Protokół nr 6/2019 z posiedzenia Komisji Polityki Społecznej w dniu 24.04. 2019 r.
Protokół nr 6/2019
z posiedzenia Komisji Polityki Społecznej
które odbyło się w dniu 24.04. 2019 r. w godz. 13.00- 14.55
w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Mirosławcu
Obecni na posiedzeniu członkowie Komisji oraz zaproszeni goście wg załączonych do protokołu list obecności ( zał. Nr 1 i nr 2).
1. Otwarcie 6 posiedzenia Komisji Polityki Społecznej.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.
5. Sprawozdanie z działalności w 2018 roku Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mirosławcu.
6. Informacja na temat oceny zasobów pomocy społecznej.
7. Sprawozdanie z realizacji w 2018 r. Uchwały Nr XXV/214/2016 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie przyjęcia Programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie dla Gminy Mirosławiec na lata 2017-2020.
8. Sprawozdanie z realizacji w 2018 r. Uchwały Nr XV/138/2016 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 28 stycznia 2016 r. w sprawie przyjęcia gminnego programu wspierania rodziny w Gminie Mirosławiec na lata 2016-2018.
9. Zaopiniowanie projektów uchwał.
10. Interpelacje i zapytania radnych
11. Wnioski i oświadczenia radnych.
12. Zamknięcie posiedzenia Komisji.
Ad.1
Otwarcie 6 posiedzenia Komisji Polityki Społecznej.
O godz. 13.00 Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Janusz Beer otworzył 6 posiedzenie Komisji, witając członków Komisji oraz zaproszonych gości.
Ad.2
Stwierdzenie quorum.
Przewodniczący Komisji po przeanalizowaniu listy obecności poinformował, iż w posiedzeniu uczestniczy 4 członków Komisji, co stanowi quorum pozwalające na obradowanie i podejmowanie prawomocnych decyzji.
Nieobecni: radny Grzegorz Plewa, radna Justyna Markowska
Ad.3
Przyjęcie porządku obrad.
Porządek obrad stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.
W związku z brakiem zmian do porządku obrad przystąpiono do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.
Ad.4
Przyjęcie protokołów z poprzednich posiedzeń Komisji.
W związku z brakiem zastrzeżeń przystąpiono do przyjęcia protokołu z 5 posiedzenia Komisji.
Głosowanie:
Za-4
Przeciw-0
Wstrzymało się-0
W wyniku głosowania Komisja Polityki Społecznej w głosowaniu jawnym, jednogłośnie przyjęła protokół z 5 posiedzenia Komisji.
Na posiedzenie komisji przybył radny Grzegorz Plewa. Obecnych 5 radnych.
Ad.5.
Sprawozdanie z działalności w 2018 roku Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mirosławcu.
W/w sprawozdanie stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.
Na posiedzenie Komisji przybyła Danuta Czerniawska- Kierownik MGOPS w Mirosławcu.
Danuta Czerniawska poinformowała, iż Miejsko-Gminny Ośrodek pomocy Społecznej w Mirosławcu jest jednostką organizacyjną Gminy Mirosławiec działającą na zasadach jednostki budżetowej. W 2018 roku Ośrodkowi zostało powierzone kolejne zadanie tj.: Realizacja rządowego programu „Świadczenie Dobry start”, dodatkowo zwiększyła się liczba osób umieszczonych w domu pomocy społecznej oraz zwiększyła się liczba usług opiekuńczych.
W dalszych słowach dodała iż Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosił nabór wniosków w Programie pn. „Usługi opiekuńcze dla osób niepełnosprawnych”, w którym ośrodek chce wziąć udział, natomiast w programie tym jest dużo niejasności.
Na posiedzenie komisji przybyła radna Justyna Markowska. Obecnych 6 radnych.
Radna Iwona Kłos zwrócił asie z zapytaniem od kiedy będzie można składać wnioski na świadczenie „500+” na pierwsze dziecko.
Danuta Czerniawska poinformowała, iż prawdopodobnie od lipca 2019 r. w wersji elektronicznej a od sierpnia 2019 r. w wersji papierowej.
Radny Grzegorz Plewa zwrócił się z zapytaniem dotyczącym funkcjonowania lodówki znajdującej się przy wejściu do Ośrodka Zdrowia w Mirosławcu?
Danuta Czerniawska poinformowała, iż jest małe zainteresowanie lodówką przeznaczona na żywność.
