wyposażenie w instalacje. Większość budynków jest znacznie wyeksploatowanych, obciążonych licznymi wadami konstrukcyjnymi oraz wyposażonych w instalacje znajdujące się w złym stanie technicznym. W celu poprawy stanu technicznego budynków niezbędne będzie wykonanie w latach 2002-2006 szeregu prac remontowych i modernizacyjnych a w szczególności:

Lp.

Rodzaj robót

Okres realizacji

Szacunkowy koszt w tyś zł.

1

Murarsko - tynkarskie

 5 lat

91

2

Dekarsko -blacharskie

 5 lat

606

3

Stolarka budowlana

 5 lat

380

4

Malarskie i elewacje

 5 lat

393

5

Instalacje gazowe

 5 lat

5

6

Instalacje c.o i c.w.

 5 lat

24

7

Instalacje wod - kan

 5 lat

25

8

Instalacje elektryczne

 5 lat

26

9

Zduńskie

 5 lat

75

10

Kominiarskie

 5 lat

116

11

Modernizacja i remonty kapitalne

 5 lat

260

12

Roboty różne (awarie i rozbiórki)

 5 lat

95

Zakres potrzeb remontowych i modernizacyjnych gminnego zasobu mieszkaniowego zdecydowanie przewyższa możliwości finansowe Gminy Mirosławiec. Z tego też względu w latach 2002-2006 poza wykonaniem bieżących napraw, konserwacji i usuwaniem awarii planuje się wykonanie głównie remontów zapewniających poprawę bezpieczeństwa budynków i ich mieszkańców oraz zabezpieczenie budynków przed szkodliwym oddziaływaniem czynników zewnętrznych tj:

-  wymiany instalacji elektrycznych,

-  remonty dachów,

-  remonty stropów,

-  remonty kominów,

-  wykonanie izolacji przeciwwilgociowych budynków,

-  odwodnienie i osuszenie budynków.

W celu poprawy estetyki budynków zaplanowano też sukcesywne odnawianie elewacji budynków i malowanie klatek schodowych.

Plan remontów i modernizacji budynków mieszkalnych Gminy Mirosławiec na lata 2002-2006 (wartość podana w tyś zł.)

Lp.

Wyszczególnienie

2002

2003

2004

2005

2006

1

Murarsko - tynkarskie

15

15

19

21

21

2

Dekarsko -blacharskie

100

100

100

150

156

3

Stolarka budowlana

75

75

75

75

80

4

Malarskie i elewacje

70

75

75

83

90

5

Instalacje gazowe

0

5

0

0

0

6

Instalacje c.o i c.w.

0

5

5

6

8

7

Instalacje wod - kan

0

5

5

7

8

8

Instalacje elektryczne

0

5

5

8

8

9

Zduńskie

15

15

15

15

15

10

Kominiarskie

20

21

23

25

27

11

Modernizacja i remonty kapitalne

0

20

60

80

100

12

Roboty różne (awarie i rozbiórki)

15

20

20

20

20

IV. Planowana sprzedaż lokali w kolejnych latach.

Na podstawie analizy dotychczasowej sprzedaży lokali mieszkalnych stwierdza się, że średnia sprzedaż lokali mieszkalnych w latach 1997-2001 kształtowała się na poziomie 12 lokali rocznie.

Sprzedaż na lata 2002-2006 przyjęto na poziomie jw.

Rok

Ilość (szt)

Powierzchnia (m²)

Planowana łączna pow. lokali na sprzedaż (m²)

2002

17

45

765

2003

12

45

540

2004

12

45

540

2005

12

45

540

2006

12

45

540

V. Zasady polityki czynszowej.

Stawki czynszu za 1 m² powierzchni użytkowej lokali z uwzględnieniem czynników podwyższających lub obniżających ich wartość użytkową, a w szczególności:

1)  położenie lokalu w budynku np. kondygnacje, stopień nasłonecznienia lokalu,

2)  wyposażenie budynku i lokalu w urządzenia techniczne i instalacje oraz ich stan,

ustala Rada Gminy i Miasta w Mirosławcu w drodze uchwały. Do dnia 31 grudnia 2004 r. w stosunkach najmu powstałych przed dniem wejścia w życie ustawy wysokość czynszu w lokalach, w których obowiązywał w dniu wejścia w życie ustawy czynsz regulowany, nie może przekraczać w stosunku rocznym 3% wartości odtworzeniowej lokalu.