W związku z brakiem dalszych pytań przystąpiono do przyjęcia sprawozdanie z działalności w 2018 roku Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mirosławcu.
Głosowanie:
Za- 6
Przeciw- 0
Wstrzymało się- 0
W wyniku głosowania Komisja Polityki Społecznej w głosowaniu jawnym, jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z działalności w 2018 roku Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mirosławcu.
Ad.6
Informacja na temat oceny zasobów pomocy społecznej.
W/w informacja stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
Danuta Czerniawska poinformowała, iż zgodnie z art. 16a ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej gmina i powiat oraz samorząd województwa zobowiązani są do sporządzenia corocznie oceny zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej, która w szczególności winna obejmować: infrastrukturę, kadr e, organizacje pozarządowe, nakłady finansowe ponoszone na zadania pomocy społecznej oraz informacje o zasobach i rodzinach korzystających z pomocy społecznej. Niniejsza analiza opisuje w/w sytuację w gminie Mirosławiec.
W dalszych słowach przedstawiła najważniejsze informacje znajdujące się w przedstawionej informacji na temat oceny zasobów pomocy społecznej tj.: danych o korzystających z pomocy i wsparcia w gminie Mirosławiec, której uzyskało 682 osoby. W roku oceny w stosunku do 2017, łączna liczba osób korzystających z pomocy i wsparcia zwiększyła się o 153 osoby, natomiast liczba rodzin, którym przyznano świadczenie z pomocy społecznej zmniejszyła się w stosunku do roku poprzedniego o 23 rodziny. W przypadku długotrwale korzystających z pomocy społecznej ich liczba osiągnęła pozom 184 osób, co oznaczała spadek w stosunku do roku 2017 o 33 osoby. W gminie Mirosławiec najczęściej występującymi przyczynami trudniej sytuacji życiowej osób i rodzin, a jednocześnie powodami ubiegania się o pomoc społeczną, wskazanymi przez ośrodki pomocy społecznej w 2018 r. było kolejno: ubóstwo, bezrobocie, niepełnosprawność, potrzeba ochrony macierzystej, długotrwała ochrona. Przedstawiła dane znajdujące się w informacji w formie graficznej i tabelarycznej dotyczące: liczby rodzin i osób w rodzinach korzystających z pomocy społecznej w podziale na wiek i płeć, wskaźnika deprywacji lokalnej, liczby długotrwale korzystających z pomocy społecznej w podziale na płeć i grupy wiekowe, liczby osób i rodzin korzystających ze świadczeń pieniężnych i niepieniężnych, liczby osób korzystających z usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, liczby rodzin korzystających
z poradnictwa specjalistycznego, wskaźnika pracy socjalnej, liczby rodzin korzystających z interwencji kryzysowej, wskaźnika kontraktu socjalnego w podziale na typy, wskaźnika projektów socjalnych.
W związku z brakiem pytań przystąpiono do przyjęcia informację na temat oceny zasobów pomocy społecznej.
Głosowanie:
Za- 6
Przeciw- 0
Wstrzymało się- 0
W wyniku głosowania Komisja Polityki Społecznej w głosowaniu jawnym, jednogłośnie przyjęła informację na temat oceny zasobów pomocy społecznej.
Ad.7.
Sprawozdanie z realizacji w 2018 r. Uchwały Nr XXV/214/2016 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie przyjęcia Programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie dla Gminy Mirosławiec na lata 2017-2020.
W/w sprawozdanie stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.
W związku z brakiem pytań przystąpiono do przyjęcia sprawozdania z realizacji w 2018 r. Uchwały Nr XXV/214/2016 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie przyjęcia Programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie dla Gminy Mirosławiec na lata 2017-2020.
Głosowanie:
Za- 6
Przeciw- 0
Wstrzymało się- 0
W wyniku głosowania Komisja Polityki Społecznej w głosowaniu jawnym, jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z realizacji w 2018 r. Uchwały Nr XXV/214/2016 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie przyjęcia Programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie dla Gminy Mirosławiec na lata 2017-2020.
Ad.8.
Sprawozdanie z realizacji w 2018 r. Uchwały Nr XV/138/2016 Rady Miejskiej
w Mirosławcu z dnia 28 stycznia 2016 r. w sprawie przyjęcia gminnego programu wspierania rodziny w Gminie Mirosławiec na lata 2016-2018.
W/w sprawozdanie stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.
W związku z brakiem pytań przystąpiono do przyjęcia sprawozdanie z realizacji w 2018 r. Uchwały Nr XV/138/2016 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 28 stycznia 2016 r. w sprawie przyjęcia gminnego programu wspierania rodziny w Gminie Mirosławiec na lata 2016-2018.
Głosowanie:
Za- 6
Przeciw- 0
Wstrzymało się- 0
W wyniku głosowania Komisja Polityki Społecznej w głosowaniu jawnym, jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z realizacji w 2018 r. Uchwały Nr XV/138/2016 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 28 stycznia 2016 r. w sprawie przyjęcia gminnego programu wspierania rodziny w Gminie Mirosławiec na lata 2016-2018.
O godz. 14.20 posiedzenie Komisji opuściła Danuta Czerniawska Kierownik MGOPS w Mirosławcu.
Ad.9
Zaopiniowanie projektów uchwał
w sprawie poboru podatków w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso.
Sekretarz Gminy Monika Staporek poinformowała, iż w wyniku przeprowadzonych w 2019 roku na terenie gminy Mirosławiec wyborów sołtysów w 6 miejscowościach nastąpiły zmiany osób pełniących funkcję sołtysa, dlatego też konieczna jest zmiana uchwały w sprawie inkasa podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku od nieruchomości.
Skarbnik Gminy Alicja Michor poinformowała, iż wysokość wynagrodzenia za inkaso jest w granicach od 2 do 6 %.
Burmistrz Mirosławca poinformował, iż przed rozpoczęciem sesji zaplanowane jest spotkanie z sołtysami dotyczące powyższej uchwały.
Sekretarz Gminy poinformowała, iż sołtysi którzy są radnymi nie mogą głosować nad powyższą uchwała, iż w niej znajduje się imienny wykaz sołtysów.
W związku z brakiem dalszych pytań przystąpiono do zaopiniowania projektu uchwały w sprawie poboru podatków w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso.
Głosowanie:
Za- 2
Przeciw-1
Wstrzymało się-1
W wyniku głosowania Komisja Polityki Społecznej w głosowaniu jawnym, jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie poboru podatków w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso.
Projekt uchwały stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.
-w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Wałeckiemu na dofinansowanie Punktu Konsultacyjnego i Interwencji Kryzysowej w Wałczu.
Sekretarz Gminy poinformowała, iż Gmina Mirosławiec uwzględniając zapisy w aktach prawnych dotyczących wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi oraz przeciwdziałania narkomanii realizuje zadania określone w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii. Jednym z tych zadań jest zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych i współuzależnionych oraz udzielanie rodzinom z problemem alkoholowym i narkotykowym pomocy psychologicznej i prawnej, a w szczególności ochrona przed przemocą w rodzinie. Działanie to jest kontynuacją współpracy z lat poprzednich z Powiatem Wałeckim poprzez dofinansowanie do prowadzenia Punktu Konsultacyjnego i Interwencji Kryzysowej przy Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Wałczu, z którego poradnictwa korzystają mieszkańcy Gminy Mirosławiec. Art. 220 ustawy o finansach publicznych uwzględnia możliwości udzielenia pomocy finansowej innej jednostce samorządu terytorialnego w formie dotacji celowej albo rzeczowej. Podstawą przekazania środków na realizację pomocy wraz z zasadami rozliczania będzie stanowić umowa zawarta pomiędzy Powiatem Wałeckim a Gminą Mirosławiec reprezentowaną przez Burmistrza Mirosławca.
W związku z brakiem pytań przystąpiono do zaopiniowania projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Wałeckiemu na dofinansowanie Punktu Konsultacyjnego i Interwencji Kryzysowej w Wałczu.
Głosowanie:
Za-6
Przeciw-0
Wstrzymało się-0
W wyniku głosowania Komisja Polityki Społecznej w głosowaniu jawnym, jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Wałeckiemu na dofinansowanie Punktu Konsultacyjnego i Interwencji Kryzysowej w Wałczu.
Projekt uchwały stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.
-o zmianie uchwały w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Sekretarz Gminy poinformowała, iż minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, ogłosiła nabór wniosków w programie pn. „usługi opiekuńcze dla osób niepełnosprawnych”, który jest realizowany w ramach Solidarnościowego Funduszu Wsparcia osób Niepełnosprawnych. Program adresowany jest do gmin, których zdaniem własnym o charakterze obowiązkowym jest organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych usług opiekuńczych, w miejscu zamieszkania. Program ma na celu zwiększenie dostępności do usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób niepełnosprawnych ze znacznym stopniem niepełnosprawności w wieku do 75 lat, a także dla dzieci do 16 roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności ze wskazaniami, których dochód nie przekracza 350 % kryterium dochodowego.