Obowiązuje wysokość wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m² powierzchni użytkowej budynku mieszkalnych ogłoszono w drodze obwieszczenia przez Wojewodę Zachodniopomorskiego w okresie 6 miesięcy.

Podwyższanie czynszu i innych opłat za używanie lokalu nie może być dokonywane częściej niż co 6 miesięcy.

VI. Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy w kolejnych latach.

Gospodarowanie gminnym zasobem mieszkaniowym polega w szczególności na:

1)  ewidencjonowaniu nieruchomości;

2)  zabezpieczeniu nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem;

3) wykonywaniu czynności związanych z naliczaniem należności i windykacją tych należności;

4) współpracy z innymi organami, które na mocy odrębnych przepisów gospodarują nieruchomościami;

5) podejmowaniu czynności w postępowaniach sądowych o roszczenia w stosunku najmu i dzierżawy lub innych praw rzeczowych na nieruchomości.

Zarządzanie zasobami:

-  komunalnymi odbywa się na podstawi ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego ( Dz.U. nr 71 poz. 733) ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2000 nr 46 poz. 543), kodeksu cywilnego , uchwały Rady Miejskiej w Mirosławcu i innych przepisów;

-  lokalami stanowiącymi współwłasność w oparciu o ustawę z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz.U. z 2000 r. nr 80 poz. 903) ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (dz.U. z 2000nr 46 poz. 543), kodeksu cywilnego i innych przepisów.

VII. Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej.

Średnie stawki opłat (w PLN) w zasobach komunalnych w latach 002-2006

Wyszczególnienie

2002

2003

2004

2005

2006

Lokale mieszkalne czynsz

1,87

2,09

2,31

2,42

2,64

Lokale użytkowe czynsz

5,2

5,51

5,89

6,24

6,61

Obowiązujący od 1995 r. w zasobach komunalnych system ustalania stawek czynszowych za lokale mieszkalne oraz prowadzone przetargi określające stawki opłat za lokale użytkowe miały wpływ na wysokość oraz strukturę uzyskiwanych środków na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Powyższe zasady znalazły swój wyraz w wysokości średnich stawek opłat za lokale mieszkalne i lokale użytkowe w omawianym okresie.

Środki na utrzymanie zasobów komunalnych ( bez c.o i c.w.)

Wyszczególnienie

2002

2003

2004

2005

2006

Lokale mieszkalne czynsz

254,4

264,5

272,5

277,9

280,7

Lokale użytkowe czynsz

40,3

41,9

43,1

43,9

44,3

Pozostałe wpływy (reklamy, garaże)

0,73

0,76

0,78

0,79

0,8

VIII. Wysokość wydatków na utrzymanie zasobu mieszkaniowego Gminy.

Koszty utrzymania zasobów mieszkaniowych obejmują dwa podstawowe elementy tj. koszty eksploatacji i napraw bieżących.

Wyszczególnienie

2002

2003

2004

2005

2006

Koszty utrzymania

69,73

72,51

74,69

76,18

76,95

Remonty

225,7

234,59

241,61

246,42

248,85

Uzasadnienie

Przygotowany projekt uchwały to ścisła realizacja zapisów nowej ustawy mieszkaniowej tj. ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego.

Dokonana w wieloletnim programie gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy analiza pod kątem:

1) prognozy dotyczącej wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego Gminy Mirosławiec w latach 2002-2006 r.;

2) prognozy dotyczącej wielkości zasobów mieszkaniowych na lata 2002-2006 z podziałem na lokale mieszkalne i pozostałe;

3) analizy potrzeb oraz planu remontów i modernizacji budynków mieszkalnych Gminy Mirosławiec w latach 2002-2006;

4) planowanej sprzedaży lokali w kolejnych latach;

5) zasad polityki czynszowej;

6) sposobu i zasad zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy w kolejnych latach;

7) źródeł finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach;

8) wysokości wydatków na utrzymanie zasobu mieszkaniowego gminy w kolejnych latach pozwoli na racjonalne gospodarowanie - zgodnie z intencją ustawy - mieszkaniowym zasobem gminy Mirosławiec.

Powiadom znajomego