W związku z brakiem pytań przystąpiono do zaopiniowania projektu uchwały o zmianie uchwały w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Głosowanie:
Za-6
Przeciw-0
Wstrzymało się-0
W wyniku głosowania Komisja Polityki Społecznej w głosowaniu jawnym, jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały o zmianie uchwały w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Projekt uchwały stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.
-w sprawie zmian w budżecie Gminy i Miasta Mirosławiec na 2019 rok.
Skarbnik Gminy Alicja Michor poinformował, iż zwiększa się dochody budżetowe w kwocie 45.362,00 zł z tytułu;
- odsetek od środków budżetowych w kwocie 10.722,00 zł,
- zrealizowanych dochodów nieujętych w planie finansowym Samorządowego Przedszkola "Słoneczko" w Mirosławcu w kwocie 20.140,00 zł,
- porozumienia w sprawie zorganizowania prac społecznie - użytecznych na terenie Gminy Mirosławiec na refundację ze środków Funduszu Pracy 60% kosztów świadczeń przysługujących bezrobotnym w okresie od 01 kwietnia do 30 listopada 2019r. w kwocie 14.400,00 zł,
- zwrotów dotacji pobranych w nadmiernej wysokości za lata ubiegłe w MGOPS w kwocie 100,00 zł,
Zwiększa się wydatki budżetowe w kwocie 45.362,00 zł z przeznaczeniem na:
- zakup nowej kserokopiarki (budynek Urzędu Miejskiego - parter) w kwocie 10.722,00 zł,
- zwiększenie planu finansowego wydatków Samorządowego Przedszkola "Słoneczko" w Mirosławcu na zakup materiałów do remontu przedszkolnego tarasu w Mirosławcu Górnym w kwocie 20.140,00 zł,
- wypłatę świadczeń przysługujących bezrobotnym z tytułu prac społecznie - użytecznych w okresie od 01 kwietnia do 30 listopada 2019r. w kwocie 14.400,00 zł,
- zwroty do budżetu Wojewody Zachodniopomorskiego dotacji za lata ubiegłe z tytułu nienależnie pobranych świadczeń w kwocie 100,00 zł.
Przemieszczenia wydatków wynikają z dostosowania planu do przewidywanego wykonania na dzień 25 kwietnia 2019r. ogółem w kwocie 28.000,00 zł, z tego na zabezpieczenie środków na zadanie pn. "Dostosowanie budynku Urzędu Miejskiego w Mirosławcu do wymagań przeciwpożarowych" - dokumentacja techniczna i roboty w kwocie 28.000,00 zł.
Radny Stanisław Orawiec zwrócił się z zapytaniem o remont tarasu w Przedszkolu w Mirosławcu Górnym?
Skarbnik Gminy poinformowała, iż została przekazana zaliczka pieniężna na remont przedszkolnego tarasu w Mirosławcu Górnym.
W związku z brakiem dalszych pytań przystąpiono do zaopiniowania projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy i Miasta Mirosławiec na 2019 rok.
Głosowanie:
Za-6
Przeciw-0
Wstrzymało się-0
W wyniku głosowania Komisja Polityki Społecznej w głosowaniu jawnym, jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały zmian w budżecie Gminy i Miasta Mirosławiec na 2019 rok.
Projekt uchwały stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.
Ad. 10
Interpelacje i zapytania Radnych.
W niniejszym punkcie nie zostały złożone żadne interpelacje i zapytania radnych.
Ad.11
Wnioski i oświadczenia Radnych.
Radny Grzegorz Plewa złożył wniosek o postawienie koszy śmietnikowym wzdłuż ulicy Tęczowej w Mirosławcu.
Radna Justyna Markowska złożyła wniosek o postawienie koszy śmietnikowych na osiedlu Ptasim.
Radna Iwona Kłos złożyła wniosek o postawienie kosza śmietnikowego koło Kościoła oraz wykoszenie traw w Jabłonowie.
Burmistrz Mirosławca poinformował, iż z początkiem maja rozpoczną się prace wykaszania trawników.
Ad.9
Zamknięcie posiedzenia Komisji.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Komisji Polityki Społecznej Janusz Beer o godz. 14.55 zamknęła 6 posiedzenie Komisji.